Bloggintresserade

måndag 18 april 2011

NYFIKENHET INFÖR DET OVÄNTADE

Allra först vill jag önska dagens jubilar ett stort GRATTIS och lycka på den fortsatta färden.

Med den här fläckiga skönheten direkt från vårt Orchidéfönster... samt den här storblommiga till förgen ljust lila med några få svagt rosa i förgrunden










Elle, inte nog med att du har ett av de vackraste namn jag vet… Min farmor hette Elly och jag kan inte för mitt liv förstå varför inte någon av mina töser fick heta det!



Alltnog igår fick jag en sk. Award av Elle på bloggen Inredning-utredning. Denna award är en uppmuntran till bloggare som ännu inte har 100 följare. Och tanken är efter vad jag förstår att man på så vis ska få upp ögonen för bloggar, knyta nya kontakter och få fler synliga följare. Ens värld växer utanför den egna kretsen






... och då till fråga;



1. Varför började jag blogga?



Jag drivs, liksom alla andra, av nyfikenhet. För mig var detta ett perfekt sätt att göra något som jag aldrig hade gjort förut, lära mig nytt bla då det gäller tekniken. Först hjälpte sonen mig med en hemsida sen startade en av döttrarna den här bloggen. Passande kunde jag blogga hemifrån efter min stroke, och sedan har det bara rullat på. I olika slags skrivande har jag bearbetat mycket av det som satt sina ofrånkomliga spår. Jag träffade människor med både lika och andra intressen än jag. Som lever i andra miljöer, har andra förutsättningar men i grund och botten ställer ungefär samma frågor när det gäller livet. Det har varit ett sätt att hushålla med krafterna att få och underhålla ett socialt umgänge.



2. Vilka bloggar följer jag?



Eftersom jag är allätare så är jag intresserad av mycket. Att ta del av andra människors funderingar kring livet, till viss del vad andra gör om ni förstår mig rätt. Med stöd av det jag skriver i fråga ett tror jag att det blir rätt tydligt.



3. Favoritfärg?



Trots att jag under många år helst klädde mig i svart och återkommer till det eleganta och mystiska som omger denna ”färg” , gillar jag starka färger och korallröd tillsammans med brandgul är mina absoluta favoriter.




4. Favoritfilm?



Ja nu tillhör ju jag den där typen som lätt snöar in sig lätt entusiastiskt på det som är aktuellt för stunden, ”My name is Khan” är en höjdare… den har det mesta, så har vi ”Schindlers list” den har jag sett flera gånger, ”Flyga drake”, ”Inte utan min dotter”, ”Flugornas herre”, ”Den vita massajen”. Det finns många filmer som satt sina spår, men en film som jag hela tiden återkommer till är ”Livet från den ljusa sidan” med Jack Nicholson i en av huvudrollerna.




5 Vilket land skulle jag vilja besöka och varför.



Denna sommaren ska ju Mats och jag åka till Toscana i Italien, det tycker ju vi så klart är det som hägrar mest just nu!



Nu är det meningen att jag ska skicka awarden vidare till 5 bloggar, som i sin tur länkar till mig det här är aldrig lätt, ber att få återkomma!



Håll i er nu börjar jag och...



första awarden lämnar jag vidare till Maria bloggen "Sånt som gör mig glad"



nummer två till Pernilla på "Liv och nostalgi"



nummer tre till Brittmari på "Randiga tråden"



nummer fyra till Bettan på "Petit eyekiss"



nummer fem till Monica på "Mickaspepparbacke"

9 kommentarer:

Elle sa...

Tack för det där med mitt namn
*rodnar*

Jag tror du fuskade lika mycket med favoritfilm (tror det skulle vara EN?? *ler*) som jag med favoritfärg!! *haha*

Ha en skön kväll!
Kram Elle

Tina sa...

Trevligt att få lite mer information om dej ;o)

Och "brandgul", vad jag älskar det "namnet", vi använder inte det i finlandssvenskan/åländskan, utan då heter det rätt och slätt orange. Men i min barndom hette det brandgul, och när jag läste ditt svar så blev jag bara så glad och nostalgisk... ;o)) Gillar allt mellan gult och rött själv, men vi fick ju bara välja 1 färg...*ler* Och då blev det rött för mej.

Maria sa...

Grattis till din award! Det är alltid så intressant och givande att komma in till din blogg! Vilka fina liljor!!! Och tack så mycket för att du skickar awarden vidare till mig! Jag gapade stort när jag läste mitt namn. Känner mig hedrad. Nu får jag fundera lite på frågorna. Ha en skön afton!

Ingela sa...

Avslöjad :-O ... Lätt beslutsamhetsångest, därav de glidande svaren där jag i det närmaste snubblar på mållinjen ;-)

Därför gillar jag också garderingar :-)

För mig har också orden och dess nyanser så stor betydelse. Jag kan inte fatta varför brandgul helt plötsligt blev orange... tror att det var i samband med att låneorden gjorde sitt intågande. Kan inte hjälpas för brandgul är så mycket mer beskrivande. Vad är en apelsin emot "gult som står i brand"???

Visst är det uppmuntrande Maria med en award (på tal om låneord). Själv fick jag den igårkväll av Elle och önskar dig lika god nattsömn som jag hade efter allt utearbete och så detta på.

Kram till er!

Gunilla sa...

Härligt Ingela.
Brandgul är ju en färg som fanns när jag gick i skolan det har liksom försvunnit nu heter det ju Orange.

Toscana dit skulle jag gärna åka.
Härligt.
Vill du anta fler utmaningar så kika in hos mig.

ha det gott
Kramen/Gunilla

Ölandsvindar sa...

Italien är så härligt och står högt på min lista också. Men jag är lite svag för Englands böljande kullar, vackra hus och trädgårdar också.En film som jag sett om många gånger är Mitt Afrika.Nu ska jag ta hand om mina gäster.
Kram
Kerstin

Pernilla, Lyst - Slow Living Fashion sa...

Hej Ingela!
Men vad roligt och jättegulligt av dig att tänka på mig med denna "award"! Jag uppskattar det mycket och ska genast fundera ut passande svar på de frågor som jag förstår medföljer.

Lev väl i vårsolen!

Ölandsvindar sa...

GOd morgon Ingela!
Ja det känns lite stressigt just nu med gäster, allt som ska fixas i trädgården och lite skrivjobb på lager.Men det lugnar snart ner sig (tror jag)
Kram kram
Kerstin

Randiga Tråden sa...

Tack Ingela, nu som först såg jag. kram