Bloggintresserade

söndag 20 juli 2008

Söndag och Vilodag?

Väldigt regn sent igårkväll (rent skyfall) här i Åhus. Hos Ann hade det kommit 36 mm på sen natten tillsammans med åskväder.

Kalle fest för kompisar i uterummet innan de skulle gå ut. Eva, Mats och jag såg en film baserad på en verklig händelse i Amerika 1965... förfärlig. Har i skrivande stund glömt namnet.

På mogonen strålande solsken i Åhus hos Ann småduggar det och är jämngrått...upp poppar ett av farmors gamla uttryck; "Olika falla ödets lotter, somliga har skithus, andra bara pottor" (visserligen var det ju inte just detta som åsyftades). Kände bara för att dela med mig!
Ann: "Min sista 'semesterdag'." Håller tummarna för att det klarnar upp hos er! Annars får det väl bli gödning i samband med skurarna så du slipper se Pyttorna ;-). Efter gårdagens träningspass i trädgården kan jag gott förstå att du har rejäl träningsverk...så ont och så skakig att din mamma nästan fick hjälpa dig vända firrarna på stekjärnet. På tal om det så tänkte jag först att vännerna har väldigt obekväma säten i sin bil när vi var på tur...hur jag än vände och vred mig värkte ryggen (slog mig sedan att det var all stenlyft dagen före på, av släp och sedan på plats).

"Hon (mamma) hade smet med sig och vid fyra när även maken duschat
och slutat för dagen fika vi på nygräddade våfflor! Gott!" Vad sugen man blir ett bra tag sedan våffeljärnet var framme och vände (Våfflor, glass och röda vinbär mm). Vi har massor av bär och inget intresse av att safta...tänkte försöka göra fina iskuber både på vinbär, körsbär och citronmeliss. Men kan ju klart inte fylla frysen med is...det blir den så lätt av sig själv...;-)


Kan inte låta bli att delge våra fina bigaråer. Vi orkar inte alla och fåglarna verkar inte gilla dem.




Ja man kan ju inte klaga på Buddlejan heller, och på hur den blommar. Verkar däremot vara mindre med fjärilar i år. Vid den här tiden brukar den vara översållad av färgglada fjärilar av alla de arter.

Har aldrig varit i Dubrovnik (Ann; ...innan kriget, en otroligt vacker Old Town hade de ned marmor på gatan...", låter frestande. Det närmsta vi kommit är Slovenien, det var det året vi bilade genom Europa. Vi var på en halvö som om jag inte missminner mig hette Istrien (väldigt vacker och gemytlig) och låg på gränsen till Kroatien.

Ann; Njut av dammen, stryk Lucky över nosen ända ner till svansen från mig!!!
Inte så svårt att uppfylla någotdera. Njuter gör jag bäst när jag är i rörelse. Har faktiskt mycket svårt för att vara overksam. Däremot är jag inte, tycker jag själv, tillräckligt effektiv om jag inte gör något konstruktivt.


§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§... så nu har Olivia också skrivit en rad! Som final skrämde hon nästan livet ur sig själv när hon välte ner en plastburk med småpinaler i samband med att jag hittat en fästing på henne.

Så nu ska jag ut och köra lite grus igen. Vi hörs! ... Det blev några lass grus och en del stenläggning. Mats har kopplat in lampor och hållit på med pumpen. Han får ju inte använda sitt
finger-handikappande. Nu är jag trött har nog gett mig för dagen.

Källa;nedan.



Under fallet håller en groda/padda till. Måste säga att jag är osäker på skillnaden. Någon som vet? Första respons från Ann: "Läcker!!!" Så tänker vi också. Annars är dammens läge sådant, att bara vi och de som har ärende hem till oss kan njuta den...
Vi stod även på Bo Olsson och höll i en vägglampa av den mycket enkla sorten som kunde passa på planket... det skulle isåfall mer lysa upp växter. Men kanske hade det blivit för mycket, det ska kanske vara så här trolskt...? Eller...?

Inga kommentarer: