Bloggintresserade

onsdag 5 november 2008

Lillhelg

Idag onsdag. 7.19 rätt ljust ännu omöjligt att säga något om dagens väder. Men i natt vid 3 när Lucky väckte mig för han var tvungen att gå ut, då var det kallt vill jag lova!

Frukosten "av stapeln". Har också hunnit läsa tidningen. Den mesta massmedia överskuggas ju idag av valet i USA. På vis och sätt kommer det ju att påverka oss genom att nya vindar präglar valresultatet. Man undrar ju om och hur det blir kännbart för oss. Det återstår att se.

___________

Observerade din goa mormors dödsruna idag Milla! Läste den, tänkte på er och mindes förra gången jag träffade henne. Det var bestämt i samband med din födelsedag förra året. Hon var alltid så ungdomlig och glad din mormor. Det känns plötsligt som igår hon brukade hämta dig och Anna på dagis. Vi gillade varandra, det var en människa som man lätt fick en relation med. Nu är hon någon annanstans. Svårt att fatta och att acceptera, visst är det så?!

__________

Förövrigt inga direkt upprörande insändare idag. Men vad får jag se: Jo i Kristianstadtidningen att partierna i Kommunfullmäktige nu äntligen har
tagit varandra i hand på att bygga badhus i Åhus som beräknas stå klart till 2010. Rätt snart alltså (måste ju bli en hel del arbetstillfällen!!!) Och för oss det bästa av allt: det kommer att ha sin placering ca. 700 meter från vårt hem nere vid Kantarell anläggningen. Närhet till havet bryggan, restauranger,hotell, tennisbanor och nya playan med anläggning. JIPPI!!!...jag längtar faktiskt inte alltför längesedan jag var och simmade 2000meter i veckan. Det hade varit toppen med närheten och slippa passa busstider. Nästan som att ha en pool i trädgården.

__________

Igårkväll såg jag instruktionsfilmerna till PIM (Kommunens ITsatsning). Uppgiften började jag ju snickra på redan för någon vecka sedan, utan att egentligen ha tagit del av instruktionerna först...ja ja jag vet, bör en lärare göra så? Kanske inte, men jag vill alltid försöka använda min egen kreativitet först (känner mig begränsad av ramarna), om det sedan inte alltid håller måttet så får jag hellre gå in och justera i efterhand...det är ett sätt som jag kommit underfund med fungerar bäst för mig... Följdfrågan blir alltså om jag även behandlar elever så, och jag tänker att det är viktigt att vi skräddarsyr uppgifter så att det finns plats för den enskildes kreativitet. Häri har vi chans att hitta dennes motivation!
...Vår första uppgift i PIM handlar om bröd och brödbak så då kan ni säkert lista ut vad jag tänker göra idag! Jag tänker praktisera min teori och sedan skicka in uppgift 1. Har plockat fram ingredienserna... och efter att jag har pratat en stund med mor står degen på jäsning. Nu har vi en timme på oss Lucky innan nästa bearbetning. Oj vad det jäste! Har nu bakat ut det, fick ut 6 limpor och nu jäser de på plåten! Meningen är att de ska jäsa till dubbel storlek. Ska strax sätta in första plåten.
__________

Går här samtidigt och väntar på att de ska ringa upp från vårdcentralen fick klockan 11 besked om 13 i kö. Ja, vi lever då i ett kösamhälle. På tal om det kom att tänka på när vi skulle hem med bussen igår... Där var massor som skulle hem med bussen. Vad är en kö i dessa sammanhang? Ingenting här gäller djungelnslag. Spelar ingen roll när man kom, ålder, skick eller någonting. Det gäller att komma först och få en sittplats...
__________

Tänker ringa till Gunborg sedan mor, och lovar då framför din hälsning. Förresten är det sol i Västerås idag och skönt att höra din röst mor. Har alldeles speciella hälsningar till dig också och hon undrade mycket över Christin och jag berättade det jag visste.
__________

Just nu sitter jag och funderar på hur ni har det och ser fram emot att på något och olika sätt höra av er.
__________

Jeanette i Falerum: "Dimma till 2 Celcius grader är vädret just nu, får se vad det blir av dagen senare".

