Bloggintresserade

fredag 13 juni 2008

Fredag utanför Åhusparken

Godmorgon alla mina telingar och vänner! Solen skiner från en klarblå himmel denna fredag i Åhus.

Alltid lika härligt med dina morgon hälsningar Ann stekt panerad strömming med potatismos, hovmästarsås, lingon och sallad. Låter fantastiskt gott! Räkna med en till kanske Mats också kan komma ifrån på lunchrasten...
Ann skriver: I Duffy's 'Mercy' har du hört det där ensamma gitarrknäppet... låter som en skånsk
Pling liksom :-D (Just denna låten är en av mina absoluta favoriter på hela skivan).

Har ju redan fredagstädat tänker mig nu upp för att försöka få tag på ny kur medicin till Lucky, ytterligare två veckor. Återbesök hos veterinären igår något bättre men inte bra. Hon förberedde oss på att det skulle kunna vara värre än en infektion, om man nu någonsin kan vara förberedd. Tanken är alltför smärtsam så vi har bestämt oss för att se tiden an (vilket förövrigt är det enda vi kan). Först morgonpromenaden med Lucky alltså, sedan apoteket och en extra cykeltur. Hade glömt mobilen igår med kamera så ska se om den lilla butiken ligger kvar ;-) tar då ett foto till bloggen.




Eva idag hittade jag en cerisrosa vresros och hade mobilen i fickan, så här är de förevigade. Absolut ljuvliga!





Alles klar nu även cyklat en extra runda om byn för att fota butiken, se nedan. Tyvärr var den stängt idag så det blev bara ett litet kik in genom fönstret på dörren.

På vägen hem passade jag på att "fota" entrén till Åhusparken som nu snart är ett minne blott. Tragiskt här är nog många som har minnen av att ha stått i långa ringlande köer på väg in för att höra riktigt stora artister. Idag ser det mer än tomt ut. Men, thats life.

Undrar ändå:
Varför sparas inte en endaste lunga i Åhus?
Varför är man inte mer rädd om och vårdar våra kulturskatter?
Möjligheterna att använda parken för ett kreativt forum för Åhusborna och sommarturisterna som jag ser det hade varit guld värt. Istället bygger man bostäder på var enda plätt i byn och lägger asfalt i mängder. I pessimistiska ögonblick känns det som om man vill göra Åhus till storstadmiljö med bra plats för bilarna och samtidigt tränger man ut gång och cykeltrafik.
Var det inte synd att riva det gamla fräcka lokstallet till förmån för just mer asfalt? Det tycker jag som kunde sett andra möjligheter med detta hus varför inte en trevlig pub en mötesplats för hågade Åhusbor om man nu inte gillar att bowla. Med tanke på att vi är påväg att bli storstad.

I skrivande stund hade jag inte läst dagens Kristianstadblad men just idag står om hur oplanerade vägarbetane tycks för allmänheten just här i Åhus. Dessutom uttalar sig min syster Lena och hon finns i tidningen dessutom på ett litet foto.
http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080613/KRISTIANSTAD/511084658

Snart finns inga naturliga platser längre för barn att leka på. Vem av vår generation minns inte den obebyggda ängen där det fanns ostädade härliga möjligheter att få använda kreativitet. T.o.m. inspräng mellan hyreshusen i Hässleholm fanns dessa oaser. Jag tänker att tappar vi detta och tillrättalägger alltför mycket förlorar vi något viktigt på vägen. Men det är vad jag tror! Sedan förstår jag också att det kommer att bli attraktiva bostäder men varför här?

Här är även ett foto på scenen, La Mer och utedansbanan det gick att ta igenom nätstaketet nu när hela nöjesfältet är rivet.



Borde läst tidningen ser jag idag:
http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080613/KRISTIANSTAD/24552849

Läs mer om planerna på adress;http://www.kristianstad.se/upload/%C3%96versta%20menyn/Om%20kommunen/Aktuellt/dokument/tidn_krstd_nr5_2006/tk_06nr5s09.pdf

Fredagskväll, så mysigt! Lövbiff ett glas rött, gått en runda med Lucky, vattnat blommorna i trädgården, tv-kväll en bra film lägga oss tidigt imorgon hämta hem lillstumpan från Göteborg. Kalle hemma hos Lucky.

Inga kommentarer: