Bloggintresserade

söndag 2 maj 2010

KOSLÄPP

...kallas det vad jag har hört här i Skåne som du A. bevittnade igår. Men det är ju klart bara för att markera vilket slag av djur som släpps ut på bete efter den långa vintern. Platsen är i Småland men smålänska kor upplever alldeles säkert samma sak som en skånk eller vilken annan ko som.

Ja, man kan ju bara föreställa hur det känns för dem efter att ha levt en lång vinter inomhus. Antagligen har de varit inomhus mer än vi under denna årstid. Med en begränsad yta att röra sig på och kanske endast ljuset från lampor. Bara tänk! Klart att de blir som galna då de kommer ut! SÄKERT INTE EN SURMULEN MIN SÅ LÅNGT ÖGAT NÅR!

"Vårt första betessläpp ever :-)"








Först ut ;-)

De har 95 mjölkkor 75 ungdjur och besökta idag av omkring 300 bilar!
Korna rusa ner till sjökanten och plaskade och lapade vatten. Härligt (speciellt för ett stadsbarn som jag) att uppleva :-D

4 kommentarer:

Bestemor Drillo sa...

For et herlig liv dom går i møte nå!! Tenk hva dom har lengtet etter denne dagen!! Må skynde meg før nettet faller ut igjen!!
Ustabilt her på torpet som i dag ligger badet i sol !! Klem til deg fra bestemor;))

Ulla sa...

Härligt! Jag har också haft ett eget litet kosläpp och varit ute mest hela dagen. Röjt i växthuset, runt hallon och diverse. Unnade mig en stund i stolen i solen med min stickning. Det var ett riktigt kosläpp. Maken bjöd på kaffe, inget mer fanns att önska men imorgon bär det av till jobbet, fast utan det visste man ju inte att man var ledig ibland. En god vecka önskas!

Fånga dagen sa...

Jag skulle vilja likna mig själv vid ett kosläpp när solen kommer fram och man suttit inne under vintern i perioder :)
Jag hoppas du haft en härlig helg vilket jag tror att du haft. Och så önskar jag dig en skön vecka så hörs vi senae
Kram Lena

Petit Eyekiss sa...

Har också haft eget ko släpp senaste dagarna. Min cykel fungerar igen och det är så härligt,
Tyvärr kom det lite smolk i bägaren ( förhållandet ) på Valborg, men jag hoppas att vi kan reda ut det.
Kram
Bettan