Bloggintresserade

måndag 24 maj 2010

DELA ELLER HELA

Det är omöjligt
att motstå ett körsbär.
Det är en värld i sig själv
och det är ens alldeles eget-
någonting som ingen förväntar sig
att man ska dela med sig av.

Mer än då din lilla hund Kerstin ;-)


Vi kan ju hoppas på att det blir lika mycket bigarråer i år som det brukar bli. Då räcker det garanterat både till oss och våra vänner, för än har fåglarna inte hittat våra bär, fråga mig inte varför!








**********
Dagens lektioner handlar idag om Oligotrofa och Eufora sjöar. Därav Eva-Katrines kommentar härunder. Intressanta förberedelser inför morgonens exkursion.

**********
Nu har jag fått dina mms Ann. Plantorna är ju inte så stora ännu så att man riktigt kan se dem på mobilen och jag har lite svårt att minnas vad du fick hem från Paradiset. Det lilla skira gula som du skriver är en KERRIA (en liten ros) som blommar med små gula solar söt brukar ta sig utrymme med utlöpare. Den får du hålla på plats där vill ha den. Brukar inte blomma förrän juni så jag antar att det är ett gynnsamt läge.

Den lilla söta som du säger är en RIBES eller falskt vinbär som den också kallas. Bladen är misstänkt lika vinbärsblad och blommorna hänger i klasar som vinbären.

Skulle ju förvåna mig väldigt om den tredje inte är en KOLKWITZIA eller en Paradisbuske som den också heter. Den kommer ju från Paradiset ;-)


Anna-Larsson arbetsmusik under planeringstid.





















**********


Hann en liten vända inom Indiskan. Blev förtjust i dessa lampskärmar.


... samt en vända om torget innan bussen väntades in. Nu ska Charlie och jag ut och plantera ;-)






Hade det rört sig om en människa hade man kunnat säga "Don efter person" MEN vad säger man nu? ;







Karl-Mikael har klippt gräset så här ser riktigt fint ut ute. Just nu skiner solen, men den verkar inte helt tillförlitlig så det gäller att skynda ut!

Stockholm is calling: Idag har det kommit ett vykort från Parga i Grekland. Det ser härligt ut tack T och O. Har fått mejlet och hör av mig!

9 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Bigarråer! Finns det något godare? Jag äter obehärskat så fort jag kommer över några.Men min lilla hund vill gärna ha ena halvan precis som när jag äter vindruvor.Hon är lika frukttokig som jag är. Det är så kul med din blogg Ingela! De flesta andra verkar inte ha så mycket tid över till bloggandet så här års, men du skriver nya inlägg fortare än jag hinner läsa.
Kram
Kerstin

Anonym sa...

Det är aldrig helt fel att börja morgonen med Anna- Lotta =)

Körsbärsträdet är otroligt vackert, önskar att det hade blommat så året runt =)

Hoppas att det går bra med de sura sjöarna idag =)

Kram eva

Ingela sa...

HAHA där fick du till det Eva-Katrine

Anonym sa...

Midda Pingle,

Åh, så fin den lilla näpna gula
kan bli
http://www.rusticturnings.com/florafaunapics/Double_Flowering_Kerria.jpg

Fattar nu att du tänkte på alla meterna med önskad buskhäck bakom huset vi nog pratat med dig om :-)

Samma med paradisbusken :-)

Vet du, var i hembygdsgården på vårcafé med våffla, varje bord hade vild blombukett och bl a där en otrolig dubbel vitsippa!!! Vacker som en dröm...

Tack så väldigt mycket för importen säger vi :-)
Ann

Ulla sa...

Nu vill man kunna slå till bromsen och konservera tiden litegrann. När lilla Ida sjunger så känner man med alla sinnen att snart men snälla inte riktigt än!

Petit Eyekiss sa...

jag gillar att måla bigaråer och körsbär. Har en ny tavla på gång.
Anna-Lotta är både min sambos och min favorit.
Jag blir tokig på datorn. Lasse lånade ut den till barnbarnet (datornörd) i lördags, och nu funkar ingen ting som förut. Jag undrar vad han pluppade på?
Men han gjorde inte nåt , säger sambon. (Hur han nu vet det!)Funkar det så blir det inlägg.
Annars får jag ta time out!
ha det så gott så länge. Jag försäker läsa de inlägg som jag kommer in på.
Elisabeth

Gudrun sa...

Bigarråer och körsbär är mumsigt och väldigt vackra när de står i blom.
Min paradis buske hade blivit jättestor och fin och i vinter tagit massor av stryk förstås som så mycket annat. Igår sågade och klippte jag i den, den ser lite gles ut men det kommer mycket nytt nerifrån som tur är.
Nyklippt gräs är vackert, då njuter jag.
I något tidigare inlägg nämnde du en petunia som var dubbel. Jag har sått en petunia som är dubbel fast min blir ljusrosa/vit, den ser inte ut som en petunia, helt underbar och det blir första gången som jag har petunia.

Önskar dig en fin kväll.
Massor av kramar
till dig min vän.
:)

Möllebacken sa...

Så gott med bigarråer. Hoppas på några i sommar. Jag tyckte väl det var du som svischade förbi i helgen ;) och vilken tur att vi alla är väl förunnade att bo i vårt paradis, och sen att ditt också heter så är ju bara klockrent.
Önskar dig en bra dag.
Kram Pella

Maya sa...

Åhh... jag har inte hunnit plantera nått :( men jag vill gärna börja, det kliar i fingrarna!
Hoppas du har det bra, det va ett tag sedan jag va här inne hos dig.
Alltid lika trevlig blogg!
Ha det gott.
Kram Maya