Bloggintresserade

torsdag 6 maj 2010

TULPANEN HAR REST SIG och fästingarna vaknat


Efter en skön natts sömn har tulpanen rest sig ;-) så torsdag och ledig dag inte alls "in blanko" som det kan se ut här på bloggen.

Det blev en del tankar runt ett mejl som jag skickade iväg nu på morgonen. Funderingarna fortsatte under Charlierundan, kunde så klart inte undvika på vägen att njuta fågelkvitter, doft från balsampoppel och vackra blomster som här grannens magnolia.







Vädret har inte varit mycket som man säger "att hänga i julgran" under dagen rätt kallt, men vid 16 tiden bröt solen fram en kort stund.

En dag för tvätt och stryk ni vet det där vanliga... samt bära saker till förrådet. Lådorna har visserligen decimerats efter städ, men det blir ändå några stycken. Nu ska det bli ordning i uterummet, I år ska allt ut och stenarna skuras, tror att vi fuskade med det förra året.


Idag har jag haft tillgång till bil och kört min första lilla runda på ett bra tag (minst 2 år). Det gick som smort, men kändes lite ovant ändå sitter mycket i ryggmärgen. Har jag bara vant mig vid att det här är en automatare och att man knappast behöver växla, kommer det att finnas mer utrymme för annat i trafiken. Det kommer säkert att passa mig! Jag har ju kört många mil i mina dagar och ska minsann inte låta något hejda mig. Några bokade torsdagar framöver... men sen blir det nog en tur till Bo Olsson ;-) den 20:de har jag möjlighet att hanka på Mats på väg mot Borås... vad säger du Ann... hade det varit något (?) om nu Kalle kan vara hemma hos Charlie vill säga?

Vilka äckliga kryp dagens skörd 4 fastsittande fästingar och en krypandes i nacken på stackars Charlie som såg lidande ut då jag ryckte... den ena en maffig otäck sak som var minst ½ cm i diameter och blodfylld... HUUU! Mats trodde att han kanske blev hemsökt vid Fjälkinge grustag i veckan.

16 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Åh, när jag läser städa tänker jag genast på att vi inte plockat bort "påsken" än!
:)

Fånga dagen sa...

Tjenare tjejen!
Gud vad vackert det är med magnolia och just nu så bara syns den överallt på bloggarna kan det vara meningen att man ska skaffa en så småningom?
Ja men det ä väl kul med bilkörning väl trots att man inte behöver växla :)
Jag ska slappa i soffan nu jag tänkte jag mig men blir fast i bloggvärlden som också är väldigt kul.

Ha en skön kväll nu min kära vän
Kram Lena

Fånga dagen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Randiga Tråden sa...

Magnolian är så fin, vi planterade en förra våren och än syns inget av knopparna.

Möllebacken sa...

Hej vännen.
Sådant som man inte har i sin egen trädgård får man kika in hos andra bloggare och njuta av. Magnolior är ett sådant exempel, så vackert. Tack Ingela för dina rara ord hos mig. det kändes i hjärtat. Hmmm.... Boan.... hojta till när du ska dit ;) skönt att du har kommit igång med bilkörningen, automatare är bäst tycker jag iaf. Känner mig tryggast med det efter att jag krockade.
Kramen på dig.
Pella

Birgitta sa...

Ser att du också har det kyligt, men fina vårbilder har du ändå. Tror nog vi får vänta på värmen än ett tag. Städa behövs det göra här också. Önskar jag hade en liten piga till det.
Ha det gott.
Kram Birgitta

Lykkehjemmet sa...

Hei!!
Ja Magnolia er flott!! Den du har bilde av var også veldig fin!!
I helgen har det meldt fint vær og jeg håper varmen kommer. Skal tilbringe mye tid ute og håper det blir grill vær!!
Ønsker deg en god helg og takk for koselig hilsen!!
Go klem fra Mona

Anonym sa...

God fredagsmorgon! Den 20:e säger du, förträffligt!!! Berätta mera! :-)

Tvätt snurrar i maskinen, då vi väntar regn imorgon och ev söndag får vindan nyttjas idag till torrblåst tvätt.

Vitsippetäcke på dig,
Ann

Anonym sa...

Vi har alltid sommartid Frontline på våra två katter, finns till hund också för hans lättnad att slippa fästingar. Köper vi på apoteket... nu med otaliga apotek hoppas man den ingår i allas sortiment :-)

Ann

Ölandsvindar sa...

Raindrops keep fallin`hos oss idag. Jag spelade din regndroppsfilm för min syster på besök. Vad gör vi när hela Öland gråter? Det får bli en utflykt med bil för att visa de vanligtvis vackra platserna för syster och svåger.
Kram
Kerstin

Ingmarie sa...

Hallå där!
Så det är till att vara i städartagen!
Själv är jag inte sugen ens på att handla mjölk....VART FASEN ÄR SOL O VÄRME?
...det kunde ju vara värre som i Älmhult snö hagel o regn..på en gång!!
Ha det alldeles fantastiskt!

Maria sa...

Usch för fästingar!

Om du menar färgen på mitt hår så är bilderna svartvita och så fixade i "Polardroid" så att de ser ut som om de kommer från en sådan kamera, då får det svartvita lite gul ton. Så håret är inte grönt, det är tonat i lite rödbrunt.

Tigris Predikantan sa...

Ja, visst har du rätt! Men, ja, kanske ändå något att tänka på?
:)

Anonym sa...

God lördagsmorgon,

Hoppas inget hänt, här på bloggen är du kvar i torsdagen...

Det börjar regna nu, som utlovat. Igår fick stormaktig blåst duga till att torka tvätt och den blev torr minsann :-)

Lögaredag,
Ann

Petit Eyekiss sa...

Ja inte är vädret nåt att hänga i gran! Vi väntar med att flytta ut till landet tills det blir varmare.
Veckan har varit full av bestyr inför kvällens bröllopsfest.
Vet du jag kör bara bil när vi är på landet på sommaren. Då tar jag den en sväng upp till lanthandeln (ca 2 mil fram och åter) Men jag tror att jag ska låna den lite mer i sommar. Behöver öva upp att köra i lite tätare trafik.
Ha en skön helg, så blir det rapport nästa vecka från kvällens fest!
Elisabeth

Bestemor Drillo sa...

Hei min venn!Endelig kom jeg i gjennom til deg med en liten kommentar!
Det med festingerne kunne du ha sparat deg!!!!!!! Det er absolutt det værste jeg vet !
Håper du er ganske frisk og rørig og så moro at du kjører bil med automat, det gjør jeg også, første gang tråkket jeg på bremsen for å velsle, men jeg lærte meg fort!!
Ha en strålende helg med masser av vårtegn og fine opplevelser i naturen;)) Klem fra torpet i skogen!!