Bloggintresserade

tisdag 26 april 2011

FOKUS på FAMILJEN i BERLIN

Ernest Hemingway levde 1899-1961. Denne amerikanske författare kan knappast ha undgått någon. Han var 26 år då han gjorde sin författardebut och 1954 tilldelades han Nobelpriset i litteratur.

Det var kloka ord han uttalade som jag inte kan annat än att instämma i;

”Lycka, det är mycket enkelt. Det är bara god hälsa och dåligt minne.”

Med detta för ögonen kastar jag mig rakt ut i upplevt av både känt och okänt... men jag minns så mycket som att vi hade vansinnigt kul och nu sätter jag min lit till att ni som var med kan hjälpa mig, korrigera och fylla i eventuella luckor :-)


Efter att vi hade lämnat Charlie på Gläntans pensionat så hämtade vi den minibuss som skulle ta familjen till Berlin. Denna härliga stad som äldsta dottern kunde rekommendera eftersom hon hade varit där en gång förut. Det här var Kalles födelsedagsgåva från resten av familjen. Då det var hans födelsedag hade P-O och A-K ordnat med På spåret till honom. Redan det trevligt!

I arla morgonstund lämnade vi Åhus bakom oss klockan 9 hade vi bokat färjeplats från Gedser till Rostock.


... och nu du Kerstin är det jag som för en gångs skull visar bilder på fåglar... och inte kändes det som vilka fåglar som helst. Visserligen finns det ett storkcenter i Viby nära Kristianstad, men här var det storkbon med storkar i snart sagt i varenda stolpe utmed bygatan.





Vädret var strålande, himlen klarblå, och det satt efter båtturen fint med en kopp medhavt kaffe i natura... som tur var inte rakt under boet för rätt som la den ena av en redig och inte ville den smutsa ner i boet ;-)

Märker redan att det här lär bli kul, för nu är det åter dags med blogger- problem på min blogg. För att uthärda så lär stoffet därför presenteras lite pö om pö!














Vi färdades på små pittoreska vägar genom gröna alléer, bitvis med egen privatchaufför och tillika taxichaffis.





Installerade på hotellrummen tog vi så klart en promenad i omgivningarna... "Klart som krovspad" passerade vi mängder av butiker. Som här svenskt och mitt favoritmärke. Inom en vända, men bara för att konstatera att kläderna då var dyrare här än i Gudruns butiker på hemmaplan.

En liten bit längre fram så nådde vi torget, som hette Gendamenmarkt om inte jag minns fel. En tysk- och en fransk Katedral från 1600-talet samt Philharmonikernas konserthall ... Uppför den röda mattan och vi kikade, lätt kunde vi föreställa oss hur mäktigt det skulle vara med en verklig konsertföreställning.




Behöver jag säga att vädret för dagen var glassigt? Vi korsade torget och rundade sedan hörnet mitt emellan de ståligt byggnaderna...












... följde bara underbara toner från saxofon. Om jag hade varit själv hade jag säkert slagit mig ner i skuggan under ett träd och bara njutit. För musiken och allt var sagolikt vackert. Men nu var det flera sugna magar... dessutom fanns det så mycket annat vackert att kolla på.











Fortsättning följer... vänta bara så ska ni få följa med, för strax skulle vi befinna oss "Unter den linden"


... där vandrade vi, i skydd av och under lindarna, tillsammans med många andra fredagsflanörer... Avenyn som jämförs med Champs Elysees i Paris. Runt oss uppfattade vi många nationaliteter... där svenska, och danska var två och dessutom en stor procent.







...inne på Karstadt såg jag en familj från Åhus :-) Men då hade det hunnit bli lördag då vi var på liten shoppingrunda. Och nu läste jag senast idag att du Maya ska dit snart :-)

Tillbaka under lindarna; avenyn som leder fram till Brandenburger Tor stadsporten som byggdes på slutet av 1700-talet, och som nu är något av en symbol för Berlin. Överst det ståtliga fyrspannet.









En god middag sedan åter till hotellet för en kort stunds vila, dusch och lite kortspel i soffan utanför hotellet. Sen var vi åter redo för en ny stadstur.




Vilka fantastiska utsmyckningar...

Skulle tro att detta är Gethsemane kirche som ståtligt reser sig i der altes stadt och så Berliner Dom och TV-tornet som inte precis skämmer ut sig...


Friedrich Werdersche Kirche






Schinkel verkade som stadsarkitekt i slutet av 1700-talet och det är han som var upphovsman dels till stadsporten och konserthuset och en hel del byggnader i Potsdam.

Ett renoveringsobjekt i denna omfattningen, med milimetersnoggrannhet, hade då varit otänkbart hos oss. Hos oss har jag en känsla av att man hellre låter byggnader stå att förfalla... för att sen kunna försvara att man river och bygger nytt. Försvar? Antagligen handlar det ytterst om hur man är villig att lägga sina resurser eller snarare inte...





Ändå är det detta som gör hela stadens charm (!) tiden passerar revy i varenda byggnad och tankar och funderingar uppmuntras. Slutsatsen är enkel ; Ska gammal charm finnas kvar så måste den till varje pris bevaras.








Sluss

















På kvällen landade vi på ett par ställen. Det första på en uteservering strax bredvid rester från Berlinmuren, därefter på en pub inte så långt ifrån vårt hotell. Lite senare på kvällen delade vi oss medan ungdomarna drog vidare till ett välkänt teknoställe så drog jag och Mats oss nöjda och glada tillbaka för dagen









;-)










Dag ett var all, och imorgon satsar vi på dag 2...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Visst längtar man tillbaka =) Men nu har vi nästa helg att se frammemot och se nu till att vara bra i foten =)

Maya sa...

Ja det ska bli jätte kul att åka till Berlin, men tyvärr blir det jobb inte bara nöje :) Men lite kul ska nog hinnas med :P

Ulla sa...

Berlin verkar vara "the city" just nu. Hör från alla håll att vi ska till Brelin och det verkar vara rätt ställe att styra kosan mot.

Monica sa...

Tack för tur i Berlin, jag var i Berlin för 18 år sedan, och ja det kanske är dags igen,,det är fint där med alla sina byggnader.
Ha en go vecka kram Monica

Randiga Tråden sa...

Trevliga bilder från Berlin, jag har aldrig varit där. Vilken snygg klänning som du har på dig.

Ingela sa...

Ja du Eva nu är det mycket nöjen på gång... foten får vila nu ett par dar men imorgon måste jag till jobb ;-)

Ja, Ulla det verkar vara ett stim till denna stad just nu... det har storstadspuls och med god hjälp har den fått behålla mycket av det gamla. Idag kommer jag att visa bilder på hur nytt blandas med det gamla och det är rätt fräckt faktiskt!
Ha nu så kul Maya, hoppas att vädret håller i sig! Om jag ger mig på en gissning; Kanske har det inte hänt så mycket med stadens interiör under dessa år. Möjligen har man i Östdelen återuppbyggt efter murens fall. Hade varit kul med en före-efter rapport ;-)
Berlin är verkligen värt ett besök Brittmari. Visst är klänningstyget underbart med sina starka färger. Inte gjorde det ont då jag sprang på den till halva reapriset på Indiskan ;-)