Bloggintresserade

torsdag 13 maj 2010

FRILUFTSDAG

God morgon … lite sovmorgon blev det allt idag. Faktiskt blev jag liggandes ända tills halv 9 och trynade och när händer det!?

Efter en 1 timmars tur med stavar var det dags för frukost. Ja ni hör idag har jag min personlige tränarcoach Eva-Katrine på hemmaplan det blev en mysig tur med mycket förtroligt snack så där på morgonkvisten. Och om det kändes lite motigt innan, så konstaterade vi att syresättningen och allt annat i kroppen kom igång och det smakade nu fågel med första målet.

För övrigt lite av en softdag idag. Ja ni vet sådant där viktigt; som att göra några besök hos mina vänner i bloggrummen, packa lite smått inför vår semestertur till Rugen. Vi ska ju bara vara borta ett par dagar, men ett ombyte måste till och så finns där spa på hotellet så badkläder är givet ;-)

Se nu till att kurera er Ann och Gudrun. Inte nådigt att vara i det stadiet att man kippar efter luft genom näsan och inte heller då den rinner i ett. Helst vill vi vara friska så klart! Har lyssnat på ditt musiktips Ann och har nog hört det men inte så att det har fastnat. För tillfället har vi ingen ny favve vad gäller musikartister, diggar mest gammal skåpmat... och det är då inte det sämsta ;-)

Det händer ju att jag spelar lite för er här på bloggen bla Ane Brun- hon är bra! True colers är en fantastisk låt. Det är flera som har gjort den och dessutom gjort den bra (!) ex. Eva Cassidy och Phil Collins.


För mig är det självklart att hjälpa då jag kan som du skriver bestemor:"den lille piken du møtte på din ferd!" eller "Ta sig an och bry sig" Lena, och säkert för er andra också det hör jag! Men tyvärr gäller det inte för alla. Här är det något som har hänt i samhällsklimatet. Och varför, det kan jag inte riktigt sätta fingret på.


  • Kan det handla bara om att vi har så brått att vi inte hinner få det med i vårt späckade schema?

Nej det tror jag nog inte… vad är det vi prioriterar och i så fall bortprioriterar? Om man vill vara elak skulle det kunna handla om där det finns plats för egen vinning med bortprioritering av medmänsklighet och tydliga vuxenroller…


  • Är vi kanske rädda för att ingripa med tanke på eventuella repressalier? Rädslan för att lägga sig i?

Var går gränsen vad som är allas ansvar och att lägga sig i? Upprörd ja, det blir jag också Gudrun. Visst önskar jag sätta spår i människors liv för det är ju så viktigt att det goda överväger. Elisabeth du skriver om den lille björnungen ”Tänk vad skönt att ha sin mamma när det blir lite tufft”. Men om inte mamman finns där? Vems ansvar är det då? När inte det finns tålmodiga närvarande vuxna som bryr sig? Och vad händer då med barnen? ... även i dett längre perspektivet då de själva blir vuxna. Eller som du skriver Lena: "Hur vi vuxna beter oss mot barnen".


Det man minns efterpå är som du säger Bestemor det som har varit positivt... det är knästrumpor och kjol och fint väder inte det kalla ruggiga kymiga och då gäller det att det är just detta som är positivt som överväger.


En härlig runda till Kronoskogen för att insupa naturen, Bokarna har nu spruckit. Massor av luft bland regnvåta löv och havet ligger kav lugnt. Så hem och brassa grillen, spett så är dagen räddad och vi ligger i däck före 6. Det passar oss bra för avresan imorgon bitti går av stapeln i "svinottan". På hemmaplan? Charlie och syskonträff ;-) Vi hörs! Ha nu det så bra mina vänner!


10 kommentarer:

Ingmarie sa...

Oj!
Dig skulle jag gärna dela mina filosofiska synpunkter med....Allt kan nog hända då!
Har du/ni vägarna förbi så säg till för detta möte KRÄVER ledighet från annat!

Allt gött till dig från frua!

Gudrun sa...

Halloj!
Hoppas ni får det riktigt mysigt när ni är på tur.
Kram

Unknown sa...

Hej fina vännen!
Tack, tack, tack, för alla fina kommentarer!Jag uppskattar dina rader så mycket!Men jag har varit så dålig på att skriva tillbaka, för den där förlamande tröttheten.Men jag hoppas att det snart blir bättre.

Det låter som att du haft en ljuvlig dag!
Och så ska du till Rugen!Va mysigt!
Hoppas ni får det riktigt riktigt mysigt och härligt på alla vis och en härlig avkoppling och lite ny inspiration..

Allt gott till dig, och sköt om dig och skäm bort dig nu!
/Många kramar fr Karin

Lykkehjemmet sa...

Hei!!
Takk for koselig ord når jeg var syk!! Ønsker deg en fin helg:)
Klemmer fra Mona

Petit Eyekiss sa...

Många tänkvärda ord från dig idag (som alla andra dagar också)jag hade alltid min mor som stöttade mig i allt. Från första kyssen till stor sorg.
Saknar henne så.
Jag tror att många har ett slags tunnelseende, och inte vill bryr sig om det som är omkring
Det enda positiva med att jag blev sjuk var att jag efter det gjorde mig tid att se på naturen, titta på småkryp och lyssna på fågelsång.
Njut nu av din resa. och ha det så gott.
Elisabeth

Tigris Predikantan sa...

Ja, själv vet jag inte riktigt om jag är vaken eller sover ... i dvala? Fest igår och ... börjar man bli gammal?
:)

Fånga dagen sa...

Hej tjejen!
Vad skönt för dig att ha en spahelg snart nu. Njut som bara den och bara känn hur skönt det är att leva.
Jag säger som jag sagt innan att det skulle vara intressant att möta dig någon gång i livet för en spännande dialog, härligt rent ut sagt.
Dela tankar med människor som tycker likadant i en massa saker. Det får vi se om det finns möjligheter till någon gång.
Ha det nu så himla skönt jag ska tänka på dig.
Kram Lena

Bestemor Drillo sa...

Du har så vakre tanker Ingela og det beste med det er at du deler dem med oss andre!! I morgen drar jeg til mine elskede barnebarn på en liten visitt!
Gleder meg veldig!! Klem og en strålende helg! Her er det nu 18 grader varmt og det er som om luften legger seg så fløyel rundt oss!!

Anonym sa...

Välkommen hem! Här kommer söndagshälsning från mindre snuvig men ack så hostig mig, kureringen inte klar än tycks det...

Igår strilade regnet över oss när vi hade städdag med vägföreningen, hemma läste vi vädernyheter om soliga och heta 26C uppåt norr :-)

Svejs,
Ann

Möllebacken sa...

God Morgon Ingela.
Brrrr! sitter i köket och fryser. SÅ KALLT ute! Vilka härliga teckningar du har scannat in. De är så färgglada. Är de målade med oljekritor?
Du får ha en bra söndag, själv ska jag iväg och jobba.
Kram Pella