Bloggintresserade

onsdag 5 maj 2010

SOM EN VISSEN TULPAN


Ja idag känner jag mig som en vissen tulpan. Det minner mig om min absoluta favorit bland barnböcker.


"Sagan om den lilla farbrorn" av Barbro Lindgren. En bok som lämpar sig såväl för barn som för vuxna. Språket är så målande så det går inte att undvika att skratta och gråta omvartannat.



Även våra självlysande tulpaner har jangserat (hur stavas det?), just nu ser de ut som vittvätt som har tvättats fel tycker min Mats ;-)

Kanske är det vanliga gula som avlöser i ett par klungor ? Men sedan, så blir det dags för dessa botaniska skönheter. Vänta bara så ska jag visa ;-!


På lunchen kunde jag inte motstå en promenad upp till torget som idag var en njutning. En aningen kyligt i luften, men de båda torghandlarna hade dukat upp med mängder av blommande grönt. Med lätta steg vandrade jag iväg med ett par ljust rosa mårbackapelargonior och en gul och grönbrokig murgröna. Den sistnämnda så vacker som med sina intensivt färgade blad nästan ser ut som om de blommar.








Det gäller att vara snabb för att hinna tillbaka till skolan innan lektionerna börjar. Vad skulle det likna om vi i personalen kom försent? Kan ändå inte låta bli att insupa utsikten över kanalen vid gångbron. Konstaterar återigen hur vatten och blommor gifter sig!





Slänterna kantade av mängder av lökväxter, den som vätter hitåt full av Pestskåp. Hinner tänka att de gör sig bra så här i massverkan och med sina maffiga blommor.











På vägen hem ja, jag hade brått till bussen men uppfattade i farten att mina älsklingstulpaner börjar slå ut. Hann slänga iväg ett foto, man får inte uppfattningen av att där är så många som där är men en ful fimp lyckades jag fånga, eller snarare misslyckades. Som ni hör är mitt förhållande till cigaretter inget vidare!




Så här med facit i hand. Vet ju jag att jag inte orkar jobba eftermiddag utan middagsvila (när det krävs mer av mig än jag mäktar med). Jag strävar efter att uppbåda styrkan och kanske inte det syns så mycket utåt vad jag känner inombords. Vilan blir jag snuvad på när det är onsdag och just igår var en intensiv men samtidigt intressant em. Först med en elev som höll på att studera religioner, deras likheter och olikheter. Det passar mig absolut. Då går jag igång, men äts ju samtidigt mer energi. Som pålägg var det dags för möte...

4 kommentarer:

Fånga dagen sa...

Hej där!
Ja ibland är det bara så att man är helt utan energi och ofta utan att man förstår varför.
Stackars dina tulpaner som var så fina, det är det negativa med tulpaner tycker jag att de blommar så kort stund, men man får njuta så länge man kan,
Jag ville egentligen bara önska dig en god natt.
Kram på dig
Lena

Petit Eyekiss sa...

Men du vet väl att jag älskar vissna tulpaner. Dom är ungefär som ett rynkigt ansikte. Mycket mer intressant.
Jobbigt med hängiga dagar. Jag har varit precis tvärtom i några dagar nu. Energi utav tusan .Har snart fixat en ny sommargarderob.(Den gamla har krympt)
Märker att jag orkar mer i uppförsbackarna. Länge sedan jag kände mig så pigg med lust på livet.
Bara tacka o ta emot.
Natti Natti!
Elisabeth

Ölandsvindar sa...

Visst känner man sig ofta som en vissen tulpan. Men de kan också vara ganska vackra. Man får också vara glad för det man orkar istället för att fokusera på det man inte klarar.Fast det är lätt att säga. Jag kan bli jätteförbaskad ibland när jag inte klarar av saker.
Kram och en bra dag till dig
Kerstin

Möllebacken sa...

Vilka målande beskrivningar av blommorna. härligt.
Middagsvila ja.... så många gånger jag har varit på väg att gå och gömma mig bakom några möbler på lagret i en halvtimme för att bara få sova när tröttheten är mig övermäktig, och jag inte kan styra den. Men ack nej. en energidryck och låtsas att man är pigg och fräsch. usch!
Sköt om dig.
Kram
Pella