Bloggintresserade

onsdag 19 november 2008

Tänker inte låta...

den grå himlen därute få påverka mig...

__________

Tidig höst och vindruvor i vårt drivhus.




__________

ABSOLUT GOD MORGON HÄR men trots frukost inte vaken än. Måste nog säga att filmjölken och flingorna smakade än mer när ögonlocken hängde på trekvart. Smaksinnet aktiverades alltmer. Mörkt och tyst Mats och jag har ju kärt besök härhemma igen och då vill vi inte slamra och ha tvn på så högt som vi brukar.

Skalmen på mina favoritläsglas lossnade ju när du och jag pratade häromkvällen Irene så nu sitter jag här med ett par ännu äldre, vingliga hopbundna med ståltråd. Är jag snäll så fixar kanske Mats till de andra ikväll ;). Får väl framöver bli ett par nya, men så länge viktigt att kunna läsa!... har Musselstranden av Marie Hermansson På G (oj det lät som din syster Runo... men det måste väl vara ett sammanträffande). Bra är den i alla fall. Den rekommenderar jag varmt Irene om du får lust att läsa någon annan bok än mina mail...

Irene: "Förstår inte hur du orkar och hinner,,Jag tyckte jag printade ut en hel bok igår,, *hihi* Hann du med att göra dig iordning till festen igår?" (skåpmat från helgen).
Ja du förstår det där med att göra mig iordning, det har aldrig varit en stor grej för mig. Kanske inte så att jag inte behövt det men jag har liksom aldrig brytt mig om spackel och dito. Däremot är det viktigt för mig att vara hel och ren. Tillbaka till ögonen...


...skulle tro att vår diskussion hur det kan påverka oss även om det inte måste vara välstädat hos någon utav oss, men saker rättvänt på samma plats (haha... som vi har bestämt) upprörde så att t.o.m skalmen kände av vibbarna.

Irene från kommentar härunder: "*ASG* Srattade så det sprutade Combivent i hela sängen, när jag jag läste om dina glasögon,, För det var ju faktiskt så att dom plötsligt bara for isär när vi pratade om just det du skrev,, *hahaha"


...jag hade ju fått ett tjockt kuvert med material från släkten Hallberg av dig Runo. Det vill jag absolut lusläsa, här finns en hel del släkt som är gemensam med mig, och det ska därför bli en höjdare att fördjupa sig i! Känner igen personer det är namn som jag redan fått fram men intressanta uppgifter och bl.a bouppteckningar med ett språk som bara det känns som en gåva att få läsa!
TACK! Perfekt att det dessutom kom i min hand just en tisdagskväll när jag sedan har min lediga onsdag framför mig! Tänkte du på det? Det gjorde du nog!

Ann: "Vaknade till överraskning, ett mail från Maui Hawaii, från min onkel! Så gott! Onkel är farbror (och morbror) på norsk. En gång på 80-talet fick min far besked att han hade 4 halvsyskon efter far sin, alla med olika mödrar, far var äldst och vi åkte till Oslo för att träffa onkeln, och onkel kom förbi i Norska Sjømannskirken i Göteborg när jag gifte mig, det var så uppskattat!! Jättekul att höra av honom!"

Det där med farbror/morbror får du nog förklara, för det är kanske fler än jag som inte riktigt förstår...?

Ann: "... är så enkelt som att på engelska är ordet grandfather samma för morfar som farfar, måste specificeras med paternal eller maternal grandfather, samma på norsk, onkel är ordet för både farbror och morbror".

Vilket sammanträffande! Detta med Runos brev och så har också jag en kompis precis som Eva-Katrine från årskurs ett som jag träffar när hon är hemma på Sverigebesök emellanåt. Det hör till saken att hon bor halva året just på Hawaii och resterande i Montana. Liksom du har hon emigrerat Christin. Har du dragit dig till minnes Ann-Chritin tjejen med långt mörkt hår och klarblå ögon?

... på tal om syster Christin hade mor ptatat med henne igår. Lugnande att höra att bränderna inte nått den plats där du bor!!! Mor berättade också att din bortsprungna hund inte har kommit hem, men att du nu har skaffat en annan. Mor hade skickat ett foto till mig härom dagen på din förra älskling. Ska se om jag hittar det.







__________


Ingen aning om vad det blir för väder ännu idag, men ser i alla fall inte ut att vara någon vind... två timmar senare bäddad säng och påväg ner i plurret (Kan undras om man krymper som ett russin eller utvidgas av vattnet...? Tror nog på det senare...det ser så ut!

...Tillbaka till vädret. Blå himmel, sol i trädkronorna alltså fint här mä!

Ann: "Frostig morgon, ser blå himmel iallafall :-) Härligt för gårdagen var bedrövlig, grå och blöt värre...Det mulnade på... förmiddag och mildare väder och så kom det enerverande duggregnet, igen..."

