Bloggintresserade

söndag 1 november 2009

Söndag och november

... Eva-Katrine gör sig redo för att åka till storstan... börja nytt jobb... planera julpynt i lägenheten till första julen. Stort tycker Eva-Katrine.

Nästa gång vi ses blir förmodligen och förhoppnimgsvis till jul med tanke på provsvaren. I år blir vi många och en form av knytis med Anderssons så att alla kan känna sig delaktiga. Var och en får utforma sina rätter hur den vill tillagning eller butik... kan bli spännande. Mats har klart fått de viktiga köttbullarna på sin lott och jag ska bl.a baka mitt goda vört som smälter i munnen... ingen har glögg men den brukar jag göra själv med härliga kryddor och rödvin... tar cirkus en vecka... jul utan glögg (?) men gröt har jag så den tillhör ju kittet så att säga.

__________

E-K har på sig den där fina mönsterstickade tröjan som Gunborg stickade till mig då jag var cirkus 16 år (!) Hur länge sedan är inte det!!!

Påminner mig att jag kanske har något gammalt foto på då jag var i Sälen för första och enda gången... skidor är inte min grej. Jag hade då denna härliga tröja och Gunborgs gamla blå annorak Åh vad jag diggade denna!!! Kan undras var den tog vägen.
Till hade jag en tofsmössa köpt i sportaffären i Hlm



Tröjan syns ju inte för den har jag ju under den tunna annoraken men då jag var i Paris i februari med eleverna som läst franska på Linnéskolan så sitter jag på hotellrummet med den på. Hade fått strupkatarr och kunde inte få fram ett ljud men däremot spela kort :-)



Ett foto kommer framöver på när E-K har på sig detta fina handarbete... kul att tröjan hänger med än...



Charlie hoppat upp på telefonbänken för att gosa med E-K


__________

Nu är det frukostdags sen bär det strax av till SJ i Hlm.

Detta kortet taget utanför Centralen.



Ingången numera i den bortre spacade delen... annat än jag är van... sedan förr, då centralen var i den äldre delen. Vacker med tung ekinredning vill jag minnas.
__________

Ann: "go:teborg

  Så stavades det på den stora elektroniska informations- och välkomsttavlan på väg 40 igår, kul värre :-) i denna digitaliserade och globala world :-)

  Fint som bara den på kyrkogårdarna igår!  Pappas kyrkogård inte så liten heller med sina 45 hektar, fast jämförelse med oldemors med sina 130 h gör sig inte det uttalande med :-)   Kul se nya delen av Frölunda Torg som invigdes förra helgen, de hade över 160 000 besökare under dagarna tre, det måste la vart mer än knôkafullt då.

Maken köpt några energimätare och nytt skymningsrelä till uthusens belysning. Vi hitta ett par snygga och goa bruna manchesterjeans till honom också. Mitt presentkort på M&Q fortsatt outnyttnat för jag hitta inget jag ville ha egentligen, en tröja för 899 kr är inte min melodi hur snygg den än är trots 300:- som presentkort :-) Fika på David Bagare och mindes hur där var förr.

  Senare drog vi iväg till Ikea efter belysning till källaren, det blev fem takhalogen Tross för 99/st [ javascript:popLargeImageWindow('sv_SE','frg:','','Storlek','IKEA FAMILY pris', 'stng fnster'); ][Image]  



... ett högre Antonius backrack och middag innan vi vände bilen hemåt och till de tre återstående kyrkogårdarna (vi hade räknat fel hade behövt dussinet ljus... men som maken sa, det är tanken som räknas).

... Hemma landade vi kl 19, köket bjöd på potatisfrittata, sallad och ett glas vin.

  Idag vakna vi till -2C och mulet väder.

Hämtade potatis i källarn nu

Så behändigt!  Förmodar att detta var det högre backracket som ni inhandlade på IKEA ?
__________



__________

... Efter vi lämnat E-K på centralen var vi och hälsade på farmor Elly i minneslunden... Lilla farmor Eva-Katrine brukar säga att när och om hon får en flicka ska hon heta Elly också med y. Det är viktigt! Passerade på vägen dit gravstenar med namn på personer jag minns sedan förr. Bl.a något av en favoritlärare från gymnasiet. Vemodigt, en plats full av minnen och känslor. Idag var kyrkogården extra smyckad och fin, kändes rofyllt att strosa där. Tänker på det som förenar oss människor, dels att vi ställs inför val och döden som vi inte heller kan undkomma.





Instämmer med dig Ann jag vill också se denna högtid som ljus hellre än förknippad med glitter och glamour, häxor och spöken.
_________

En vända om EKO fyndade några lökar till halva priset:



... och fick oss vars en varmkorv innan vi vände näsan mot Paradiset.

... Tätat väggarna första gången på gästtoa. Sedan ännu en gång efter att det har torkat. Snart dax för kakling alltså...

Har nu nästan bestämt oss för att skippa ny tumlare och satsa på en ny klädvårdshörna inkl. torkskåp istället. Blev sugna då vi såg en på Rinkabyrör förra helgen.



Adress: http://www.nimoverken.com/

Varför en torktumlare då man redan har en tvättmaskin där det är tillval med effektiv och hård centrifugering... och då man som jag ändå inte näns använda annat än gamla ATLAS torkskåpet till kläder...? Däremot innehållande en inbyggd strykbräda och med tillval en mangel hade vatt´ toppen!
__________

En långpromenad ner till campingen utmed havet nere i sanden, tillbaka utmed Paradisvägen och hem igen.
__________

I Åhus minneslund vilar Mats föräldrar Laila och Bertil



Mats farföräldrarHjalmar och Doris



En nyare del av kyrkogården tillsammans med minneslunden, men där de som vilar där får en egen lite plats en lite sten... så vackert och så personligt mitt i allt det gemensamma...


__________

På hemvägen hämtade vi pizza i boden, jodå Kristianstadspizzan även hos oss :)



Inte speciellt nyttigt men behändigt!
__________

Strykning nummer två av gästoan... !

1 kommentar:

Anonym sa...

Vicken söt tonårssnärta :-)