Bloggintresserade

onsdag 5 januari 2011

HÄNDELSERIK TRETTONAFTON

Svejs men inte i lingonskogen som i visan, utan från ett vintrigt Åhus. Fångade idag en som jag tyckte vacker isformation...

Denna Trettonafton har varit en händelserik dag med både tvätt och stryk samt bak av dubbel sats fantastiskt gott GI-bröd redan på morgonen.




GROVA GI-BRÖD (2 st)

5 dl kallt vatten
25 g jäst
1½ dl linfrön
2 dl solrosfrön
1 msk rapsolja
12-13 dl fullkornsdinkel + extra till utbakningen
2 tsk salt

Instruktioner för beredning kommer

1) Lös jästen i vattnet. Rör i samtliga ingredienser utom saltet. Låt via 30 minuter

2) Strö över saltet och arbeta in i degen. Plasta in degen noga, låt jäsa i 5 timmar eller över natten.

3) Sätt ugnen på 275 grader. Klä formarna med bakpapper.

4) Mjöla bakbordet och stjälp upp degen. Dela den och forma till två släta limpor. Lägg i formarna och skär 4 ganska djupa skåror på längden.

5) Sätt in bröden i nedre delen av ugnen. Spreja med vatten uppe och nere med en blomspruta. Stäng genast ugnsluckan och sänk värmen till 225 grader. Baka i ca. 25 minuter.6) Svala på galler under bakduk. Linda in dem i rena handdukar. Brödet går utmärkt att frysa, men håller sig saftigt i flera dagar inlindat i handduken.

Betyg: Vi har samtliga gett det en 10.

E-K: Sjukt gott! Kändes väldigt hälsosamt. Jag vill ha mer!

Mats: Saftigt, gott och nyttigt!

Ingela: Lika gott som jag minns det!

´

**********


Mycket av promenader och jag är säker på att det hade gett rejält utslag på en stegräknare. På Charlierundan råkade Charlie sina kompisar Jack och Pelle (greyhounds) som enligt husse har stort behov av fysisk stimulans och har haft svårt att få det tillfredsställt de senaste veckorna. Det är samma med vår Charlie så som kompensation leker vi "leta-leken" avigt och rätt (där han söker godisbitar fågel-fisk-mittemellan). Med följd att han vid det här laget har "dammsugit" huset i sitt sökande. Numera finns det inga gömställen kvar och han har lärt sig att komma ihåg ställen istället för att vädra med näsan.



Låssmeden lär väl komma på fredag för av honom såg vi inget idag.

Det här är en vy från Paradiset. I stort sett hela Täppet är uppgrävt för att lägga ner fjärrvärme och bredband. Just nu ligger arbetet i träda pga. tjäle i jorden.

Här vandrade jag efter lunch ner till byn för att besöka tandläkaren. Yes inga hål! När jag satt i tandläkarstolen njöt jag ett exemplar av en för mig okänd grön växt:










Skulle det möjligen kunna vara en variant av Aloe Vera?



På vägen hem kunde jag inte låta bli att dyka in på mitt favoritställe biblioteket med den charmiga statyn på innergården där barnet dyker upp ur snön:

Visst ser det ut som han eller hon sätter upp händerna och uttrycker ett bekant "Blä blä du kan ite ta mig..."

4 kommentarer:

Bestemor Drillo sa...

Hei på deg!
Synes det er så moro å lese om deg og din Charlie, og om ditt helsebringende brød som jeg skal prøve! Ha en fin uke ! Klem fra bestemor!

Petit Eyekiss sa...

hej Pinglan!
Inlägg kommer. jag har som löfte på nya året att jag ska göra saker jag gillar... och det har jag gjort nu i några dagar. Målat och sytt ett par långbrallor. Nu är mönster till kavaj klippt. I morgon ska jag ha barnen med resp. på middag, så inlägg kommer nog inte förrän på fredag. Ha det så gott, så syns vi
Bettan

Ölandsvindar sa...

Visst är det bästa dagen på året när tandläkaren säger: Inga hål!
Måste baka lite matbröd, har flera recept som väntar på provbak, men idag kanske det blir en toscatårta istället.
Kram,kram
Kerstin

Maria sa...

Vilken fin isformation! Naturen kan konsten att skapa konst! Du verkar ha haft en härlig dag - skönt att vara utan hål när man besöker tandläkaren. Och Charlie är verkligen en smart hund - men jag hade ju inte trott något annat, heller. Kram!