Bloggintresserade

söndag 29 november 2009

1:a Advent

... vaknade i svinottan, efter att ha vridit och snurrat runt ett par timmar steg jag resolut upp. Ännu kolsvart ute... uttrycket "endast katten är vaken" stämmer. Husets katt dvs. Olivia har nyss fått sitt morgonmål.

Ann: "Tidig morgon var det här med, vaknade strax efter 03, upp efter 05 och tror månfasen spökar, känner mig slut och bakvänd som när man jobbade natt..."

Konstigt för jag hade tänkt ta det där med månen på tal förut men tappade sen bort det ;)

Så tänder vi ett ljus i kväll,
vi tänder det med glädje.
Det lyser för sig självt vårt ljus
och så för alla i vårt hus.

Så tänder vi ett ljus i kväll, vi tänder det för glädje.

__________
 
Ann: "... Igår blev mycket gjort i huset och utanför, tydligen löfte getts om att hyresgästerna får tillträde redan nästa helg, det var sagt 15 dec tidigare. Vi fick Polly, After Eight och äpplen och till middag serverades en köttfärs- och potatismoslåda med grönsaker. Vi bröt upp efter kl 17 så det blev en lång dag för oss alla.
 
Får väl leta fram någon adventljusstake eller stjärna att tända hos oss också, idag denna första advent. Pling på dig!"

Ja, det låter som en hektisk dag för er igår. För hyresgästerna måste det vara härligt att flytta in i ett fräscht hus och att hinna komma till ro före jul. Ska det bli skönt med grannar igen? Väl kymigt att huset har gapat tomt ett bra tag...

Längst ner på gårdagens inlägg hamnade för den intresserade ett "försmak" på vår oinvigda gästtoa.
__________

Vad fint och trevligt Ann med denna nostalgitripp... också härlig musik till. TACK

Ha en skön 
 
Vem minns inte sin barndoms julskyltning?

Med tindrande barnaögon och näsan hårt tryckt mot rutans glas följde man tomtens rörelser innanför glaset. Såg hur han lyfte fram den allra sötaste dockan, den som man själv önskade så hett eller kanske startade han det elektriska tåget som kunde köra runt på en räls alldeles av sig självt, precis som det riktiga tåget och försvinna in i en tunnel för att så småningom dyka upp i andra änden på tunneln. Visst var det magi att stå där och trängas och fascineras av alla saker som fanns att se, att önska och drömma om.
 
Ordet skyltning, att visa på vad som fanns att köpa i affären i vår mening började att förekomma i vårt land vid mitten av 1800-talet. Då fanns förutsättningarna, som att göra tillräckligt stora glasskivor samt ljus. Men det är först när vi får gaslampor som de stora skyltfönstren får sitt verkliga genombrott, nu är det möjligt att se in bland de utställda sakerna även på kvällarna. Dock kommer det verkliga genombrottet för affärernas julskyltning att ske på 1890-talet i samband med elektricitetens spridning.

 

__________

Så oerhört stämningsfullt och vackra ord och bilder:


 
Koppången

Här är stillhet och tystnad
nu marken färgats vit
från den trygga gamla kyrkan
klingar sången ända hit
jag har stannat vid vägen
för att vila mig ett tag
och blev fångad i det gränsland
som förenar natt och dag

Ett sken ifrån ljuset
bakom fönstrets välvda ram
har förenat de själar
som finns med oss här i tiden

Jag vet att de som har lämnat oss
har förstått att vi är
liksom fladdrande lågor så länge vi är här

Där bland gnistrande stjärnor
som förbleknat en och en
kommer livet väldigt nära
som en skymt av sanningen
vi är fångar i tiden
som ett avtryck av en hand
på ett frostigt gammalt fönster
som fått nåd av tidens tand

En sekund är jag evig
och sen vet jag inget mer
bara ett att jag lever
lika fullt som någon annan

Jag är här och mitt på en frusen väg
finns det värme ändå
fastän snön börjar falla och himmelen är grå

Här är stillhet och tystnad
nu när psalmen klingat ut
men jag bär de gamla orden
i mitt hjärta som förut
jag sjunger för himlen
kanske någon mer hör på
”Hosianna i höjden”
sen så börjar jag att gå

Jag går till de andra
jag vill känna julens frid
jag vill tro att han föddes
och finns med oss här i tiden

Det är jul och det finns ett barn i mig
som vill tro att det hänt

och som tänder ett ljus varje söndag i advent

[Text Py Bäckman – Musik Pererik Moraeus]

__________

"Så vackert", ser Charlie ut att tänka då han spanar ut över havet:





Ganska likt gårdagens himmel.
__________

Ann: "Jo, under lördagen hände en olycka och mätaren hängde lös i säkerhetslinan och dingla fritt, locket öppet och så, stängde och hängde tillbaka....
 
Blev så förvånad igår (söndag) då mätaren stod på ynka tusentals steg.... fattade att den måste blivit tillt eller blivit nollad i husstöket på lördagen... hoppsan som det kan bli. Vet det var 10 300 nånting när jag flyttade över räknaren på lördagen till annan byxa...
 
Således -
10 300 + ? + 3 831 = 14 131 x 0,68 = 9,61 km :-)"

Så nu har badrummet fått sig ett ansiktslyft. Allt skinande blankt idag! Härligt att ha haft badkaret framme... skurat väggar och golv. Nu håller jag rast. Få se vad jag ska gå på sen... Hur går det med din storstädning Eva-Katrine? Klar?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är städningen klar, adventsljusstakar uppe, första ljuset tänt. Så mysigt och fint:)

Va fint det blev på toa, verklige, ska bli kul att se det riktiga resultatet :)

Min lilla fina charlie vad vacker han är. Mycket foto på honom dessa dagarna det gillar jag.

Erik hälsar och tackar för kortet :)

"När första ljuset brinner, står julens dörr på glänt och alla barnen glädjas att fira få advent"

Sov sött! Puss

Ingela sa...

Ordning på torpet hör jag i takt med tiden, fint och pyntat och din Erik hemma igen. Allt är som det ska. Då ses vi snart Kram mamma