Bloggintresserade

söndag 23 maj 2010

FELANDE LÄNKEN FUNNEN

Ja som ni förstår fick vi tillbaka kontakten med yttervärlden igårkväll. Mats hade då haft innandömet i ett telefonjack under lupp och det var bevisligen där som det felade. Så om jag lät otrevlig emot Telia måste jag den här gången be om ursäkt! Oj vad beroende man har blivit av att tekniken fungerar. (Har läst era bloggar, skrivit en del mindre kommentarer. Men hoppas på att jag nu ska vara bättre med i leken igen. Nya bilder nu på plats under självförverkligande.

Denna ljuva Rhododendron står nu , som mycket annat i trädgården i full blom.

Det kom ett SMS tidig morgon, då var Anna-Karin på väg med två "svägerskor" till den grekiska ön Korfu.
En naturskön plats som många utav de grekiska öarna.


Det blev på det hela taget en aktiv Pingstafton. Frukosten intog vi i uterummet till ljudet av fullt krig. Militärera körde med pansarvagnar och skjöt hej vilt runt oss. Inte i vår trädgård men strax bredvid. En grabb berättade i fredags i skolan för mig att rätt som det var passerade grönkladda killar strax bredvid deras fönster!




Inget vidare väder då, så vi beslöt att ta oss med släp till Timber trading direkt på morgonen.

Från bilfönstret fångade jag en pansarvagn ett stenkast från vårt. Skulle kunna vara genant att sitta där med målat ansikte och buskar på huvudet resonerade vi... men kanske tur då att vara till i oigenkännlighet.


Kan man tänka annat än att det är sagolikt vackert då rapsen står i blom?

Till och med en så här pass mulen dag lyckas blommorna lysa upp tillvaron.







Då vi kom hem och hade lastat av dagens skörd utav brädor för att kunna göra klart lite av varje så sken solen och det hade hunnit bli jätteskönt. Så väntade tippen för Mats del med att ta emot några säckar Kirskål och hem kom vi istället med 4 säckar KRAB-jord. ...och handelsträdgården för min. Så nu är tomaterna på plats i drivhuset.



Många planteringar klara, har nu främst strävat efter att få in väldoften lite varstans med tillskott av bla Heliotrop, lavendel, vit storblommig dofttobak, egna småplantor av grekisk lövkoja.



Men även en och en annan blomsterfägring som en blodröd ampel i uterummet. Finns det petunior dubbelblommiga? Då är det en sådan ;-)




En del av hemsatt är nu utplacerat bl.a din Squash Eva-Katrine.


Det var ett härligt sommarväder och det var en fröjd att springa runt och donas med växter, krukor och jord och att dekorera.






Mats gjorde klart spaljén utåt garageuppfarten och jag ser nu att det är lite liv i Piprankan som vi planterade förra året. Så glada blev vi ...

"Rätt guligt"

...och på tal om klätterväxt så fick jag, av trädgårdsmästaren på plantgården, rådet att vara lite stygg emot vårt blåregn som växer och frodas, men som efter alla år inte har burit en endaste blomma. Växter vill överleva sa han... ni har troligen alldeles för gynnsamma förutsättningar för den och den "tycker inte att den" behöver föröka sig...

Som ni säkert förstår är detta inte vårt blåregn men bladverket är väl ungefär lika pampigt ;-)


Ser att många näckrosblad är på väg upp ur vattnet i dammen (kanske vita gula och röda? vi får se) samt att kaveldunet som vi fick av Jan vår granne också sticker upp ur vattenytan. Så spännande!

Dessutom nytt grönt att fiska upp...


Grillning i Paradiset på kvällen och det smakade fantastiskt att kunna sitta utomhus och smörja kråset... och detta tillsammans med ett glas rött. Kalle är ledig och har dragit till Lunda karnevalen ... eller var det match i Helsingborg... nu blev jag osäker. Hemma är han inte iallfall. Som efterrätt blev det en promenad neråthavet och premiären en kula glass i strut. Mums... vad dyrt, det lär inte bli ofta denna sommar.

8 kommentarer:

Fånga dagen sa...

Hej vännen!
Vad fint med rhododendron blommor. Ja ni ligger helt klart före med blomning. Här är det på väg men dröjer nog lite till skulle jag tro.
Men då har ju vi vårt härliga kvar.
Det låter som om du haft det trevligt. Alltid gott att grilla och ta ett glas rött till, sommarkänsla.
Ha nu en skön söndag käraste vän
Kram Lena

Petit Eyekiss sa...

