Bloggintresserade

torsdag 11 februari 2010

NJUTNING med inbyggda krav



Godmorgon mina vänner! Så underbart näpna solgula krokusar där de tittar upp genom det vita snötäcket. Inte utan att jag finner anledning att återknyta till gårdagens inlägg LÄNGTAN

Kortet är en Alla hjärtansdag hälsning från mor och jag kan lova att de mamelucker, som du stickat helt utan mönster till mig, värmde under Charlieturen igår.


**********
I samma veva kan jag ju berätta att jag själv, ovan stickerska som jag är, gett mig på att knåpa med ett par... Visst jag stickade de första 28 centimetrarna runtenom, men bara för att konstatera att jag inte var nöjd med jämnheten.

Nu i måndags då jag var tvungen att avvika från jobb avgick inte någon buss förrän efter en stund och jag hann inom Husqvarna för att inköpa rundstickor istället samt tunn elastisk tråd till första centimetrar. Vad stickar du sa butiksinnehaverskan och fick sig dagens skratt då jag kontrade med mamelucker... och att min man sagt att det är så bra med mig för garnet räcker länge då jag stickar och river upp :-D ... Man skulle kunna säga att jag tar fasta på återanvändning.




Så kan jag då återknyta till det andra av gårdagens inlägg (SUCK...)




Eftersom det tydligen är en dag för återknytning tänker jag osökt på Melissa Horn och då hon framför en av sina egna låtar Sen en tid tillbaka.
Att hon är en av mina absoluta favortiter har säkert inte undgått mina trogna läsare. Och det beror dels på sprödheten i hennes framföranden och dels på hennes tänkvärda texter, som jag upplever är lätta att identifiera sig med.


Det är svårt att räcka till för alla krav och de flesta ställer åtminstone jag upp på mig själv. Har ju tidigare (innan stroke) nästan alltid lyckats i mina föresatser. Därför duger det jag själv presterar idag, där det krävs nya mått, inte i mina egna ögon. Även om kapaciteten ibland finns så tryter orken. Så lätt det är att falla in i mönstret att jämföra sig med andra. Men att tro att man själv för att man inte har ork eller vice versa, måste då vara motsatsen till att visa Ödmjukhet. Och om man är ödmjuk så finns heller inget behov att hävda sig... Det här behöver iallafall jag tänka på.






















Sen en tid tillbaka har jag varit trött
Försökt att vara allt på samma gång
Så mycket man kan göra och borde och vill
Mitt i allt så ska man räcka till

Sen en tid tillbaka har jag varit tom
Och försökt att hitta spår som leder rätt
Ja det finns så mycket måsten att vara bra på det man kan
Och mitt i allt så ska man vara sann

Jag har ändrat i mitt rum, köpt nya möbler
Och samlat damm på min gitarr
För allting jag skriver blir ändå för kort
Och allt som är bra med mig har jag förmågan att glömma bort

Sen en tid tillbaka har jag varit tyst
Och försökt att känna efter hur det känns
Ja man gör som alla andra och försöker att bli van
Men jag har tröttnat på att vara likadan

Sen en tid tillbaka har jag känt mig svag
Och försökt att vara nån till lags
Ja man kämpar för en plats som passar både här och där
Och snart har man glömt vem man är

Och jag har ändrat i mitt rum, köpt nya möbler
Och samlat damm på min gitarr
För allting jag skriver det blir ändå för kort
Och allt som är bra med mig har jag förmågan att glömma bort

Sen en tid tillbaka har jag tänkt så här
Och insett att jag måste börja om
Ja jag har kämpat för en plats som passar både här och där
Men snart ska jag hitta den jag är

Jag har ändrat i mitt rum, köpt nya kläder
Och samlat damm på min gitarr
Men i vad jag än tar på mig känner jag mig alltför kort
Och allt som är bra med mig har jag förmågan att glömma bort

Ja jag har ändrat i mitt rum, köpt nya möbler
Och samlat damm på min gitarr
För allting jag skriver det blir ändå för kort
Och allt som är bra med mig har jag förmågan att glömma bort
Har jag förmågan att glömma bort

Så nu har jag varit ute på en cyberrunda och fastnade hos Monika http://ljusbla.blogspot.com/

... och fann en stunds vila och meditation vid bild och text till ljudet av musik Glöm inte bort att du är en vanlig människa (som på tal om mina krav).






