Bloggintresserade

fredag 15 april 2011

MARS i MUSIC LOVERS och GRATTIS OLIVIA


Dagens namn är Olivia, alltså har vår katt namnsdag. Namnet är italienskt och sprunget ur Olivträd (vackert... knotigt... seglivat. Betydelsen är "den fredsälskande"... vilket är roligt i sammanhanget med tanke på vår Olivias läggning. Inte är hon den som stiftar fred hos oss ialla fall. Henne måste man ta med känsla... inte väcka den björn som sover ;-)

...och ni ser hon har vett att göra bekvämt för sig ;-)

Men egentligen handlar det mer om (tror jag) att hon visar att hon gör som hon själv vill. Inte gillar man anvisad plats om man är vår Olivia inte...

... Hennes teling Oliver, förövrigt en av mina favoriter av katter vi har haft genom åren, har också namnsdag. Med den röda pälsens ibland katter temperament, var han raka motsatsen till vad som sagts om rödhåriga av samma art som vi.


Bortsprungen, dagen efter han tagit ett ömsint farväl. Oväntat på det viset att ömhetsanfallet var mitt i natten. Medveten om att det är min tolkning... och med många kattpsykologers tolkning ville han kanske bara egoistiskt samla på sig ömhet och kärlek inför morgondagens långa vandring. Kanske var det mars och att vi borde ha tänkt på att kastrera honom tidigare. Det är lätt att vara efterklok.


Det finns ju hela spektrat då det handlar om kärlek ömsesidig-egoistisk... kort- långvarig...


Äkta kärlek har behov av att "underhållas" såväl som få ett riktigt avslut så man vet vad som väntar...

Annars blir uppvaknandet än smärtsammare, tänker att det är det som Bruno Mars sjunger om och....



... Denna fredag önskar jag presentera Bruno Mars i en låt som heter Grenade http://youtu.be/tkuoRGig4Cs. Kärleken är stark och tar sig ofta starka uttryck. Nu är inte jag världsbäst på engelska, men jag förstår så mycket som att Mars tankar i låten klär sig i just dessa... den visar sig lidelsefull och desperat...


... och för mig påminner de om ex. Ted Gärdestads budskap i sina sånger... Karin Boye i sin diktlyrik.


Ytterligare en version av Grenade med en röst stark och full av lidelse framförs den av Lisa Lavie och inte är den ett dugg sämre http://youtu.be/iI_UMEt9qhU


Här skulle jag också vilja anknyta till dagens citat på temat värde;


"Om kärleken vore värdelös bara för att den inte varar för alltid vore livet värdelöst av samma skäl."

6 kommentarer:

Pernilla, Lyst - Slow Living Fashion sa...

Hej!
Ditt citat är verkligen tänkvärt, för visst tänker man ofta så att kärlek ska vara för att ha ett värde, men man lär väl uppskatta all kärlek, för det är ju ändå det bästa hos oss här i världen.

Heter din blogg Hållplats Åhus nu, det är väl nytt?
Kram

Ingela sa...

Välkommen Pernilla ja, min blogg heter numera "Hållplats Åhus" har grunnat hit och dit och nu fick det bli så... man måste ju bestämma sig någon gång ;-) hade en del andra förslag på tapeten bla "Damm i Paradiset" (gillar ibland det dubbla i saker men damm kan ju nog spegla vårt hem ibland men inte går det att spegla sig i damm... på tal om " Bättre lite skit i hörnen än ett rent he....e"
så håller jag med om att sprida leenden... omtanke.
Kärleken blir långvarig såtillvida att den innefattar mer än vissa individer. Nä nu ska dotra och jag ut och gå hon i Stockholm och jag i Åhus... med varandra på tråden...

Annelis hantverk sa...

Fint citat om kärlek och katternas namn var mycket intressant!
Ha en skön helg!

Bea sa...

Hej!
Kärlek är att både ge och få = besvarad kärlek!
Kärlek till familjen, husdjuren,osv men kanske en obesvarad kärlek tynar bort.
Fint citat!
Ha en fin helg!
Kram /Bea

Ölandsvindar sa...

Kärlek ja! En liten hund försökte frenetiskt väcka mig redan vi halv fem genom att slicka, puffa och gulla med min hand som råkade sticka upp ovanför täcket. Oj, glömde jag en clematis. Vilken himla otur! Då måste jag ju dit en gång till(hurra).
Kram, kram
Kerstin

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Mycket tänkvärt här :-)
Olivia - visst är det ett vackert namn.
Trevlig helg!
Birgitta