Bloggintresserade

torsdag 27 november 2008

Torsdag

Torsdagmorgon...kompledig mitt mål är inställt resten av fönstren ska putsas. För avsikt att vara klar för övrig fredagsstädning, sen plocka ner elljusstakarna från vinden.


Igårkväll botaniserade jag i gamla album och fann ett gulligt kort på liten Irene.

Skiner som solen gör du, det riktigt lyser om dig i din fina kycklinggula olle. Tyckte därför att det kunde vara en upplyftande start på dagens blogg. Skulle tro att det är ett av dina fina stickalster mor...

Ann: "Vicken härlig bild på liten syster! Muntrar upp en".

Jeanette: "Mycket gulligt foto på liten syster:-)"

Storirene och samtidigt lillis kommentar: "Godmorgon ;)...Tack så jättemycket för den underbara bilden,,,

Gult var min älsklingsfärg och redan då skulle jag gå emot alla andra,, som sa att gult var fult,, :)... Men jag har nog växt ifrån det för, Nu har jag nog faktikt bara en gul tröja i garderoben,,

Jag log lika mycket nu när jag såg bilden ,, som jag gör på bilden,, ;)Så Tack igen!"

Växt ifrån vad? Gult som favoritfärg eller...viljan att vara speciell? Det här tänker jag är en viktig fråga. Jag själv har alltid velat gå mina egna vägar och inte vara exakt som andra... minns ex den period man hade Korearockar i skolan...allas skulle vara gröna och man skrev namn på dem... någon som minns? Ja jag hade också en korearock men jag valde att ha en blå och att inte skriva på den...

Tänker att det är något viktigt som finns hos barn viljan att vara annorlunda, denna kreativitet skulle uppmuntras istället för att stävjas...vilket jag upplever att andra barn, olika modeskapare (samhället) och i synnerhet vuxna gör när man lanserar sådant som ska vara lika och inte finns utrymme för så mycket annart än styrd fantasi... men så tänker jag. En fråga som kan få igång diskussionsyran. MARIA tex., vad tänker du utifrån vad du ser på dagis?

Irene: "Växt ifrån Gult,, menade jag,, även om jag fortfarande tycker det är fint,, ;)... Annorlunda kommer jag alltid att vara,, och vill fortsätta vara,, Vill absolut inte vara som alla andra!

__________

Ja ni ser nu har min blogg utökat sina läsare till vänster. Kul tycker jag! Har fått nys om att bild väntar. Så länge kan ni andra se hur det ser ut om man är anonym. Informationen bestämmer man också själv, den kan vara lika knapphändig som bilden. Kanske bara man-kvinna, ort.
__________

Eva-Katrine: "Gud är så chokladsugen nu... men ska hålla mig :)"

För er som inte vet det så har vi ett avtal flickorna och jag att undvika godis och kakor en månad nu före jul. Går rätt bra faktiskt nu tänker jag men visst ibland händer det att suget sätter igång... men om man syndar känns det inte bra sen...inte en endaste ruta choklad... snart är det jul... 
__________

Nä nu ska jag börja med fönsterna. Efter 2 fönster dax för "mild-slutet på november 2,5 km tur". Skoskav i nygamla stövlar som jag hittade längst in i garderoben (jag slänger nästan inget så jag räknade ut att de har minst 20 på nacken. Snudd på moderna igen faktiskt!). Fler som har svårt att slänga?

Jeanettes kommentar: "Janne är en som tycker att det kan vara bra att spara medan jag tycker att jag känner mig så pass bra att jag kan kasta. Vissa saker kan man ju lämna vidare till loppisar och secondhand för att förgylla någon ny ägare".

Ja, jag känner mig då såväl att om jag kastar något så går det inte länge innan jag ångrar mig eller behöver det...och då är det så dags... sen tänker jag också att saker betyder ofta rätt mycket för mig, införskaffade av en anledning osv. det gör att det på någotvis ryms liv i tingen. Det kan man väl inte bara kasta...men jag förstår det blir lätt mycket. Då är det bra om jag har någon att ge det till som jag vet blir glad för det!
__________

Klockan är nu halv 9 och det har hunnit ljusna. Ser dock ut som om det är molnigt.

Ann: "Illgrått ute, milt och duggfuktigt, urk! Jag vet, det finns la inget som egentligen heter illgrått... men det är illgrått, bara för mycket grått liksom...

...Nä du, ingen effektivitet här inte, bara tjurig antihet. Har skrinlagt stjärnletandet (inte ens maken hittar dem) och sömnad, det får vara utan, gör inget med ytterligare med halvt siderade traditioner i detta boende. Fan vad jag saknar E**** (vårt förra riktiga hem)!

