Bloggintresserade

onsdag 20 april 2011

PÅSKSTÄD, AWARD

Hej därute, hur har ni det?

Det har blivit lite mycket på sistone känner jag som egentligen hade fastnat i "Katedralen vid havet" en bok med kraftigt sug i. Man vill liksom bara ha mer.

Storstäd på gång här i Paradiset. Det räcker ju liksom inte att ta på ytan ibland måste man återkomma till djupet och det har ju liksom gått ett tag sedan jul. Halva måndagen och hela gårdagen passerade i städningens tecken. Det kan ju kännas som att spilla lovet, men den där behagliga känslan efteråt... Den är belöning nog.

Dotterns rum är nu också klart, förberett tills hon kommer hem från Stockholm ikväll för att fira påsk tillsammans med oss :-)) Fick ett ryck nu på morgonen för jag har inte sett solen, det är rätt molnigt och meterologerna varnar för regn. Så sängkläderna har varit ute på luftning.

Charlie i sitt esse, han känner på sig att hans älskling kommer snart nu då jag pysslar på hennes rum. Tvättstugan resterar men först ska det vara helt tomt på tvätt.

Så står här handling på min "att göra lista". För framåt kväll ska Charlie till hundpoolen för sin veckliga "sim-motion".

Just nu håller jag paus och då kändes oundvikligt att ut på nätet. Det är lite av awardernas tid nu verkar det som. Det är härligt med uppmuntran så jag tackar dig Gunilla på Norrskenets trädgård för att du tänkte på mig!
Men med den följer det en uppgift. Jag skall berätta 8 saker om mig själv. Lagom avslöjande, det får komma så här lite pö om pö så att säga i pauserna ;-)


1. Jag tror på att vi till rätt stor del själva kan påverka våra liv och vägarna livet tar. Därför även då något från början ser mörkt ut, strävar jag efter att vända den negativa trenden. Detta synsätt har följt mig genom livet, vad jag minns från tonåren. Det är en strategi som har varit gynnsam de senare åren för mig själv.

2. Här känner jag också att med en positiv tro på människan stark och gynnsam i mötet inte minst i det pedagogiska arbetet dvs. genom att lyssna, vara ödmjuk och dela med mig kan jag (man) nå långt.

3. Är vetgirig, gillar därför att läsa och har tidigare snöat in på faktaböcker
;-) men nu inser jag att skönlitteraturen ofta har så mycket mer att ge. Det finns så många slags texter och det handlar mer om att det ska passa för stunden.

4. Skriva älskar jag så klart. Det är något av en livsstil för mig, det blir som abstinens då det har varit stiltje ett tag. Tänker gör jag så det knakar emellanåt... Mina tankar måste ut och jag önskar så gärna dela dem med någon, och så klart få respons. Det är så man lär sig. Kunskapen föds någonstans, och det är den rådande som får genomslag om inte synpunkter bemöts.

5. Jag som en gång i tiden kunde ha jättemånga bollar i luften, blir efter min stroke stressad då det kör ihop sig. Jag behöver ha "kontrollen" över vad jag själv håller på med. Därför gillar jag listor! Att vara förberedd gör att jag också klarar att vara flexibel... vilket man också måste kunna ibland.

6. Jag är rädd för djupt vatten (som Charlie). Jag kan lätt förstå om han får panik därför är det viktigt att vi lär oss bli trygga med att vi kan.

7. Höjdrädd, även om det har blivit bättre med balansrubbning efter stroken
(:-O). Ingen speciellt god kombination, men nu är jag ju åtminstone medveten om det.

8 Ofta känner jag mig säker på min sak på vad jag tycker, men det är då jag har tänkt igenom det. Men så har vi då det här med vilken färgställning jag ska välja på klänningen... :-O ? Jag gillar kanske båda- den korallröda (!) och den brandgula (!).
Ett kexchoklad eller ett dajm, båda lika goda (!!)... då kan det lätt infinna sig beslutsamhetsånger ;-)

Det här med att vara rädd för saker visst handlar det om att vara just OSÄKER?!
Man behöver tid och att successivt vänja sig.

NU PAUS sen ska jag enligt reglerna skicka vidare till 8 bloggar.

Vad säger du Kerstin ibland "Ölandsvindar"

Pella i "Mill on the hill"

Bea med "Daggdroppen"

Maya med "Mayas Lusthus"

Tina i "Tinas stuga"

Anelia på "Anelias hantverk"

Gudrun på "Gudruns keramik"

Och nu har jag beslutsamhetsånger... det finns så många jag skulle vilja skicka denna vidare till... återkommer... men först lunch... och så var det nu det här med att handla...

Slutligen skickar jag vidare en till Elle med det vackra namnet...



...Och vi lever väl i ett fritt samhälle så nu länkar jag till några andra bloggar av dem som jag gärna besöker någon av dessa vet jag brukar även besöka mig:

Bestemor, Moa på Moas lovely things, Monika på Ljusblå, Hanna på Sassabrassarna, Ingabritt på Aktuellt i Grekland... mfl. inga nämnda och inga glömda.







