Bloggintresserade

onsdag 13 april 2011

VÅR... MAZARINTÅRTA

Vi kan se tillbaka på lite av en mellandag men på många sätt hyfsad. Det hade regnat i natt och fortsatte in på morgonen. Trodde ett ögonblick på att solen skulle orka igenom men att ge upp nädå "Efter regn kommer (bergis) solsken!"
Faktiskt är det hyfsat varmt och det känns verkligen som om vätan har fräschat till i naturen.


Jag tyckte det blev härligt med den här färgkombinationen... aningen oväntad men samtidigt tänker jag på karamell ni vet de där gammeldags (hårda)... eller prinsesstårta med marsipanhölje... ja ni hör en sådan där dagman har tid att tänka på gott...

Inte har det hänt så mycket under solen här i Paradiset... mer än då klädvård, (tvätta, vika, stryka you know), Charlieturer, en mazarintårta blev det till kvällskaffet,

Recept?

Bakas drygt 30 minuter i 175 grader

100 gram mjukt smör, ½ dl strösocker (rörs)

½ ägg

2 ½ dl vetemjöl


Låt pajdegen vila kallt i ca 1 timme


Gör fyllningen:

1 ½ ägg, 1 ½ dl strösocker (vispa pösigt)

60 gram smör (smält och låt kallna)


1 1/4 dl sötmandel (skålla, skala, mal)


Klä formen med pajdeg och häll i fyllningen och så in i ugnen på nedersta falsen.

... blomvård inomhus Orkidéerna är outtröttliga med att begåva oss med sina blomster. Och farmors mormor Karins avklädda strykbräda fick åka ut på "grönbete" i uterummet.


En del pelargonior har kommit ganska bra och en blommar i detta nu. Få se vad det blir av det.

... och så växtinspektion i täppan... det växer så det knakar!!!



Lungört



Fick den här dängan på hjärnan försökte komma på mer än en fras... men se där var jag fast. Sjöng den för Mats på em. "Ahh... det är ju "Just nu" sa han. Är man förlåten om man har glömt det var ju ändå 30 år sedan ;-)




Och detta var ett axplock!

6 kommentarer:

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Gillar strykbrädan. Men jag är svag för allt gammalt :-)
Solen orkade inte igenom här heller men just nu ser jag det som andrum från trädgården. Då hinner jag lite av det som måste göras och inte bara det jag vill göra.
Ha det gott
Birgitta

Elle sa...

Kan man börja dregla av att läsa ett recept...?
Jag tror det, annars har jag nog en salivstörning eller så! *ler*

Ser att våren hunnit långt hos er med, så nu måste jag väl sluta att skryta...*suck*

Ha en skön kväll!
Kram Elle

Ölandsvindar sa...

Strykbrädan var snygg. Jag hatar de där kalla hårda stålrörsbenen som man ska slåss mot varje gång det är dags för strykning. Visst händer det mycket nu. I dag räknade jag till åtta paprikaplantor i en av mina burkar. Och nu....ska vi åka till PLANTSKOLAN med tjockaste plånboken redo!
Kram kram
Kerstin

Petit Eyekiss sa...

Tänk, samma ide som jag har. Brukar alltid ställa alla små burkar med nysådda saker på gamla ugnsplåtar, sedan på strykbrädan. Fönsterbänkarna är inte så stora och det kan ibland bli för varmt direkt i fönstret
Dimma och bara + 3 grader i går, men idag har det ökat på lite. Bara det blir lite varmare ska jag torka av lite ute på balkongen.Lasse har byggt en så fin låda, där jag kan ha blomkrukor o annat skräp i. I kväll är vi bort bjudna på middag, och det var order om att dragspel o fiol skulle med, så det blir nog livat!
Kramisar
Bettan

Anonym sa...

Vilka härliga blommor och vilken härlig ledig dag du haft =) Skönt att blommorna är ute från mitt rum ;) haha

Det låter supergott med kakan, hmm får kanske testa den i sommar då =)
Tänk nu är det bara en vecka kvar, så skönt. Och nu har våren kommit till Stockholm också...så skönt.

Kram eva

Ingela sa...

Se där ja den strykbrädan är poppis även här (utom då den och pelagoniorna invaderade ditt rum E-K). Poppis och användbar- tidigare och tillfälligt har den tjänt som telefonbänk, ett tag som soffbord då Mats satte dit en extra spärr för att vi ska kunna sänka den i lagom höjd! Man tar vad man haver eller hur Bettan. Jag har lagt en bit vaxduk som skydd men gamla plåtarlåter ju ypperligt!

Åh, vad livat och glatt det låter med spelmansmusik live...

Sådana där mulna dagar kan vara välkomna Birgitta, det blir tid och lust till att ställa sig vid spisen en kort stund och jag kan lova att det gav utdelning... idag har jag fått anledning att dela ut receptet på jobb till hugade. Lovade att jag ska ta med en kaka men det får bli efter lovet. För kan ni tänka; bara en dag kvar till för min del ledigt 11 dagars ledig (med helger). För att gå tillbaka till kakan Varför sluta vid dregel Elle, prova gärna den!!! Kanske som påskkaka?

Ja på plantskolan Kerstin där behöver man ha stora "spenderarplonkan" med. Nu är det strax lov och då planerar jag att vara på det i trädgården på riktigt.