Mor: " Det regnar och blåser. Jag tvättar och torktumlar"

__________

Inte så genomtänkt vad som finns på programmet idag, men handla nödvändigt, tvätta, stryka, röja, kanske putsa fönster. Allt mycket roligare när man har en kompis hemma. Eva-Katrine ska också ut och gå på långpromenad med sin väninna faktiskt ända från årskurs 1. Träffade Linnea vid bussen igår och berättade att Eva skulle komma hem tidigare och hon blev glad så hon hoppade och sa att hon genast skulle skicka ett SMS till Eva...det hade hon också gjort! Sådana vänner ska man vårda och vara rädd om!

Orkade mig aldrig in till bloggen på kvällen igår blev stekt laxkotlett med hollandaisesås, potatis och kokta grönsaker, mycket snack, en tur med Mats och Lucky och äntligen hemma sedan tömt på dagens energi till sista droppe.

Ann: "Fniss, minsann jag åt lax jag med igår :-)"

Irene: "En annan lustig sak,, Jonas och jag åt oxå "lilla" laxen igår ;)"

Det börjar minsann verka dåligt/bra äktenskap ni vet när man känner på sig vad den andre tänker... Ja tror nog ni vet vad jag pratar om, undrar om är ni pigga på att utveckla det?

Tillbaka till maten så återstår det att se om det bjuds lika vid middagsbordet i Västerås-Värnamo-Åhus idag...

__________

Men har också undrat hur det blev med dina gardiner Ann...

Ann: "Började med gardinerna igår ja, klippa till och mäta, fundera, testa. Blir lite pill för jag skall ha sju dolda hällor per längd (svarta banden jag köpt) och har nu grunnat ut att bäst blir om jag tar fram overlocken och trär den och syr ett par sömmar uppe och nere per längd, tyget rätt tunnt och slirvigt så sömmen kan lite styra upp tror jag :-) Åtta längder till fyra fönster var det tänkt.

Mycket mer har inte hunnit hända i min lilla värld, vi hörs igen :-)"

__________

... och nickade till när du skrev om tankar på din pappa och hans födelsedag. Precis så är det med mig också. Att hålla kontakt med dem som betytt mycket för en kan man fortsätta med i tanken så länge den lever (tanken alltså)... och jag tänker så här; att ingen människa är riktigt död förrän ingen längre tänker på dem...

Nä ingen har heller varit inne på bloggen sedan igårkväll så jag tänker att jag också gör bäst i att krypa in en stund till.

__________

På rundan med Lucky upptäckte jag en enorm klätterros utanför ett fritidshus översållad med vita rosor. Så vacker och märkligt att jag aldrig har sett den förut trots att jag kommer förbi dagligen. Hur ofta är det inte så att man "... inte ser skogen för alla trän"? Typiskt att mobilen med kameran låg kvar hemma i min väska. Dessutom hade Gunborg försökt få tag på mig började bli trött på att prata med sig själv ;) sa hon när hon ringde en stund senare på vanliga telefonen.

__________

Dax att börja stryka! Ruckad i programmet. Affären kom emellan. Veckohandlingen klar så mycket roligare när man är två. Kycklinggryta blir det bestämt med ris till och god sallad...fantastiskt god gryta som Eva-Katrine lagade.
Till lunch makaroner och färdigköttbullar.

Så nu har jag strukit både avigt och rätt så nu får det helt enkelt vara nog! Trängtar efter nåt roligt får se vad det blir... mellanlandning vid datorn... noterar att du Jeanette har bytt ut ditt foto, så nu kan ni se syrrans nya look även på min blogg. Återhemma ifrån sverigeturen...så nu går du så att säga i väntans tider...förstår att det är spännande med valpar men vilket jobb inte sant!

Irenes kommentar härunder: "Givetvis stod jag och tänkte imorse när jag inspekterade frysen att jag ska ta kyckling oxh ris idag,, Men valde pasta istället eftersom jag behöver "diffa" upp ett par kilo denna veckan,, ;) Men & andra sidan skulle ni ju ha pasta oxå idag,, så båda tankarna fanns där,,

Väntar spänt på att höra vad Ann ska äta,,*Fniss..."

Ann:"Jag var nog annorstädes angående maten igår :-) det blev klyftpotatis och stekt lövbiff... Inte ens i närheten av kyckling eller pasta :-)"
__________

Kvällspromenaden höll på att flyga bort. Egentligen inte särskilt kallt men vindarna blåste snålt. Känns ändå skönt att komma in och ha varit ute och rört på sig. De enda vi mötte var några hundägare som var ute och kvällsrastade sina hundar.

2 kommentarer:

Irre Virre sa...

Godmorgon ;)

*ASG*
Srattade så det sprutade Combivent i hela sängen, när jag jag läste om dina glasögon,,
För det var ju faktiskt så att dom plötsligt bara for i sär när vi pratade om just det du skrev,, *hahaha

En annan lustig sak,,
Jonas och jag åt oxå "lilla" laxen igår ;)

Bamsekramar

Irre Virre sa...

Givetvis stod jag och tänkte imorse när jag inspekterade frysen att jag ska ta kyckling oxh ris idag,,

Men valde pasta istället eftersom jag behöver "diffa" upp ett par kilo denna veckan,, ;)

Men & andra sidan skulle ni ju ha pasta oxå idag,, så båda tankarna fanns där,,

Väntar spänt på att höra vad Ann ska äta,,*Fniss*

Varma kramar