...Personligt möte idag med Trygghetsrådet en timme sen jobb".

Lilla Ann jag förstår att du saknar ditt fina hus som ni hade fått iordning så fint. Så här sa min kloka lilla flicka Anna-Karin en gång när jag frågade henne hur hon alltid kunde ha så fint och iordning i sin första lägenhet...även om man kom objuden "Det är så skönt att ha det iordning runt sig när man känner oro inuti"...
Det är mycket nu och så hittar du inte ditt pynt...
__________

Efter ett litet önskemål från Ann: Nu när du kan ha bilder igen på bloggen, kan vi inte få se dina fina fönster pö om pö :-)...fönstertittAnn

En liten böjelse som hon och jag har gemensamt, kanske fler,?... Ska se vad jag kan göra, vill du ha det från in eller utsidan :-D hihi...

Så här kommer köksfönstret...från insidan.

Bordet är en gammal favorit från vdrummet (kul ord) det är höj och sänkbart vilket vi haft mycket nytta av genom att det lätt kunde förändras från soff- till matbord. Stolarna är från Mats farmors gamla ölkafé här i Åhus. Lampan över bordet är den allra första sak som Mats och jag köpte gemensamt till vår lilla etta på Långebro i Kristianstad. Så den vore otänkbart att kassera. Den gamla ekbänken till vänster sväljer en hel del prylar den stod kvar efter förre ägrna och planerna är att restaurera, måla och lägga stenskiva på det. Den fina piedestalen i eke har far gjort. Höganäskrusen i fönstret (som tyvärr inte syns på bilden har varit farmors och något av dem hennes mors. Jag gillar att omge mig med saker som har sin historia... därför är det inte så perfekt men vi tycker det blir charmigt och det är ju huvudsaken!

Irene: "Vad fint ditt kök är :)"

Ann: "Va fint ert kök är! Inboat och hemtrevligt :-) Jaa, även om pö om pö så får du gärna visa fler bilder, alla på en gång behövs inte :-)"

__________

Såg ni?...där passerade vi 10 000 strecket på unika besökare varje dag. Är det klokt?
__________

Så nu har jag botaniserat och funnit en portion köttgrya i frysen. Passar oss perfekt den delar jag och Lucky på till lunch.
_________

Du får allt vänta på foton Ann för resterande fönster gör jag inte helt klara med gardiner direkt. Förresten har jag inte riktigt bestämt i vilka jag ska byta. Det jag gillar vill jag helst inte ta bort. Mår bra utan alltför stora förändringar... när livet går sin gilla gång... Trist typ va? Men kolla bara på bilden ovan jag ser i alla fall nöjd och glad ut!...det är mer än vad jag gjorde när vi (Ann) i "Paradiset" levde i skiten av renoveringen!

Break i fönsterputsningen några riktigt småfönster kvar samt i sovrummet och hjälp hela uterummet frågan är om jag hinner idag? Gör i alla fall ett break ger mig ut på ny tur med Lucky. Nu ville han till havet. Vi var där och hem igen...+ en liten runda extra, tänk i somras hade han inte klarat en bråkdel av detta... säga vad man vill men kondition har han!
__________

As usual även nya saker under gårdagen.
__________

Har nu hängt upp en beige gardin i Kalles gamla rum. Tanken är att vi ska samla våra 50-tals grejor därinne. Där står dina mor och fars gamla teakbokhylla och det andra skåpet. Ja, planer finns hur vi ska ha det. Väntar på att tid, lust och ork ska infinna sig.
__________

Eva-Katrine har precis ringt hem med en överraskning. Jag har fått lyssna på en av de nya alsterna "Hurt" från materialet hon spelade in i studion. Oh så vackert, jag blir alldeles varm av stolthet. Längtar efter att kunna dela det med er.

__________

Mor: "Godkväll Ingela! Så här ser det ut rakt över gatan ikväll! Så du ser att alla tar inte så noga på vilken dag det är! Jag är precis klar med lussebaket. Vi åt och vilade först. Hoppas att du,lilla energiknippe också har hunnit ta igen dig!Bamsekramar" Foto adventljusstakar och uteljusslinga..."
---
Ha ha på tal om undersökningen till vänster! Glöm ej lägg din röst!

Hade vatt gott med en lussekatt får drömma om dem så länge en annan har ju tillfälligt kakförbud.
__________

Skickade iväg lite bilder jag hade hittat och scannat från gamla album till Irene...

