Bloggintresserade

onsdag 18 augusti 2010

DUNKLARE

Trots ihållande värme anar man nu hösten bak hörnet. Framför allt mörknar det tidigare på kvällarna...enligt kalendern redan klockan 20.41 (15/8)



...de flesta känner nog hur de tillsammans med naturen successivt går in i ett vilostadie med sparlåga på. Det är då det kan vara mysigt att krypa ner med den där goda boken som ligger och väntar.
Men samtidigt tror jag faktiskt att de som verkligen använt sommarhalvåret till att vila vänder på steken.


För många med mig behövs det nu energikickar i mer koncentrerade doser "må bra" ingredienser, färger etc. vi har olika sätt att lösa det på och en del blir mer aktiva fysiskt och andra psykiskt... det enda raka är nog att välja strategi utefter sina förutsättningar. Om inte annat så får man köra med pep-talk för sig själv "helt enkelt" övertyga sig själv om att det är det enda raka!

Ja ni ser hur stilla och lugnt det är vid och i havet i dag.

Inte någon vågar sig i vattnet, båten är uppdragen på land... men så bryts tystnaden av ett gäng ungdomar som fulla av energi plöjer ner sanden borta vid playan. Charlie följer dem intresserat med blicken... vi njuter värmen från solen, så viker husse och matte av och vi befinner oss påväg emot hemmet.

Slås av hur höstigt landskapet ser ut

På vägen hem möter vi en husse med sin stora tik och Charlie får tillfälle att rasa ut ett slag.
Hemma väntar kvällskaffet med skånsk pepparkaka och årets final av Allsång på Skansen. Som idag överraskar med en kavalkad av goda artister och för att inte tala om pampigt ackompanjemang!

5 kommentarer:

Ulla sa...

Du har rätt förstås även om man vill att sommaren ska vara längre. Vi konstaterade framför Allsångstvn igår att oj vad mörkt det blivit. Lingonen lyser röda och skogsmänniskorna plockar kantareller och visst är det trevligt. Det blir nog bra med lite höst också. nu är det jobbdags!

Maria sa...

Jag har också reagerat på att det mörknar så tidigt på kvällarna nu. Redan kl.21 börjar det vara ganska "skumt" hos oss - och ändå är det en månad kvar till höstdagjämningen!
I butikerna har man börjat skylta med höstkläder. Svart, lila, svart, grått, svart - varför så mörka färger? Nåväl, man får väl stå för de färgglada inslagen själv. Hoppas att du får en fin dag!
Kram!
Maria

Bestemor Drillo sa...

Ja er det ikke herlig med høst også!
Høsten er min favoritttid! Batteriene er ladet under sommeren og jeg gleder meg til mørke kvelder med håndarbeid i sofakroken og Casper ved min side med hodet sitt i fanget mitt! En kopp kakao med krem og lukten av nybakt brød! Det er min tid !
Håper du har hatt en fin sommer og kan ta fatt på mørketiden med fornyet energi! Dine bilder og din tekst sier meg at du har det godt! Klem fra bestemor!!

Petit Eyekiss sa...

Ja, nu lägger sig lugnet här ute. Sommargästerna flyttar tillbaka till stan. bara några pensionärer stannar till slutet på sept. Att det blir mörkt märktes tydligt nu när vi kom tillbaka från Jämtland. Där var det ljust till ca 22.15.
Jag är fylld med energi, för nu har jag inte gjort någonting i två veckor, och det är något som jag har svårt att klara av.
Blommor ska skötas om, och tavlor ska målas.ska bli riktigt roligt.
Ha det så gott
Kram
Bettan

Randiga Tråden sa...

Grattis, grattis. Kramar Brittmari