Bloggintresserade

torsdag 10 juni 2010

SKANSENUPPLEVELSER

... med stora bokstäver!!! Snacka om flyt från första stund till hemkomst.

Som ni ser är det mer än vad BLOGGER bjudit på idag (flyt alltså). Där har då inte jag kommit någonstans på hela dagen... men nu får vi se hur det blir med den saken ;-)




Det startade med att vi bjöds hotellfrukost redan första dagen utan att egentligen ha bokat in på hotell Riddargatan. Ovanligt... och gentilt!















Så var vi redo för en promenad på Djurgården, och på vägen dit bjöds jag en bild av de där platserna lilloppan brukar prata om.






Här poserar jag på trappen bredvid en annan tjusig staty i trappen framför Kungliga dramaten.















Vi tog oss med apostlahästarna utmed vattnet, förbi alla mysiga båtar.

Ja, så hamnade vi utanför Cirkus och Björn Skifs uppträder här ännu, tänkte på dig Elisabeth och tog det här fotot.






Vädret började bli glassigt; himlen blå nästan emot det turkos hållet och man kan då inte säga annat än att vi hade tur med vädret... också!


Självklart blev nästa mål Skansen. Där kunde vi sälla oss till de andra barnen ;-) ... (och det kan jag då säga att för oss kändes det som helg) men det var det ju inte riktigt utan där var mängder av skolbarn på utflykt just denna dag kanske sista skolveckan. Här vid entrén;








Lilloppan :-)








Stängt Konsum kunde vi läsa på skylten... det skulle lika gärna kunnat ha varit butiken där farmor och jag brukade gå och handla i Sösdala i sluten på 50-talet och i början på 60-talet.



Ljuvlig doft av kanel och nybakat bröd spred sig ut ifrån ett öppet fönster. Där var baket i full gång.


En mysig butik skulle kunnat ha varit på 1800-talet. I taket hängde sockertoppar i tre storlekar. Embalerade i brunt omslagspapper. Härlig doft av kryddor från burkarna som prydligt stod uppradade utmed väggarna.

Sådan stämning med tidsenligt klädda skådespelare. Här står ett sällskap i ivrigt samspråk.

En sådan här vedträdocka måste det ha varit som farmor berättade om:





Skansens eget glasbruk ...där man fortfarande tillverkade 40-talslampor



:-)





...och käcka "glaslampor"








Jo, det här var bara en bit av förmiddagen och vårt Skansenbesök. Fortsättning följer...


Ser ju onekligen gemytligt ut... om än lite varmt en sådan här dag



Ombytta roller ;-) Här sitter Timon himself och kollar Skansenbesökarna




Alltså kolla in gullig apunge;



Rissel rassel tissel tassel... ja, man kan ju bli nervös på ett sådant här ställe bland alla ormar och andra odjur... eller hur Eva-Katrine...?





Lugnast att ta skydd


Stilig jag är va?




Vi har kollat en best i syna... kolla bara;




Vid det här laget började jag nog bli mer än lovligt oförsiktig för jag upptäckte inte att den här ormen låg helt öppet utan lock förrän det kom fram en tjej och frågade om jag ville klappa den HJÄLP "Absolut inte svarade jag rappt och backade :-O ..."


7 kommentarer:

Anonym sa...

När ska du skriva mer då om resan? =)

Randiga Tråden sa...

Härligt.

Anonym sa...

En underbar dag med min underbara mamma, nästa gång du kommer upp så hittar du nog helt själv =)

Bullbaket på skansen...det luktade galet gott verkligen. och vi måste hitta en sockertång till dig =)

Kram eva

Fånga dagen sa...

Hej Ingela!
Vad härliga bilder du visar, blir lite avundsjuk, det är så fint på skansen. Jag förstår att det är bra med dig, kan inte annat med det besöket.
Jag önskar dig en underbar tripp och ha en fin helg nu
Kram Lena

Maya sa...

Åhh vad fina bilder... så längesedan jag var i Stockholm, man kanske skulle åka upp någon helg!
Men jag har lite Köpenhamns längtan, flera månader sedan jag var där...
Hoppas din dag blir underbar.
Kram Maya
Ps. Kommer du in på min blogg?
Jag har flera som har problem :(
För du har väl reggat dig?

Ölandsvindar sa...

Hallå!
Vad trevligt med alla gamla byggnader på Skansen och så djuren förstås! Den där ormen har jag nog hållit i vid ett "privat" besök på Skansenakvariet.
Kram
Kerstin

Anonym sa...

Ja det kryper i hela kroppen på mig när jag ser djuren igen, usch...haha livrädd för papegojorna =) hahha