**********

Kolla sa Mats vid frukost och tidningsläsning Eva-Katrine är i tidningen och på första sidan. (Eva-Katrine till vänster i ljus något mönstrad mössa Två killar står framför henne med ryggarna emot oss. Bagage Ja)











Artikeln på sidan http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/forside?profile=1338 handlar om trängsel på Öresundstågen eftersom vart 4:de tåg är på verkstad









**********

Så kom då posten och Charlie och jag klädde på oss för att länsa lådan från som jag trodde reklam och räkningar. Men vad nu då? Du är ju bara för kul och go Ann !!! Åh vad jag diggar dig min vän!




Charlierundorna kan man inte hoppa över även om man känner sig risig.








En mysig runda har vi inpå knuten, här få man nästan huka på sig för att komma förbi häftiga granar. Hoppas gör vi vareviga gång på att råka "den lille hunden" som vi säger, en vansinnigt go drever som brukar komma och hälsa på oss vid staketet. Han är rätt gammal en 14-15 år och det var något av Luckys och min favorit och även Charlie och han gillar varandra.


Strax ute igen i "öppet landskap" ett av de få grönområden som finns kvar i byn. Återstår att se om det inte snart byggs här också. Man kan ju hoppas på att få behålla lite luft där man kan känna lite andrum.









... här följer jag i Charles fotspår






















Nä nu vågar jag inte försöka göra mer för bloggen lever sitt eget liv. Flyttar text, ändrar storlek, tar bort bilder... ?





Kvällsmat? Så god kycklingpaj med curry

8 kommentarer:

Anonym sa...

Morron Pingel, gott att ketchupflaskhalsens flöde rinner igen :-) Hoppas du mår bättre och kryat på dig!

Nämen, menar du att en ros står sig fortsatt, helt fantastiskt :-) Det var nog meningen att du skulle njuta av den extra, extra länge tror jag!

Inte nog med att jag hade slut på bl a morötter utan också citron och grönt så det bidde ingen grön linssoppa tillagad igår, men i skafferiet stod en tillsatsproppad Felix österikisk gulaschsoppa som får sätta livet till idag, godaste köpesoppan efter ärtsoppa tycker jag och maken :-)

Svårt att se tidningsbilden, gissar att kanske det är E-K till höger i vit mössa, anar bagage?

Ha nu en god ledig re-charging dag!
Ann

Anonym sa...

Haha jag är med i tidningen :) haha....Hoppas att du mår bättre idag...Puss och kram

Bestemor Drillo sa...

Mammelukker er en nødvendighet om dagen med rundt 20 minus!

Sen en tid tilbaka er et vidunderlig dikt! Ha det godt i dag;) Kram fra bestemor!

Anonym sa...

Vasségó, roliga vykort att pimpa vardagen med är aldrig fel :-)

Ann

Petit Eyekiss sa...

Ha,Ha, det är fler än jag som använder mamelucker!
Texten i visan "slog nog huvudet på spiken"hos många kvinnor.
ha en bra dag , Här skiner solen från klarblå himmel och minus 8 grader
Elisabeth

Anonym sa...

Va roligt vykort du fått?

Klarade charlie att bära in den?

Puss och kram

Anonym sa...

söta söta charlie bus

Fånga dagen sa...

Hej tjejen!
Känner du dig inte riktigt kry än? Vad tråkigt i så fall men det blir antagligen snart bättre.
Jag ville tacka så hemskt mycket för din fina kommentar om mina tavlor, de gröna är det många som fallit för och jag vet ju att grönt är hjärtats färg så det betyder väl mycket kärlek och värme.
Ha en fin helg nu
Kram på dig
Lena