Bloggintresserade

fredag 13 november 2009

Bak

... ja nu är ju inte allt vad det i första anblicken kanske ser ut att vara...

Nu har jag skrivit om inlägget två gånger och det sparas inte... inte go på Blogger idag! Får bli en senare fråga! Nu går "taxin" strax.

Senare på jobb... så här någonting var det:

Godmorgon på er! Så var det då åter fredag och med tanke på datumet så bör vi alla ta det "piano" idag. Hemma kommer vi att avlösa varandra idag Kalle ska jobba helgens kvällar och jag beräknar vara hemma hos Charlie när han ger sig av.

Charlie har varit så duktig på morgonen (idag med), han börjar växa till sig och är enormt läraktig Louise. Ja han har burit in tidningen och blir så stolt länge efter. Idag hamnade han i lite dilemma för allt gick inte i samma takt som brukligt... när det var dags för morgonturen med Mats så hade jag precis brett min knäcke och han som brukar få sistan... han sprang mellan hötapparna och gnällde... Så klart IDAG fick SISTAN BLI FÖRSTAN.

Planer för dagen nu mjukstart på jobb innan det blir liv i bygget. Promenad i eftermiddag och så Pizza ikväll allt ska vara ledig tid efter jobb. Kaklingen ligger i träda denna fredag. Imorgon blir det kalas hos lill-erik som börjar bli stor. Måste fixa ännu ett paket till Mattallriken tillhörande servisen vi sparar till honom Rörstrands Gracil (beige).

A (Småland): "Det var lite under nollan denna morgon när jag vinkade av maken. Idag väntas solen ge oss lite nytt liv igen :-)

... Jag skall efter lite städning och plock greja ute med svärföräldrarnas rabatter, klippa ner och vinterbona med tre granar maken huggt ner åt mig. Tror det blir biff á lá Lindström åt oss idag, och ikväll skall vi testa sloppy Joe's".

HABA... vad är det?
__________

The Ultimate Sloppy Joes
Recipe created by Tyler Florence på adress :
http://www.oprah.com/recipe/food/recipessandwiches/20090227-tows-tyler-sloppy-joes

Try chef Tyler Florence's recipe for The Ultimate Sloppy Joes, a family-friendly dish from his complete seven-day menu.


Ingredients:Serves 4


Extra-virgin olive oil
1 large onion , diced
1 1/2 pounds lean ground turkey
Kosher salt and freshly ground black pepper
2 cups ketchup
1/4 cup yellow mustard
1/4 tsp. cayenne pepper
1 Tbsp. brown sugar
2 Tbsp. tomato paste
1 Tbsp. apple cider vinegar
5 whole wheat hamburger buns

Set a heavy-based pot over medium-high heat and add a 3-count of olive oil. Add onions and sauté for 2 to 3 minutes until translucent. Add ground turkey, season well with salt and pepper and brown well all over, breaking it up with a wooden spoon—about 7 to 10 minutes. Add ketchup, mustard, cayenne, brown sugar and tomato paste. Reduce heat and simmer for 10 to 12 minutes. Finish with a splash of apple cider vinegar and season it once more before serving on toasted whole wheat hamburger buns.

Låter spännande vi får väl se när utlåtandet kommer
__________

... Baknödig och sugen på omväxling? Var jag i förrförrgår och fann två för mig nyheter i butikshyllan (trots tillsatser :-D!!) ;

1. Manitoba Cream mjöl 2 kg (nyligen lanserat i konsumentledet, Finax fabrikat, ca 19:95 kr -3 kr lanserings-kupongrabatt)
2. Jäsblandning 50 g (Dr Oetker, ca 8:95 kr)



Manitobamjölet sägs vara 'kungen av mjöl', och ge frasiga, luftiga proffsbröd. Originalet är ett vårvete från kanadensiska provinsen Manitoba, dock sägs svensksålt vara svenskoldat. Kräver lång knådning för att ge mycket gluten och luftigt bröd samt två långa jäsningar enligt påsen och receptbroschyr. Jag har min vana trogen gjort som jag brukar via min bakmaskin. Har tillsats vetegluten, mjölförbättringsmedel som amylas och askorbinsyra.

