Bloggintresserade

onsdag 27 april 2011

BERLIN



Mitt emot där vi satt och vilade våra ben strax utanför parken såg vi Portsdamer platzen. Efter vad jag förstår blev den gamla platsen helt sönderbombad och har nu återbyggts men till moderna byggnader.

Till vänster DB Tower och till höger
Debis buildning.





Besynnerlig figur som står på huvudet smal som en speta och jag kontrollräknade fingrar och tår och antalet visade sig vara 6 ... på varje :-O

A-K vid rester av muren här delades staden i en västlig och en östlig del. Vi hade nu passerat forna väst och var på väg in i den östliga delen.








BUNDESRAT Observera vackra blommande Magnolior samt gröna buxbomhäckar














På kvällen blev det mycket riktigt vars en snitzel, men ingalunda på det där mysiga stället som vi hade sett på förmiddagen. Vi konstaterade att det finns många mysiga ställen men sällan bord för 6 personer. Nu ordnade det sig vi hamnade på ett ställe nära vattnet inte så långt ifrån det vi hade spanat in.


Nu sätter jag punkt. Visst hände det en hel del till på resan, och kan ni tänka er vilket flyt; jag stod inte på öronen förrän vid en rastplats i norra Tyskland på väg hem då jag missade en trottoarkant... eller kanske var det tvärs om... hmm. Bara tänk om jag hade gjort det redan på ditresan :-O Det var i söndags och foten har inte gått att stödja på det minsta förrän idag. Men det är världsligt. Absolut!



Behöver jag säga att djuren var lyckliga att ha oss hemma igen?

Inga kommentarer: