Bloggintresserade

fredag 11 juli 2008

Hästkastanj, Wallåkra och grillkväll

Idag regnar det små och storspik i Åhus. Mats svårt att komma upp på morgonen, men när han kommer hem har hans semester börjat. Själv har jag duschat, röjt och satt mig vid datorn. Bett Anna-Karin att lägga sig på Eva-Katrines rum nu när hon gått till jobbet, så behöver jag inte vara tyst längre, vilket jag bevisligen har svårt för. Väntar nu på uppehåll så att Lucky och jag kan få vår morgontur. Lucky och jag bestämde oss för att göra ett försök strax innan 10 och vilken tur vi hade när vi gick duggade det bara lite lätt, men när vi kom till vår gata ja då öppnade himlen sig...Olivia stod och väntade på oss vid dörren. Hörde hur de dragit igång beachhandbollen. Måste vara jobbigt för närmsta grannarna att höra dunka musiken dagarna i ända. Strandfotbollen slutade ju först häromdagen.



Passade på att plåta en kastanjefrukt. Observerade häromdagen hur släta de är vid den här tiden innan de börjar likna igelkottar.




Hästkastanjen är vanlig i parker och trädgårdar och den gör sig speciellt i alléer. (Kanske har du plats för en allé Ann?) I form och storlek liknar de eken och blir ungefär lika gammal men växer snabbare. I maj-juni blommar de med vitmönstrade blommor som sitter i stora upprätta pyramidformiga klasar.
Vildväxande hästkastanjer finns på Balkan och det infördes hit till Sverige på 1600-talet. Speciellt härdigt är det i södra och mellersta Sverige. Arten blir 20-25 m högt och träden kan bli mellan 100-300 år gamla; 40 m höga och 5 m i omkrets. Det är stormfast och trivs bäst i mullrik och kalkrik jord
Träden frösår sig ofta, men har svårt att utvecklas. Fröerna (kastanjerna) som ligger i kapslar (svepeskålar) är giftiga och det beror på att de innehåller garvämnen. Det sägs att de används till hästfoder, därav namnet. Men de kan också med fördel användas till vinterfoder för hjortdjur. De kan bryta ner den gifta substansen. Malda kastanjer har också använts som handtvättmedel genom att de löser fett. Dessa används också som extrakt i salva för att pigga upp trötta fötter och ben. Salvan sägs ge en svagt kylande känsla.

Veden är mjuk och lättkluven, används ofta till svarveriarbeten.

http://www.skogssverige.se/skog/svenskatrad/hastkastanj.cfm

Det visade sig regnigt och grått även hos Ann idag, men torsdagen fint väder. Perfekt att helt golv nu också är på plats. Hur många rum har ni egentligen Ann? Svar; "Ja du... det beror på hur man räknar..." Ja så blir det ju när man flyttar väggar och ändrar om lite. Har ju vi också gjort det, men på det hela taget har nog just detta huset som är av mycket nyare datum inte särskilt tidstypiskt genom sina ganska stora sammanhållna ytor. Kanske är det lättare att uppskatta boytan... antar att våra 155 m2 är småpotatis för ert hus.
Angående vad som inträffat med ditt Wallåkrakrus och måste eränna att jag inte hade hört talas om dessa, så jag googlade det och fann att det långt ifrån var något nytt. Du skrev "Wallåkra föll mig i smaken mer då alla vet vad Höganäs är och nästan alla har nåt Höganäs, men Wallåkra, precis som jag sa en gång, vad är det :-)"

Wallåkra i Rååns dalgång. Stenkärlsfabrik med anor från 1864. Samma metoder som man använt hela tiden. Krukor och krus drejas fortfarande för hand av lera som hämtats på plats. Dessa staplas sedan och bränns och glaseras i den gamla koleldade ugnen. ”Bränningen tar knappt tre dygn och kräver ca sju ton kol”.
Möjlighet att själv prova på att dreja… Kanske att tänka på att ta sig dit och göra ett nytt...?
adress; http://www.wallakra.com/drejning.php


Påminner mig ett gammalt uttryck; "Ett sprucket krus är ändå en krus"... eller är det; "En ros i ett sprucket krus är ändå en ros"???

Flickorna är nu uppe på Jons choklad medan jag dammsugar av och torkar golven. Årets myrinvasion i uterummet bekämpning utan gift... dessutom ett troligt getingbo någonstans, men frågan är bara var...

Inga kommentarer: