Bloggintresserade

fredag 19 februari 2010

Sportlov och vita vidder

Vilken kombination!
... Och hej där... här är jag!



Visst ser det kallt ut. Men flickan ser samtidigt så näpen ut där hon hukar ner i den vita snön. Nästan som om hon har frusit till sten. Jag tror att hon liksom vi längtar till våren, till att alla små vårlökar vaknar till liv i det gröna gräset. Visst brukar där vara ett hav av blå scillor och gula vintergäck...



Efter tips från dig Ann i kommentar härunder kommer nu gamla hederliga Family Four :-)







Soliga stränder
Gröna vajande palmer
Medelhavsländer
Mörka nätter, varma, sköna
Där vill du leva
Jag har ett annat paradis
Vita vidder, gnistrande skare
Fjäll med snö så långt man kan se
Djupa skogar, vipor och hare


Evig sol som aldrig går ner
Här är min värld
Och den vill jag dela med dig
Om du vill vara, vid min sida
Du vill vara, vid min sida
Bara vi båda, förstår varandra
Då är världen vår
Sol på en strand
Eller sol över snövitt vinterland

Lummiga vindar
Gör små vågor i sanden
Medelhavs vindar
För vår segelbåt mot stranden
Så vill du leva
Jag har ett annat paradis
Snö som virvlar runt mina skidor
Nerför branta hisnande stup
Glida ner för fjällkammens sidor

Ensam mellan himmel och djup
Sån är min värld
Och den vill jag dela med dig
Om du vill vara, vid min sida
Du vill vara, vid min sida
Bara vi båda, förstår varandra
Då är världen vår


**********

Jo nu har jag kommit hem till ett Åhus där det för ovanligheters skull snöar för fullt... och kan ni tänka er jag hade heller knappast anledning att vara glad för snöplogen hade varit här för att skrapa vägen och snacka om vall förbi hela tomten, förbi garageuppfarten där jag skottade igår... och så låg där en vall så hög framför grinden att det var omöjligt att ta sig in på tomten. Vad hjälper det då att veta att så gör dom? Vilken tur att jag tog lite imorse och hade lämnat skoffan så det gick att sträcka sig in efter den och helt enkelt skotta mig in. Just nu känner jag mig väldigt neggig men faktiskt; sportlovet har börjat!!! Och det ser ju ut som om det är perfekt vintersportväder!

**********

Det har annars varit en intressant förmiddag. Hade förmånen att njuta redovisningar, ventilera och själv lära ett och ett annat angående missbruk av olika de slag.

Droger som alkohol och narkotikaklassade preparat är ju sådant som har varit välkänt hos gemene man sedan länge... dock inte tecken som krävs erfarenhet och observans för att notera. Även matmissbruk dvs anorexi och bolemi känner väl de flesta till.

Men sexmissbruk börjar uppmärksammas mer och mer både i media och annars. Här är det markant hur olika vi ser på mäns respektive kvinnors missbruk. Mycket handlar om attityder och fördomar.

... Och för att inte tala om spelmissbruk som är något som äter sig ner i åldrarna. Ungdomarna talade om olika slags spel ex "War craft" där någon hade en kompis som beskrivit upplevelsen av att gå in i en annan värld och att bokstavligen leva i den. Andra drog paralleller till Facebook användandet och något som jag inte har stiftat bekanskap med "Skördespel". På tapeten var vem som ska slå larm vid uppmärksammat missbruk, var kan man vända sig. Vi var överens om att det är märkligt att vissa missbruk möter mer förståelse när det i grunder kanske rör sig om samma fenomen till att man flyr in i något. Sen har kultur och attityder förändrats och däri tror jag att mycket ligger.

Den stora frågan är alltså varför börjar man missbruka?!
Och det är tror jag säkert så att vi skulle komma långt om vi satte in förebyggande åtgärder vad gäller stärka individens självförtroende, sträva efter att få in alla i gemenskap på deras villkor.

Detta var en bra länk som flera av ungdomarna använde sig av om någon läsare nu är mer intresserad:

http://web4health.info/sv/answers/add-menu.htm


Idag allt detta samtidigt som jag gjorde observationer. Men som sagt nu är det lov. Kan man fatta?



6 kommentarer:

Gudrun sa...

Hoppas du får en givande vecka nu när du skall vara ledig.
Jag vill inte skotta...fast lär väl vara tvungen snart, drar lite på det.
Ha det gott.

Anonym sa...

Vi fick några centimeter nysnö inatt. Idag lugnt än så länge men det snöade några minuter när vi åt middag för en stund sen. Vår väg är också tacknämligt nog plogad idag, fick skutta lite över vallen vid vår infart på väg till brevlådan, hoppas din negg lagt sig och att du ler och har ledigt nu :-)

Vita vidder på dig!
Ann

Anonym sa...

Nu börjar det! Snöa!

Ann

Petit Eyekiss sa...

Tänk att Vita Vidder hade helt försvunnit från mitt musikkomihåg. men den är fin!
Mycket läsvärt idag hos dig .
Jag undrar lite ibland hur man definerar missbruk, var går gränsen?
Ha nu en skön vecka, och skotta inte ihjäl dig!
Kram
Elisabeth

Fånga dagen sa...

Finns inte så mycket att tillägga till ditt inlägg det kompletterar mitt och tankarna är åt samma håll.
Hemskt bara vilken utveckling det har blivit åt det negativa hållet, vi får slå våra kloka huvuden ihop och komma på den exemplariska lösningen.
Angående snöskottning så var det nog inte sista skottningen idag inte, det varnas ju för stormar. Jag har varit med om samma irritationsmoment som du, den jäkla plogbilden höll på att köra fötterna av mig då jag precis hade fått bort det sista i porten kom han och la upp nytt, då var han billig må du tro.
Ha en bra helg nu tjejen
Kram Lena

Ingela sa...

Ja mer snö lär det bli tjejer.En hel del har fallit här nu i eftermiddag och säger Mats vi har ytterligare 2 dm nysnö att vänta ovanpå det som är. Det ni! Här ska skottas! Benägen att hålla med vår goa vaktmästare som hänvisade till att det är ett riktigt skottår i år. Idag stod han och sopade kommunbilden då jag anlände till Milner.

Kan ju säga att jag skäms ju för mitt utbrott då jag hör att du höll på att bli av med tår kanske än värre Lena.

Ja, nu é de ju så att vår Kalle är taxichaffis och han berättade att han brukar skjutsa han som kör plogbilen hem i helgerna. När Kalle skulle komma åt sin bil var han tvungen att skotta ut sin bil och inte heller han var go. Han har planer på att stanna en bit från huset och undra om plogaren har lust att pulsa i snön resten av vägen eller om de kanske ska komma överens om en deal ;-)