Jäsblandningen (torrjäst och bakpulver m.fl) minner mig om just bakmaskinens guldålder då recept cirkulerade och tips gavs att utöver jäst blanda i bakpulver i degen för att få fin höjd på bröden. Och nu tror jag det kan platsa i den hemlige kockens no-no eftersom det stressar fram jäsning på 15 minuter (ja, total jästid endast 15 minuter för både bröd och bullbak!) men kan ju ibland vara himla behändigt om man har kort om tid :-)

Utfall; testade och det blev då en deg manitoba med vanlig jäst och en deg vanligt mjöl och jäsblandningen. Har dessvärre inte två av min utdragbara brödform så brödet till höger i svart form är manitoba och riktigt jäst och brödet i lilla formen är snabbjäst och de gräddades samtidigt.



Manitoba utsökt gott, fluffigt och lukta gott. Snabbrödet klart godkänt men kompakt* och lite fuktigt liksom och luktade inte så gott direkt när det kom ur ugnen (kanske jäsblandningen var under verkning fortsatt) så om man har ont om tid som anledning kan snabba jäsblandningen vara behänding, om ute efter fullödig smak och bättre struktur/kvalité duger det inte då blir det manitoba om valet står mellan dessa två. Varför inte använda av båda vid olika behov och önskemål :-)

* märks det var bakpulver i, så likt ljusa bakpulver- och bikarbonatsbröd typ filmjölksbröd, inte så likt jäst bröd.

Smask,



Du är verkligen duktig i köket Ann. Din passion för mat och entusiasm med både fina och äkta råvaror smittar på omgivningen. Tack för att du försöker påverka även andra till ett sundare liv.
__________



I väntan på bussen hann jag bortom Röda korset. Fynd ja, vad berättar jag inte!

Strax utanför är en rabatt full av de vackraste rosor och de har blommat konstant sedan i somras ... och gör det än, fantastiskt! Tyvärr är där nog många knoppar som oxå får "stryka på foten".



__________

På Charlierundan...

Gröna och vackra ormbunkar:



Någon som vet varför det heter Ormbunke? ... eller något ska det heta?
Enligt Nationalencyklopedin finns det ca 9000 arter och de har funnits i bortåt 400 miljoner år. Bara smaka på det? Det går inte att fatta!!!

Bautasten av granit:



Det är en magmatisk bergart, har jag återlärt på Naturkunskapen. Det innebär att den uppstått då magma har vällt upp ur vulkaner. Sedan finns det Metamorfa som främst bildas i samband med större bergkedjeveckningar eller jordbävningar. Och sedimentära är vanligast här i Skåne... bördig jord.

__________



Den här fina tröjan har mor stickat till mig, tack!
Det är Irenes garn som hon hade tänkt till en bolero. På så vis kommer vi att vara väldigt nära varandra konkret och i tanken.

Torsdagen den 1 januari 2009 skrev Irene som följer till mig:




" ...letar mönster på bolero för fullt men inte lätt att hitta på svenska ... hittade eller rättare sagt pappa hittade till slut en sida med fullt av mönster på allt möjligt att välja på. Jag valde en bolero som jag kunde tyda, lätt och enkelt. Sånt gillar jag... snyggt garn och billigt 4 nystan à 100 gr för 69 kronor. Det blir en billig bolero"

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fredagen den 13:e är här. Haft någon otur ännu? Jag har inte hört av från tidningen ännu så jag funderar på att ringa dem och vara jobbig. vill inte vänta hela helgen på att hon ska ringa så.

Ikväll blir det duetter i idol, ska bli kul. hoppas att det är bra. :)

Vad ska ni göra för mys ikväll? Någon god mat? Erik ska nog ut ikväll så jag får hålla lite mys för mig själv :) haha!

Ringer sen!
Kramar

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Ingela sa...

Ingen otur pappar-peppar, men så har jag varit väldigt försiktig med att inte utmana ödet idag.

Pappa ska ha pizza med hem nu när han slutar. Sedan långpromenad och så Självklart blir det Idol.

Se nu verkligen till att mysa till det! Kram mamma

Ingela sa...

Tog mig friheten att plocka bort din dublett Eva-Katrine :)