Bloggintresserade

tisdag 3 juni 2008

Råttan och lite till

Tisdag, än så länge tyst och lugnt på jobbet. Inte en själ här mer än min ännu. Vilket får mig att tänka på den där morgonen i höstas när jag också var alldeles ensam (trodde jag). Vid halv 10 rasten när det var några som satt kvar och jobbade vid sina datorer, skrek plötsligt en av mina arbetskamrater till och pekade på golvet... "En råtta..." Mycket riktigt, det satt en fet råtta på golvet inne i vårt arbetrum på andra våningen (!). Jag som trott hela morgonen att jag var ensam, alltså var det råttan som prasslat till ibland.
Men vad annat kan man vänta ett stenkast ifrån kanalen? I tidningarna kan man läsa hur råttor och möss söker sig inomhus inför den stundande vintern och att det främst är bostäder som drabbas men även företagslokaler. Hur den aktuella råttan komit in, det fick vi aldrig klarhet i, kanske genom ventilationstrumman eller ett glömt fönster. Däremot har vi skärpt till oss med vad vi kastar i papperskorgarna.

En trög morgon på hemmaplan, Lucky har haft ont i natt började gnälla vid 4-tiden inte konstigt med tanke på gårdagens behandling. Ville inte att vi skulle lämna honom ensam med tratten, på morgonen utan följde oss till dörren och tittade långt med bedjande ögon. Jag lovade skynda mig hem efter jobbet, måste bara lösa ut hans medcin på apoteket först. Inte rent det värsta för medicinen med veterinärbesöket blev det 1183:-

Pratade med båda töserna igår, det var grymt varmt i Göteborg enligt Eva-Katrine. Hon sa att hon längtade till havet och Åhus och det ville jag gärna tro. Nu är det bara styvt en vecka kvar tills hon kommer hem för sommarlov. Då väntar även turritten på islandshästarna i Visseltofta. En ort där jag har en del rötter från förr... Får väl passa på att uppleva stämningen i naturen.

På bussen hem träffade jag Ann T. vi samspråkade livligt hela vägen till Täppet. Vi kom överens om att idag kunde bussresan gott ha varat längre. Det slutade med att hon sa att hon sett att det var en tjänst ute på mitt jobb och att hon tänkte söka den. Hade varit kul.

Inga kommentarer: