Bloggintresserade

fredag 21 januari 2011

VAD FÅR DIG ATT SLAPPNA AV?

… Läste jag på en affisch på resecentrum igår morse. Den frågan tog jag med mig på den lilla promenaden till jobbet.

Så här svarade jag;


Vissa människor.
Andras och mitt eget tålamod; att den tid som behövs finns till förfogande.
Beröring en kram, massage etc.
Det optimala är när vår flock är samlad.


Ha skrivit av mig bekräftat mig själv och det som kommer ur mina händer. Också att möta andras respons positiv såväl som negativ.

Värme; varmbad men absolut inte hetta i ansiktet.

Sömn; rena doftande lakan.

Att tänka efter hur jag andas, regelbundna ljud i min närhet, som klockans tickande, musik, trumslag eller hjärtats rytm.










Regelbundna välkända rörelsemönster.

Promenader i naturen där sinnena får stimulans och tankarna utrymme.

Djur; deras värme och tillgivenhet, att få pyssla om dem.

Att det är ordning i mitt hem, att jag har någorlunda kontroll på det löpande.


Avbrott från vardagen; semester, känslan av att vara fri som en fredagseftermiddag då jobbet har slutat. Ha en orörd helg framför mig. Äta en god middag och kanske ett par glas vin , ta en längre kvällspromenad och så slå mig ner i fårskinnsfåtöljen framför Let´s dance.

Vad får dig att slappna av?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det som får mig att slappna av är också en varm skön kram, ett varmt bad.

Sen när man inte har så mycket viktiga saker som händer, ingen stress då är det väldigt avkopplande att ha en filmdag framför tvn i en mysig soffa med mamma & Charlie =)

Sen att det är fredag får mig att slappna av =)

Kram eva

Maria sa...

Hej! Så bra att man får tillfälle att tänka till på vad som får en att slappna av. För mig blir svaret: lugn, klassisk musik, en stickning, en lugn stund i soffan tillsammans med min man, en god bok, en stillsam skogspromenad, att sitta i en skön stol ute i trädgården och lyssna på fågelkvittret en ljum sommarafton, när någon har gjort det där "måstet" i stället för mig. Jag skulle säkert kunna fortsätta men det får räcka så för stunden. Det är viktigt att hitta de där avslappningstillfällena. Ibland är det svårt att hitta dem, för man har mycket att göra. Men när man unnar sig en sådan stund, gör det så gott. Trevlig helg. Kram!