Bloggintresserade

onsdag 5 november 2008

BRÖDBAK PÅ 40-TALET

Faster Gunborg berättar; ”Baktråget till det mörka brödet (storlek large) rymde ja, vilken deg att älta! Hamnade nog en och en annan svettdroppe också i degen. Själv har jag provat så jag vet. Far eldade i bakugnen, och det måste bli ackurat rätt, om baket skulle lyckas! Blev väl runt 20 stycken mörka bröd, som var stora och runda, och helt förträffliga i smak och konsistens. Därefter var det dags för ”finbrödet” som vi åt till frukost. Stora och rejäla även dom och säkert en 10-12 stycken varje bak. På kvällen när brödet svalnat och gick att skiva fick vi prova på det mörka. Det blev en rejäl sirapssmörgås som smakade ”smaskens”. Innan brödet var färdigt att lägga ner i den ”stora” kistan nere i källaren, så var den ordentligt skurad, luftad så att brödet inte skulle mögla.

Ja, det bakades mycket i vårt hem. Själva var vi ju många, och vid vissa tillfällen, som när det var skördetid, var det betydligt fler. Folk kom i olika ärenden och ibland bara för att hälsa på, och det fanns alltid något att servera”.


FARMORS GODA FINBRÖD (8 brödkakor)

När det så började att vankas köpebröd var det både nykommet och spännande. Men mor Elly fortsatte att baka tills hon var en bra bit över 80 år. Det här är hennes recept på finbröd:

Ingredienser

·4 kilo rågsikt
·1 kilo vetemjöl (drygt)
·2 liter vatten
·3 paket jäst


Beredning

Degen som ska vara lös arbetas till den är blank.
Blanda därefter i 2 gr. Kronolja och 8 nypor salt (ca. 4 tsk).

Låt degen jäsa till dubbel storlek.
Därefter ältas tills att den pyser.
Dela degen i fyra delar (½ sats annars åtta).
Arbeta kvickt, låt sedan degen jäsa till dubbel storlek.
Bre margarin emellan bröden.
Bakas ungefär 1 timme i 200-225 grader.
Pensa med hett vatten, lägg sedan duk över bröden.

Nä kunde inte låta bli att provsmaka. Åh det är så sagolikt gott! Om ni testar det var inte rädd för att saltet skulle vara för mycket. Det är en underbar sälta i brödet och det är rätt det ska inte vara något socker...det är så saftigt och jag bara sluter mina ögon och njuter. Synd att jag inte har er här för här är gott om gott bröd och köket doftar hembakt (halva grejen).

Jeanette: "Härligt! Ser ut som ett inredningsfoto, brödet i förgrund och järnspis med kopparkastrull i bakgrund, tjusigt! Låter som ett underbart bröd:-)

Ja gillar också vår vedspis Spisen är relativt nytillverkad och fullt användbar till bak och matlagning. Sockerkakorna blir grymt goda och toppen så där krispigt marängig med ett ytterst tunt fuktskikt under. Koppargytan kom vi öven på Degeberga samlarmarknad tillhörde AS 1920. Man blir ju lite nyfiken! Ja prova brödet vet jag, Mats har nu också njutit det (men halvera gärna degen!)

Mor: "Hej igen arbetsmyra!..."

Menar du mig?...Fast lite nöjd med mig själv blev även jag. Tur att det inte blev ämne för duvmat i parken!

Mor "...Vilka jättefina bröd du åstadkom :-)!Så roligt att se fina bilder på bloggen igen!"

Vad gäller övrigt du skriver gläds jag med er alla för allt som ser ljust ut!

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt! Ser ut som ett inredningsfoto, brödet i förgrund och järnspis med kopparkastrull i bakgrund, tjusigt!
Låter som ett underbart bröd:-)
Kram Jeanette