Bloggintresserade

lördag 16 april 2011

FÅR JAG LOV

... att berätta att jag har gått (bokstavligen) på påskLOV. Att det är tillsammans med många andra gör det inte ett dugg sämre, och hade jag fått bestämma så kunde gott alla som vill fått vara lediga. Men så är det ju inte som vi alla vet. För, hur skulle det ha sett ut... ja det kan man då undra.

Det var med lätta steg jag gav mig av till jobb igår. Solen sken och jag upplevde allt t.o.m mer positivt än andra dagar.

Dessa vackra planteringar prydde paradgatan utanför Domus. En fin påskhälsning till oss kommuninvånare och, som jag verkligen önskar en skonsam behandling... så att effekten blir så där glädjande som är tänkt.

Eftersom jag hade möjlighet att ta ut en timmes kompledighet, så hade klockan inte hunnit bli

mer än vid 11 snåret då jag befann mig i bussen på väg hem.


Åhushimlen mottog välkomnande i blåaste blått och frihetskänslan var total.





Inte blev det sämre då dottern ringde från Stockholm och sa att nu tycker jag att du snörar på skorna så tar vi en vårpromenad tillsammans. Det var på hennes middagsrast.

Vilken fantastisk känsla att spatsera tillsammans in facto på 60 mils avstånd från varandra i brist på fysisk- desto starkare psykisk närvaro.


I Paradiset rådde full aktivitet sonen som hade ledig dag hade varit och fixat brädor och höll på för fullt med att klä om gavel nummer två på sin stuga. Man skulle kunna jämföra honom med Oskar i "Rasmus på luffen" då han jobbar är det så okristligt. Inte hela men det mesta av sida nummer 3 är nu tilläggsisolerat och omklätt. Reglat hade han gjort förut... Sicka barn man har...


Själv använde jag gårdagen till att påbörja dagens städning av drivhuset, putsade några fönster och började på en ny bok "Katedralen vid havet" den som kvinnan i bokhandeln rekommenderade. Redan efter 70 sidor lever jag i parallella världar och det känns verkligen som kontraster till veckans ledighet med de vidriga förhållandena som rådde i detta feodalsamhälle ...



Så blev det lördag och i begynnelsen var det verkligen strålande väder, lagom med en fleesetröja då vi vände näsan emot stranden. Idag har Charlie fått en rejäl runda direkt på morgonen. Tänkte på dig Brittmari, så nu åkte mobilkameran upp. Minns du Fädriften rakt ner? Jag vet inte om du har varit här på senare år annars har det ändrats en del.

Det har tillkommit en glassbutik där föregångaren var tre toppar, en minigolfbana, en stugby med tillhörande rekreationshall och matställe (där det förut fanns en väldig vattenrutchbana).






Då man kom ner till stranden fanns tidigare till höger en liten familjecamping (den är borta) även kiosken samt den lilla servicebyggnaden. Men hytterna utmed stranden är kvar och sig likt! Både nyttigt och mysigt att färdas i den lätta sanden som känns rätt tung att forcera.



Snabbt och effektivt...


En vända till Timbertrading i Nöbbelöv för att hämta resten av brädorna till staketet som nu hade kommit. Men nu hade det börjat mulna på och stänka så smått. Nu finns där längre inga hinder i den vägen för att bygget ska ta fart... skulle isåfall vara ett ösregn...

Spännande att se om det blir så fins som vi har tänkt.


... men först ska pumpen kopplas till egen borra.




Just idag har Forsythian slagit ut med sina solgula blommor och Ribesen har pyttesmå mörkröda hängen. Har glömt att visa jag har ju faktiskt gjort några planteringar; här står tre av dem vid baren i väntan på att åka ut på grönbete.



Så nu är drivhuset och jag redo inför morgondagen för årets planteringar. Mats har pusslat ihop hyllsystem vid ena kortväggen, där finns nu också ett litet skåp och en lådhurts. Nya förutsättningar för ordning bland smått och gott för täppans skötsel :-)


Ikväll vankas det grillat... ingen middagsvila inte, schack matt...



6 kommentarer:

Anonym sa...

Låter inte helt fel med lite påsklov, och vilket roligt påsklov du ska ha också=) Måndag och tisdag blir det promand också med mig igen i telefonen =)

Ja det är väl fint när de gör det snyggt på stan med blommor, hur har ni det idag? Soligt och fint hoppas jag.
Puss och kram eva

Ps: det ny inköpta trädet var superfint

Anonym sa...

Hej Ingela och tack för titten! Jag önskar dig ett riktigt härligt lov. Mitt får vänta en vecka och då blir det Danmark förstås

Hannes hage sa...

Takk for titten. Du har ewn koselig blogg.

Maria sa...

Grattis till påsklovet, det måste vara skönt att få en veckas ledighet i den härliga vårtiden. Så fint det blommar i krukorna - både i stan och hemma hos er. Ni verkar ha fullt upp med att fixa där hemma. Men det är väl sådant man har längtat efter att få göra under den långa vintern. Njut av våren, ledigheten, hund och familj!

Ölandsvindar sa...

Ja nu får man jäkta för att hinna med allt som våren bjuder på. Din promenad med dottern fick mig att tänka på en annan promenad. En kär jobbarkompis frågade en dag om jag skulle med ut och hämta en nypa frisk luft på lunchen. Hinner inte sa jag men du kan hämta en åt mig också.När jag kom tillbaks till mitt skrivbord fram på eftermiddagen låg det en bullig papperspåse där. Vad är det frågade jag.Det var förstås en nypa frisk luft som min alltid lika roliga kompis lagt där.
Kram
Kerstin

Elle sa...

Tänk vad ett par blommor piggar upp!
Och vad flitiga alla blir när våren anlänt.
Även här blev det grillat till kvällen. Det ska vi ta repris på ikväll igen...*ler*

Ha en fortsatt fin söndag!
Kram Elle