Ann i Värnamo: "Klar morgon!!! Ser blå himmel och ingen dimma, jippie!...Åh, nu klättrar solen upp över kullen, så gott! Saknat den dessa dagar

...Skall greja lite med mat, kvällsmat, vattna blommor och sånt.
...Galej! Alldeles glömt! Men det fanns plats för mig igår när girlsen faxade beställningen. Vi skall ha gravöl, vi chic's på (nerlagda) jobbet och det blir imorgon kväll på stadshotellet med en bit mat, prat och flytande :-) Jag jobbar kväll så jag åker direkt dit och hoppas på alkoholfritt alternativ :-) så jag kan köra hem igen :-)

Ha nu så kul Ann med dina kamrater i mogon kväll. Ni är ju lite i samma sits så ingen har ju chans att titta snett på någon dessutom är det ju fest

Precis lagt upp bild på mitt halsband på bloggen för dig och svägerskan att kika på :-) "

I min smak elegant och du kan säkert hålla med om att trots upprepad sirlighet innehåller det mitt i allt en överraskning! Hoppas att du får mycket glädje av det. Min filosofi är lite att smyckena är till för att användas, även om jag inte heller bär hela batteriet samtidigt. Det är ju rätt viktigt att stassen harmonierar med smycket. Det ska ju så att säga vara pricken över i. Jag bar stenhalsbandet till en enfärgad brun mycket enkel klänning en magisk agustikväll i Roms nöjeskvarter. Kände mig väldigt speciell allra helst när Mats hade köpt en vacker vit ros till mig och bett kyparen komma fram och sjunga och spela en italiensk ballad vid vårt bord. Det blev lite som Lady och Lufsen...

"Ja, visst var det där tvinnade och manglade trådarna på smyckessiten fint! Jepp, din bild av ditt halsband å armband ser mycket likt ut, mesta av det jag sett är just med olikfärgade stenar, hjärtan :-) Jag bär inte smycken, slutat med det för länge sen bara tre guldringar på vänster hand, bär heller ej handväska eller klocka :-) Ok, vid festliga tillfällen kan min Rolle och örhänge åka fram, nåt halsband, men inte dagligdags, klarar inte av så mycket krussiduller och tjafs :-) Men det är fint, på andra :-)"

Fick precis ett par roliga SMS samtidigt som solen bröt fram utanför mitt fönster... sen ringde de från Vårdcentralen gick inte att bestämma något idag besked om att återkomma... Man så brukar det ju vara så det är ju inget nytt. Har ingen husläkare kunde inte heller få besked på någon de är så upptagna så det fick väl bli någon av de nya sa hon. Ska bara skicka PIMuppgiften åtekommer sedan till bloggen! Så nu har jag gjort vad jag kan få se om det går igenom eller blir bakläxa. Hoppas på det förra. Då är det ju bara att vandra vidare istället för att backa.

Åter till Sms:n och tips om att baka in ledsamheter och "skiten" i degen och knåda på.

Den var bra! Tack för tipset Ann, synd att jag redan knådat färdigt (!) men degen blev väldig den fick inte plats i min assistent så jag var faktiskt tvungen att ta upp och knåda den för hand (tur så jag inte missade pyset). Kanske någon mer som skulle kunna prakticera det här tipset?


Anns kommentar: "Ser att du fått bukt med degen och fint bröd, så gott! Nybakat är så speciellt, jag gillar att baka med, men modernt lat och använder baksmaskin att knåda, tar sen oftast ur degen och gräddar på plåt eller i form. Tror du log och njöt av brödet, you know what I mean :-) Gott!"

__________

Ann: "Klar med kvällspaj och sallad mm. Nu vankas potatis och tonfiskgratäng före ärende följt av jobb".

Hur känner du inför att jobba kväll? När slutar du då?

Ann: "Hej,Kaffe och Wasa knäckebrödspaus nu :-) Slutar kl 19".
__________

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,

Kaffe och Wasa knäckebrödspaus nu :-) Slutar kl 19.

Ser att du fått bukt med degen och fint bröd, så gott! Nybakat är så speciellt, jag gillar att baka med, men modernt lat och använder baksmaskin att knåda, tar sen oftast ur degen och gräddar på plåt eller i form. Tror du log och njöt av brödet, you know what I mean :-) Gott!

Ann