Bloggintresserade

onsdag 13 april 2011

LÄTTYDD LINUS, DAGENS CITAT SVÅRARE

Man kan ju inte ha flyt jämt (det skulle isåfall vara på havet). Det har inte Linus, så klart ni minns denne lille mannen som hade så lätt att visa sina känslor... Han skrattar, är mild i tonen ömsom spottar och fräser... kan det vara så lätt att bara forma och ritar sin väg... Det verkar så, åtminstone när man är från Italien och heter Linus ... eller kanske inte för man tvingas ju samtidigt att ta konsekvenserna i slutänden...


Så till citatet sagt av Tilla Durieux 1880-1971 (Österrike):


"Offentlig välgörenhet är godhet medelst högtalare"


Hmm; Bara ett kallt konstaterande (?) ... eller ligger där en värdering bakom? Isåfall tänker jag, att det beror på behovet att få hos tagaren. Att ge är väl aldrig fel? Eller är jag fel på det?


Så här tänker jag; Givaren blir forhoppningsvis mer givmild och ödmjuk med tiden. Det här är skola och träning för de flesta av oss. Att erkänna det kanske är första steget...

3 kommentarer:

Möllebacken sa...

God förmiddag :)) En snabb runda till sjöbo och sista BCV-besöket. Lite fika innan jag ska iväg å jobba, så du får göra mig sällskap när jag fikar. Ja Linus är lättsmällt och charmig men citatet fick jag inte riktigt kläm på. Antingen är jag för stressad för att få det eller så var det lite för djupt tänkande. Nåväl.. önskar dig en fin dag.
Kram Pella

Petit Eyekiss sa...

Länge sedan man såg något med Linus på linjen. Honom förstår man ju för det mesta.
Offentlig välgörenhet = att man måste tala om att man givit något.
Det gillar jag inte, utan jag vill ge i det tysta.
Nu är "sytstugan" stängd för den här gången. Jag gör väl ett inlägg så alla mina vänner ser att jag gjort lite nytta;-)
Drygt en vecka kvar tills vi åker, och jag vet fortfarande inte vart!!!
kramar
Bettan

Ingela sa...

Hej på er tjejer!

Ja visst är han härlig och spontan lille Linus, konstigt att han bara har försvunnit ur rutan.

Det där med att ge är inte så lätt, faktiskt är det nog knepigt för många att vara generös. Det behöver ju inte alltd röra sig om pengar. Att bjuda på även annat av ex. ära kan ju vara en grej. Att vara ödmjuk, är klart det optimala.

Spännande Bettan! Kul att ha sådant att gå och suga på!