Till sist





Tips från Eva-Katrine med Rod Stewart:





http://www.youtube.com/watch?v=pIiahTBEwFE





Samma låt med en Gospelkör:





http://youtu.be/GDyoMOHrH9c

12 kommentarer:

Randiga Tråden sa...

Glad Påsk, kram Brittmari

Anonym sa...

Städa nu inte slut på dig själv =) Men va glad jag är att du städat på mitt rum, jag har väldigt mycket kläder med mig och det finns redan hemma, hur ska jag göra med garderoben i sommar och höst, något som måste listas ut, dem är ju fulla tyvärr. Jag kan kanske köpa en snygg klädhängare sån häst som det kallas för =)

Ja lilla tussen, följer han med och hämtar mig? Jag kommer 22.19 om tåget är i tid vilket vi får hoppas på =) Nu är passet hämtat också =)

Kram eva

Monica sa...

Städning ja fniss det roar jag mig med idag ,är lite avkoppling ibland om man har gott om tid ,har också lite pause och passar då på här och kika runt,,såg då ditt inlägg hos mig,,jag tackar ska se om jag hinner få till ett ikväll, för jag måste ju städa klart nu..
ha det gott i påsk kram MOnica

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=pIiahTBEwFE

Låt tips =) Skön feel good song dagen till ära, då det är en mycket bra dag. Det finns dock en bättre version med Michael Mcdonald som jag inte hittar på youtube, men jag ska spela den för dig ikväll på spotify.

Kram eva

Petit Eyekiss sa...

Blir så glad varje gång jag hälsar på dig. grattis till din nya Award och tack för den som jag fick tidigare i veckan, ska se om jag hinner svara på den innan Påskhelgen. I dag fick jag sista ledtråden inför vår resa, och det blir Amsterdam. Nu måste jag läsa på lite så jag kan plocka ut alla godbitar.
Precis som du gläds jag att få vara tillsammans med barnen i helgen. Det blir inte så ofta nu när dom är vuxna.
Nästa resa (om jag vinner på Triss) vill jag också till Italien. Någon fin liten bergs by skulle inte sitta i vägen.
Ha det nu så gott i Påsk, och hälsa till din dotter, så hörs vi sedan.
Bettan

Elle sa...

Städning är något jag kan sysselsätta mig med dygnet runt. Stort hus, många barn - det blir mycket att röja. För att inte tala om hur mycket tvätt sex personer skitar ner.

Tack för awardet!
Rodnar lite igen, när du skriver att mitt namn är fint.
Ovanligt är det iallafall.

Vilka fina och kloka ord du skriver i dina 8 punkter. Där får jag allt ta mig en funderare.

Ha en fortsatt fin dag!♥
Kram Elle

Ingela sa...

Hejsan, nu är det påskafint även i Paradiset. Snart är familjen samlad och det ska bli så... Både Mats och jag ser fram emot detta. Vi är ju också en 6 personers familj, så jag vet vad du pratar om Elle. Vi hade inte ens diskmaskin då barnen bodde hemma och ja, jag fattar inte att man orkade. Fr.o. m i sommar är vi storfamilj (4 pers) igen, då yngsta dottern ska gå sin sista termin på högskolan i Malmö.

Från det ena till det andra. Visst skulle man kunna ha en vädringsstång framme, det kan vara rätt häftigt faktiskt, och du har ju ett stort rum.

Klart Charliebus hankar på ikväll om han nu tyar efter badet vill säga.

Gläds med dig Bettan och önskar dig en härlig resa med din familj och du, vi har inte vunnit på triss ;-)

Önskar ER och oss alla EN RIKTIGT GLAD PÅSK!

Maya sa...

Men åhh fina du Tack :)
Ska genast göra den :)
Kram och Glad Påsk... åker buss denna veckan så vem vet vi kanske ses ombord :)

Bea sa...

Hej!
Tack för Awarden! Den får jag ta lite betänketid på och spara till senare.
Trevlig läsning om dig och kan instämma i i många av dina punkter :)

Suck...jag som planerade in städning i morgon på min lediga dag, får rycka in extra i morgonkväll, eftersom så många är sjuka :(
Så det får bli en ytlig städning här i morgon förmiddag :)

Ha en riktigt
Glad Påsk!

Kram /bea

Gudrun sa...

Så rar du är Ingela som tänkte på mig. Tack!
Vet inte riktigt när jag kan ta den, men den ligger väl inte och gör någon skada under tiden antar jag. :)
Hoppas att Er påskhelg blir riktigt härlig.
Kram från mig.

Tina sa...

Tack Ingela för awarden!! ;o))

Nu måste jag fundera få dom 8 sanningarna om mej själv.... Det kan ta någon dag, men jag ska nog klura ut några djupsinnigheter.

Städning är inget som jag gillar, men oj så nöjd jag är med mej själv när jag får det gjort.. ;o)

Möllebacken sa...

Tack vännen.
Ska suga lite på den karamellen, Har varit lite dålig så att säga (maginfluensa). Jag gör som du och återkommer igen under dagen.
Vill önska dig en Fin & Glad Påsk.
Kram Pella