Bloggintresserade

måndag 17 januari 2011

GLATT BUDSKAP

... eller Gospel... orka försöka vara rolig och söka upp en "glatt" bild med is kanske? Nej jag väljer istället en dammbild från i somras.


Hej mina vänner! Nu brukar ju jag hålla mitt arbete utanför bloggen men, idag tänker jag göra ett litet undantag. Den här förmiddagen blev precis så bra som jag hade hoppats på. Då känns det extra skönt att vända näsan mot Åhus.

Ja vi håller ju på med att bena upp begreppen funktion vad gäller hur vi fungerar, vad det beror av och när funktionshindret blir ett verkligt hinder för individen. Extra intressant blir det ju om man liksom upplever det från insidan och tränger efter att få reda på mera vad saker beror på. Just nu har vi filmen My name is Khan som utgångspunkt. Den har ju flera infallsvinklar och faktiskt är det en film som jag rekommenderar gemene man att se. Här finns massor av stoff och funderingar att ösa ur. Utöver funktionshinder sitt arv, hur man påverkas av den miljö man befinner sig i, sina relationer andras förmåga och vilja att lyssna, vilka strategier man anammar, religion hur den tolkas och brukas, kultur...

Utanför bussen är det grått och disigt, nu har värmen tagit ganska bra på snön som ligger skitig vid vägkanten. I Rinkaby mötte vi godståget som tuffade förbi i sakta mak från Åhus hamn. Ännu nyttjas spåren, kan undras hur det blir då nya hamnleden tas riktigt i bruk. Hoppas kan man då verkligen att vi slipper fler lastbilar med allt som det innebär av utsläpp.
Återstår också att se hurdant väglaget är på Charlierundan denna dag.

Just nu åkte vi förbi det hus där min Mats bodde då vi träffades. Det är nu 34 år sedan ;-) Det har ju jag svårt att fatta. Vet inte riktigt varför men skänker då en tanke till Cyndé Peters. Under hennes ledning sjöng jag i slutet av 1970-talet i två körer Hässleholms motettkör och Kristianstads kammarkör. Men Peters bodde vid den här tiden i samma hyreshus som Mats i Åhus.

Hennes sista koncert 2010 det visste jag inte!
I dagens nyheter kunde man läsa denna korta artikel i december. http://www.dn.se/kultur-noje/musik/cyndee-peters-flyttar-hem





Det här kan mycket väl vara en inspelning i stort sett från den tiden. Underbart vackert!





Visst hon har detagit i svenska uttagningen till Melodifestivalen:



7 kommentarer:

Gudrun sa...

Hej på dig Pinglan!
Kul med minnen, som när ni träffades.
Här firade vi 34 årig bröllopsdag i helgen, så trevligt.
Otroligt så tiden går. :)
I dag pratade de på nyheterna i P1 om migrän och det kan verkligen ge människor problem, usch för att ha det så.

Önskar dig en fin kväll.
Kram från mig.

Maria sa...

Ja, visst går åren fort! Men själv är man ju inte en dag äldre än 28 år......
Cyndee är verkligen en härlig människa och sångerska. Hon var med vid en ekumenisk gospelhelg här för några år sedan. En upplevelse att få sjunga med henne! Synd att hon flyttar, men "rötterna" kanske drar.
Ha det gott!

Maya sa...

Ja men har du tänkt på hur mycket snön försvunnet bara på ett par dagar? man kan tom se marken på vissa ställe *Ler*

Ja alla funktionshinder ser man ju inte heller... och det är intressant vad olika man ser på saker och ting!

Det där med minne är mysigt och intressant, kul att du delade med dig!

Ha en underbar kväll!
Kram

Maya sa...

Ja det låter ju spännande...jag tar med mig De dödas bok och Patricia Cornwell till sängen.
Natti natti!

Bestemor Drillo sa...

Her har også snøn minket, den har regnet nesten bort og blåisen har tatt over! Tenk 30 år siden du traff din mann! Jeg som trodde du var en ganske så ung dam! Nå ønsker jeg God Natt med stor klem!

Ölandsvindar sa...

Jag har alltid gillat Cyndee och har flera CD med henne. Kommer till och med ihåg första gången jag såg henne på TV. Det var ett barnprogram i slutet av 60-talet tror jag, där hon sjöng och berättade för barnen om sin barndom i USA. Jag vet att jag undrade över vem hon var och tyckte att hon hade sådan karisma och vacker röst.
Kram kram
Kerstin

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

34 år är en lång tid, bra gjort!
Ja nog har vi 'glatt' alltid. Det är broddar som gäller :-)
Ha det gott
Birgitta