Bloggintresserade

torsdag 27 maj 2010

TIDLÖST



NATURENS DYNAMIK

Om människosläktet kunde lära sig av växtriket att följa årstidernas växlingar och låta perioder av vila följa perioder av intensiv blomning!

Istället för att kräva av oss själva och varandra att vi ständigt ska vara på topp,

borde vi låta naturens dynamik mellan aktivitet och vila vara ett mönster också för vårt liv.

Anne Swärd



Googlade författarens namn och fick fram en presentation; En tjej med fascinerande tankar Hon skriver, citat:

"Köpenhamn, 2006. Under stan färdas tunnelbanetågen genom mörkret utan förare. Det är fascinerande att sitta längst fram i ett sådant herrelöst tåg. Som att fara genom underjorden rakt in i framtiden med en nästan blind tillit... Kvicksand är en bok om överlevnad och undergång, en röd tråd som bildar ett svart mönster, samtiden, framtiden, lusten och livslögnerna, men också svart humor, längtan efter intimitet, att dela sitt liv med någon för att det ska bli helt."

Läs mer på sidan:

http://www.wwd.se/Forfattare/Forfattarpresentationssida/?personId=9799



Imorgon är det fredag och en annan dag. Hur var det nu man sjöng i skolan ; " Fredag stundar helgen till... "

12 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Håller fullständigt med. Läste någonstans att de här påtvingade pauserna, framför hissen, framför kaffeautomaten eller vid busshållplatsen är livräddare för många med alltför högt tempo.Problemlösningar och nya idéer kommer ofta vid en promenad eller på bussresan hem från arbetet.Det lönar sig i längden att vila och koppla av!
Kram
Kerstin

Anonym sa...

Som ett blommande mandelträd
Som ett blommande mandelträd
är hon som jag har kär.
Sjung du vind, sjung sakta för mig
om hur ljuvlig hon är.

Som ett blommande mandelträd,
så späd, så ljus och skär.
Bara du, ömmaste morgonvind,
vet hur ljuvlig hon är.

Som ett blommande mandelträd
är hon som jag har kär.
När det nu mörknar så tungt omkring mig,
kan hon väl leva här?



Min ångest är en risig skog
Min ångest är ett risigt träd
där blodiga fåglar skrika.
Stoltare ödemark finner du nog,
mig kvittar det nu lika!
Jag sitter och glor under tomma träd
och lyss till de hesa skriken.
Jag ligger still under tomma träd
och ruttnar bland fågelliken!

Den här dikten tänker jag på när jag ser ditt träd =)

underbar musik.

Puss och kram eva

Tigris Predikantan sa...

Ja, det var en intressant person med kloka tankar!
:)

Ingela sa...

Ja, hur viktiga är inte de där pauserna som kan vara så svåra att få till och att lämna helt utan tankar på vad som ska komma sen, heta önskningar efter något nytt och annat. Min faster brukar säga det är som det är och jag är benägen att mer och mer instämma. En del kan man inte göra något åt och då verkar det inte vara någon idé att spilla energi i frågan.

Det finns så mycket vackert Eva-Katrine som du skriver i dikten också notsatsen. Sedan handlar det mycket om dels viilka glasögon man har på sig och vilka ord man väljer att använda. Ibland kan det krassa vara det som bäst skildrar något. Jag tror att Birgitta Trotzig skriver böcker som du skulle vilja läsa. Det finns en som heter "Berättelser från kusten", berättelserna är lokaliserade till denna kusten... man återfinner bla. Åhus och Simrishamn. Hennes språk är ibland på gränsen till outhärdligt men med hjälp av det så försöker hon få fram en stämning...

Sedan tänker jag så är natten och skymningen som du ser i bilden (kanske en del pga. vår scanner) är ett välkommet avbrott för just den där återhämningen.

Rose Garden Malevik sa...

Coolt med bildspelen :)
Fint i Åhus :)
Håkan

Bestemor Drillo sa...

Jeg tror opprinnelig at vi er født til å følge tidens vekslende perioder, men underveis blir det som om vi mister vår identitet og ska være som dom andre! Hvis alle følger dette mønstret blir livet en hektisk affære ! Vet du Ingela jeg er glad jeg har blitt en eldre person som kan nyte livet i fred og ro!
Jeg gleder meg i dag over min sønn med familie og tenker også i dag med glede på mine to første sønner som døde som barn (den ene 1 år den andre 8 år) glede fordi jeg lærte dem å kjenne og for å ha blitt et mere tenksomt menneske som tar livet med ro! Her ute i skogen kjenner jeg naturens egne pulsslag! Herlig ! Klem til deg og god helg!

Ulla sa...

Kloka ord man kanske skulle försöka att följa dem lite grann nu när helgen stundar till. Trevlig sådan önskas!

Fånga dagen sa...

Hej min vän!
Här är jag allt, trots att det verkar som om jag försvunnit.
Jag har bara inte tiden just nu. Men jag har en sak till dig i min blogg nu så läs och skicka sen din adress till mig på min e-mail: lena.brunzell@spray.se så kanske det kommer någon liten sak i din brevlåda framöver.
Jag önskar dig en härlig helg och jag lovar återkomma snart
Kram
Lena

Gudrun sa...

Kram till dig och önskar dig en trevlig helg.

Petit Eyekiss sa...

Vill bara önska dig en skön helg! Här är det sjukstuga. Sambon har varit däckad i flera dagar , och nu verkar det som det är min tur.
Försöker undvika sängen, för då kommer hostan, och halsen är full av taggtråd.
Orkar inte kommentera alla bloggar, utan ska pyssla lite med mina bilder,tills sömnen kommer ifatt mig....
Kram
Elisabeth
Ja nu måste jag ta en paus från allt arbete här på landet!

Möllebacken sa...

Du kommer med så kloka saker, om kloka människor, som säger kloka ord :))
Önskar dig en trevlig helg.
Kramen Pella

Ingela sa...

Hej på er :-)

Har ni inte varit på besök hos Håkan på Maleviks trädgård är det absolut värt ett besök.

Bestemor jag blir rörd då jag läser din kommentar. Så stor sorg, jag tror nästan det värsta som skulle kunna hända att man förlorar sitt barn och i ditt fall två. Det som skulle kunna riskera att bli förlamande har du ändå försökt finna någon liten tröst i. Du har vid något tillfälle uttryckt att jag har förmågan att förmedla..., det har då sannerligen du Bestemor! "Naturens egna pulsslag" så vackert uttryckt! Ert torp betyder mer för er än vad vi anar! Kram och lycka till dig. Genom att du är den du är får du ett bättre liv precis som alla vi andra!