Bloggintresserade

söndag 24 april 2011

FOKUS på CHARLIE


Varje dag står jag och väntar på husse, att han ska svänga upp med bilen på parkeringen efter jobb. Släpper inte matte ut mig i tid måste jag skrika för att tillkalla hennes uppmärksamhet.




Det har passerat en vecka sedan vi var och simmade på Smådjurshälsans hundspa i Vinslöv. Jo nu har jag fått mina fyra sprutor utan att röra en fena. Då är mycket värre med simningen! "Vi måste vara envisa och inte ge oss sa alla". Själv kunde jag talat om, med en gång, att det här skulle aldrig gå!!! "Men så trist att simning nog inte är något alternativ för vår lille kille med dåliga höfter, kontrar de".







Inte så att jag inte kan simma, det kan de flesta hundar (dock inte alla!), men min teknik är, enligt veterinärens utlåtande; mer likt en människas. Jag får får lätt och ofta panik, och då blir simningen inte den rofyllda och tränande stund som matte och husse hade tänkt.




Veterinären tipsade om Water walk. Direkt gick mattes funderingar till Åhus och närheten till havet. Åter hemma googlade matte begreppet.


Här handlar det om människor och aerobics: http://spas.about.com/od/exercise/a/waterwalking.htm


Här tipsas och frågas det angående water walk vad gäller hundar:
http://www.aktivhund.se/hundforum/viewtopic.php?f=67&t=1218&start=20


Framöver blir det ett nytt försök hos Tina. Där har jag deltagit i ett par tre kurser. 2 X "Lydnad", den ena gången deltog jag som valp utan några krav. Den andra gången var det mer på allvar. Sedan gick jag en aktivitetskurs. Det är nyttigt och roligt att vara bland andra hundar. Och det är minsan nyttigt för matte och husse också för att både få tips och råd på ett och ett annat.
http://hem.passagen.se/tinashundkurser/

Bilder från aktivitetskursen där vi plötsligt insåg att Charlie signalerade redan förra året att huvudet vill han inte ha i vatten...
http://hem-tradgard-design.blogspot.com/2010/06/far.html

Så blev det påsk och tyvärr var familjen tvungen att inackordera mig, eftersom de själva skulle vända näsan emot Berlin.


Katten Olivia fick sin passning på hemmaplan av lilla Milla Det tyckte jag var orättvist. Men det var skönt för matte och husse.







Inte speciellt poppis att bli lämnad, och jag såg nog att matte observerade jag hur jag lade huvudet på sned för att försöka få en sista ögonkontakt med mig.



Det här kortet är från den gången för ett par veckor sedan då vi var och hälsade på.


Rastgården var enorm och här gillade Charlie att snusa rundor.





Några dagar senare hade jag visserligen fått god skötsel och t.o.m fått en kompis... men de hade minsann inte fått mig att äta något på de här dagarna. Man måste ju visa sitt missnöje med att bli bortlämnad på något sätt. Matte och husse tycker att det är bra att jag tränar mig vara någon annanstans men nu har de lovat att det dröjer. SKÖNT!







5 kommentarer:

Ulla sa...

Hundar är minsann individer dom med! Hoppas ni hittar ett bra alternativ. Börjar jobbet idag? Här är en som har ledigt fram till nästa måndag.

Ölandsvindar sa...

Det är alltid sorgligt att lämna bort hunden men de brukar anpassa sig snabbt. Vi har haft en del inackorderingar under åren och ofta blir husse och matte besvikna när de kommer för att hämta sin hund och den bara hälsar lite snabbt och fortsätter att leka med de andra hundarna.
Kram
Kerstin

Ingela sa...

Hej på er mina vänner!

Jag hann ju knappast in med inlägget Ulla. Kul att se att du är här igen. Jag har saknat dig. Skönt att du är ledig den här veckan också!!! Hos oss är det studiedag idag, men jag är ledig idag och imorgon. Så det blir en kort vecka. Passar mig bra rent fysiskt om man säger så...

Kerstin, precis så sa de på hunddgis också... men då vi kom ville han bara med och då vi skulle hälsa på hans nyvunna kompis blev han sur på henne... det tyckte jag kändes hemskt för Sakira såg ju bara att där kom några som Charlie gillade skarpt.
Även hundskötaren såg förvånad ut. Vi är säkra på att han fått god vård och visst önskade vi att det skulle vara gott för honom att få miljöombyte.

Kram på er

Anonym sa...

Hoppsan, här kommer man in på bloggen och får en glad överraskning med att det är en massa fina bilder på Charlie bus. Jag trodde att det skulle vara några hemska bilde rpå mig som ni tagit under hela semestern =)

Han är så fin min lilla kille, märkte att han faktiskt var sur på mig igår när ni lämnade mig =( känns inte alls bra. Hur mår du i foten idag när den fått vila lite? Se nu till att vila den så du blir bättre i den.

Ha en skön dag! Puss och kram eva

Elle sa...

I Berlin har ni varit!
Kan du tänka dig att jag tillbringat halva mitt liv i Tyskland men aldrig kommit till Berlin!!

Inte nog med att vi (nästan) delar namn, vi delar även födelsedag din farmor och jag! *ler*

Ha det bra!
Kram Elle