Mail från Irene: "Kära hjärtat! Jag förstår att du är nervös,, Kära lilla Lycky... Jag är väldigt nyfiken på hur det går för er! Hoppas, hoppas, hoppas det gått bra!!!"

TANKENS KRAFT...DU SA DET SJÄLV!!!

Nu har jag och Mats fått den julklappen som vi önskade mest av allt...!!! JIPPI! Vi är nyss hemkomna från veterinären som tyckte att Lucky är en väldigt fin hund, fin päls, tänder, hörsel och syn, alert, pigg och vaken hade han inte fått det den där tumören så hade han kunnat hänga med ett bra tag till. Då berättade jag att båda hans föräldrar dött nyligen och att de blev 18 år vilket är en ansenlig ålder för en stor hund och att jag hatar tumören. Det förstod hon och sa att snart kommer lösningar både för människor och djur. Vad gäller människor ligger man steget före...

Irenes kommentar: "Gud så skönt att det gick bara med Lycky :)Och jag kan tänka mig ni fick beröm, så mycket som ni älskar honom och han er, sådant speglar av sig hur man mår och ser ut! Ni gör ju precis allt ni kan för honom,, plus, mera...

Nu ska jag nog kunna sova lungt och skönt inatt,, Och du, jag håller med dig,, jag hatar oxå Tumörer! Vi får hoppas på att Veterinären har rätt,, att det finns en lösning snart,, för alla som drabbas,,

__________

Irene forts.: "Kul med bilder,, Men vad liten du är ,, :))... Du är inte lång du va?
Jag är 1,77 lång,,, du ser så kort ut,, :)

...Hur säger man liten men naggande god :) Ursprungligen 1.66 tippar på 1.65 idag.

Irene: "Tog ett tag för mig att se att det är Jeanette på första kortet vid,, svårt att skilja oss när vi var yngre ibland,, Jag hade samma kläder som i parken när vi var på stationen,,

Är det du som är i mitten på badkortet? Snacka om att vara vältränade allihopa,, men mittenpersonen ( om det nu är du) Är riktigt,,, vältränad,, :))... Lycka till Lycky!Kram på er alla,, Inte lillsis,, det är du som är,, det syns på bilderna,, *hihi*

Jag försöker kämpa mig igenom tvättstugan idag igen,, ont som sören,, Men måste man så måste man,, Städat lite idag oxå,, men det går inte så fort längre som förut,, Ska snart ner igen,, jobbigt med tredje våningen utan hiss,, när det är så här,, *Fniss* I vanliga fall springer jag upp och ner,, Känner mig som en hundraåring ibland,, (Gnäll,Gnäll) Skulle behöva lite av Lyckys kondis,, ;) Och din!"

... Ja den där kondisen den kanske vi ska tala så tyst om, men visst den är i stadigt uppåtgående. Jag har ju inte fyra våningar endast betongplatta och en hund som rastar mig och ingen katt att bära på. Tänk på det du!

4 kommentarer:

Irre Virre sa...

Godmorgon ;)

Tack så jätte mycket för den underbara bilden,,,

Gult var min älsklingsfärg och redan då skulle jag gå emot alla andra,, som sa att gult var fult,, :)

Men jag har nog växt ifrån det för,
Nu har jag nog faktikt bara en gul tröja i garderoben,,

Jag log lika mycket nu när jag såg bilden ,,
som jag gör på bilden,, ;)
Så Tack igen!

Varma Kramar // Syster Yster

Anonym sa...

Janne är en som tycker att det kan vara bra att spara medan jag tycker att jag känner mig så pass bra att jag kan kasta. Vissa saker kan man ju lämna vidare till loppisar och secondhand för att förgylla någon ny ägare.
Mycket gulligt foto på liten syster:-)

kram Jeanette

Irre Virre sa...

Växt ifrån Gult,, menade jag,, även om jag fortfarande tycker det är fint,, ;)

Annorlunda kommer jag alltid att vara,,
och vill fortsätta vara,,

Vill absolut inte vara som alla andra!

Vad fint ditt kök är :)

Kramar om :)

Irre Virre sa...

Gud så skönt att det gick bara med Lycky :)
Och jag kan tänka mig ni fick beröm, så mycket som ni älskar honom och han er, sådant speglar av sig hur man mår och ser ut!
Ni gör ju precis allt ni kan för honom,, plus, mera...

Nu ska jag nog kunna sova lungt och skönt inatt,,

Och du, jag håller med dig,, jag hatar oxå Tumörer!

Vi får hoppas på att Vetinären har rätt,, att det finns en lösning snart,, för alla som drabbas,,

Bamsekramar // syster yster