God pingstmorgon Ingela! Hälsade på dig tidigare ia dag, men det gick inte att lämna någon kommentar då.Jag var tvungen att byta webbläsare. Mozilla Firefox funkar inte så bra här ute.
Jag jublade så över mob. bredb.men i går kväll var det nästan ingen mottagning alls. Kanske för mycket sommargäster runt området.
Du ser ut att ha det såååå fint i Paradiset. Jag fixade med krukor i går. Planteradesånt som stått ikomposten i vinter.
Tungt och knöligt att kånka allt överberg knallarna
Vi hade besök av sambons yngsta dotter med barn i går.
Dom kom ut för att städa gäststugan( som dom använder under sommaren)så fikade vi och grillade senare på kvällen innan dom gav sig tillbaka intill Sthlm
I dag har det regnat hela morgonen och är kyligti luften.L har precis tänt en brasa i öppna spisen.
Jag tror jag ska ägna mig åt bullbak i dag.Bra att ha i frysen om det kommer främmande.....
Kramar
Elisabeth

Anonym sa...

Pingstdag Pinglan! Lite goda nyheter för ovanlighetens skull - hostar mycket mindre idag, snörvlar knappt alls, jippi! Knappt sovit inatt.. fullmåne i antågande tänker jag. Plockat liljekonvaljer, skördat rabarber och libbsticka, den senare på tork i maskin nu för att bli buljongpulver utan tillsatser :-) Har du kvar av libbstickepulvret du fick rekommenderar jag att nästa gång ni gör hemlagat potatismos, ha lite pulver i det blev fantastiskt gott härom veckan när jag testade.

I triangeln vid trappan blommar något skirt i gult, bild kommer. Något ser ut att ha gått hädan, eller är sen... Flera grönskar. Jag menar alltså importen från Pinglans Paradis.

Växlande solighet,
Ann

Tigris Predikantan sa...

Ja, visst är grillat gott? Nu är det nyssregnat väder men det är varmt.
:)

Möllebacken sa...

Hallå Ingela. Välkommen till verkligheten..... nej jag menar teknikens värld ;) Så jobbigt att ha militären så nära inpå! Här håller det till i skogarna. Vår rhododendron har inte börjat att blomma är men den står på skuggsidan. Tänk vad det kan skilja pga vädersträck. Du verkar ha haft en mysig helg. Vill önska dig en trevlig söndag med.
Kram Pella

Bestemor Drillo sa...

Hei du !
Glad du er tilbake!
Kos deg videre i pinsen! Jeg har som vanlig vanskelig med kommentarene fra Torpet! Det tar en evighet før en kommentar er på plass!! Klem fra meg!!

Anonym sa...

Ser underbart ut hemma i Åhus =) Massa charlie bilder ar där ju inte....

Så militären har dragit i gång i Åhus?

Vad grilade ni för gott ikväll? Vi åt rostbiff och en god sallad =)

Trädgården ser verkligen underbar ut, med fiskarna, spaljen och all grönska. Får hoppas att det blir lite god squash i sommar =)

Kram eva

Ingela sa...

Hej på er!

Precis så är det Lena. Här blommar massor och ni har ert vad gäller blomningen kvar.

Lena o Tigris: Ja grilla hör verkligen sommar till och en sådan kväll då man kan sitta ute och njuta i solen är det inte särskilt svårt att vara i nuet!!! ... och samtidigt är det sådana stunder som man suger på länge efter to.m. då det blivit vinter. Eva-Katrine det vankades grillad karrekotletter och potatissallad med god grönsallad.
Glad att ni har kunnat besöka mig Elisabeth och Bestemor. Tror nog också att det beror på hur många som är ute på nätet hur pass snabbt det går signaler fram. Tar det för lång tid så bryts ju komandot och det är frustrerande. Bäst kanske att inte skriva så mycket då. Där ser man det finns de som gör slag i saken och verkligen bakar bullar i praktiken och inte stannar vid ord (som vi).

DEt händer mycket även i Småland hör jag. Glad att hostan börjar ge med sig Ann. Kan ju avslöja att liljekonvaljerna bara är hårt knoppade här ännu. Skulle nog tro att det gula som redan har slagit ut måste vara Forsythia. Vet inte vad mer du fick du får nog skicka foto som du sa.

Det där med att ha militärer runt knuten Pella är helt ok faktiskt. Det är ju tillfälligt och efter vad jag förstår sista gången det är övning. Tänk bara vad de som är med har att berätta en gång för sina barnbarn.

Kram på er alla mina vänner