Bloggintresserade

lördag 28 augusti 2010

Jag ångrar ingenting

… för att spinna vidare på "veckans film",... visst är det så de flesta vill känna då vi ser tillbaka på våra liv.
Vi gör ständigt våra val och ibland borde vi kanske ha valt annorlunda, men till syvende och sist har det kanske inte någon betydelse. Bara vi lärt oss något av det under vägen, att vi har gjort små stopp med tid för eftertanke så att vi har kunnat ändra riktning.


Så mycket som vi gör där vi tycker vi inte kan påverka utan det blir snarare robotaktigt. Visst finns det därför anledning Ulla att hejda sig, kanske påverka även omgivningen så att vi alla kan underlätta för att vi ska må bättre.

Bett om förlåtelse sjunger Edit Piaf i visan i en önskan om att hon inte omedvetet ska ha sårat någon. För mig låter det nästan oundvikligt.

Men viktigt är också att det finns godbitar och att det är minnet av dessa som dröjer kvar.
Minnet av goda relationer där vi har berikat varandra. Att vi plöjt och sått spår även i andras liv.

Musiken, den fantastiska rösten som jag menar inte kan annat än att fortplantas ut i våra fibrer. Missa därför inte den Brittmari och Maya.

Det är absolut ett öde som griper tag, där det blir så synligt hur viktigt det är med positiva förebilder. Hur detta annars riskerar bli en livslång längtan efter något som man inte vet vad är inte heller hur man ska lyckas fånga. Det enda hon är säker på är att hon kan sjunga som ingen annan. På scenen är hon lycklig.

Blev onekligen fängslad av hennes öde och glad att det finns böcker där jag kan lära känna henne ytterligare. Kan vi lära oss något av det hon varit med om genom att komma till eftertanke Bettan så blir det ju ytterligare ett pålägg i bevis för att hennes liv varit allt annat än meningslöst. Kanske är det samma bok som du talar om Mia det återstår för mig att se och för dig att se filmen ;-)

4 kommentarer:

Fånga dagen sa...

Hej Pinglan!
Ja då jag finns allt här bakom datorn ibland om än inte så ofta.
Jag ska säga dig ärligt att ibland måste jag smaka på det som bakats dagen innan för att inte bjuda något gammalt från bageriet men jag orkar definitivt låta bl kakorna, man blir mätt av att baka dem.
Men kul har jag mest hela tiden.
Ha en skön vecka nu
Kram Lena

Maria sa...

Visst behöver vi stunder av eftertanke emellanåt. Man kan behöva "summera" vissa faser i livet för att sedan känna in vart det ska bära hän härnäst. Idag är en sådan lugn dag för mig - dock inte självvald. Den konstiga förkylningen gör att jag inte orkar just någonting, så det är bara att vila. Men jag klagar inte, jag behöver nog detta.
Kram!
Maria

Tigris Predikantan sa...

Det är en av mina favoriter ... Jag ångrar ingenting sjunger jag högt ibland ... försöker iaf!
:)

Ulla sa...

Det är precis som du säger. Tack för att du tittade in och piggade upp mig. Vi tog en rekreationsrunda till skogen. Svampen lyste med sin frånvaro men kaffet och bullen smakade underbart i naturen. Nu kommer resultatet! Jag blev så rekreerad att jag äntligen satte mig i vävstolen och började på den mattvarp som stått och stirrat ilsket på mig sen i våras.Vi har avslutat helgen med höstens första bastubad så nu är det rent både i kropp och själ inför den nya veckan.