Bloggintresserade

måndag 3 november 2008

Kvarnen

Måndagmorgon. Ska vara på konferenshotellet "Kvarnen", i slutet av 1800 talet betydande för landets mjölförsörjning), idag facklig information för sjukskrivna klockan 10. Otur att bussen går redan 8.28 för att inte komma en kvart för sent. Men that´s life. Jag slutar i gengäld inte förrän 15.30 och bussen hemma 16.30 ;-/. Blev dryg dag igen alltså! Skulle kunna tänka mig att detta är den nya rehabiliteringsandan!
---

Men, slutklagat det finns det som är värre, och då blir det bara traggigt att jag kommer med det som kan tyckas som bagatell för andra... och jag ser faktiskt det positiva också!!!

Som t.ex. turen att Per-Olof kommer hem och kan rasta Lucky i halvlek! (närmare bestämt 13).
Det var inte min mormor som kastade in handduken igår. Sånt är så fruktansvärt, och för så mycket jobbig bearbetning med sig!!! Tankar av att aldrig få träffa någon mer. Sådant som man skulle ha velat sagt och gjort och så är det försent.
Har haft mina nära runt mig i helgen (sånär som på dig Eva-Katrine, du fattades oss!), de trivs nära oss och vi dem, bevisligen, eftersom vi har så kul ihop.
Jag fick förmånen att hjälpa Per-Olof i helgen att tvätta. Vilket han annars sköter själv. Men det är härligt att få göra något för andra även om det "kostar på".
Jag sitter här och kan uppleva ljuset utanför, det är inte så kallt och förhueligt ute idag. Det är en timme tills jag måste ge mig av och jag hinner blogga en liten stund... och framförallt har möjlighet att gosa med Lucky. Det har nu gått ett halvt år sedan vi fick beskedet om hans tumör och även om han inte är på topp vareviga dag så åtminstone varannan.

Ja, jag tänker att om jag gör det som andra skulle uppleva som klaga skriver jag istället på ett papper som jag sedan sparar eller kastar. En metod som jag alltid har praktiserat. Andra måste inte se allt som jag tänker, och det vill jag inte heller! Kommer att tänka på den där klagomuren i Jerusalem som svärmor berättade om där judarna skriver och stoppar in lappar mellan tegelstenar. Det är nog inte så dumt.

Ann: "Man får det inte roligare än man gör sig. Jag har rätt många runt mig som ofta
vältrar sig i elände, ibland som om det är en tävling och det har provocerat fram en kan-själv-attityd hos mig, och ... att de närmsta av de mina aldrig frågar mig om hur jag mår, har det... så jag har nog lyckats med duktighets-käckhets attityden to much :-) Men hellre det än att vakna och varje dag leta efter skiten, har jag ont, är det nåt annat fel... Jo, jag har... men jag hittar oftast något att varje dag vara glad åt, skratta åt eller med :-) Som idag, JAG KAN GÅ :-) Jo, igår em efter sysslor, besök och god middag kände jag huvudvärken nypa i nacken och klädde på mig ytterkläder för att gå ut, M följde med vi skulle gå en liten bit..... vi gick hela vägen ner till byn via sjösidan och sen hem bilvägen, det tog 1½ timme!! M trodde på
träningsvärk idag, jag har knappt känning idag och han har bara lite ont i knäna :-) Det var häftigt, man vet ju aldrig med min latkropp, jag hade kunnat legat kvar på övervåningen med träningsvärken Orvar och inte kommit ur sängen :-)"

Ha, ha Ann sa du latkropp? Jag tänker med dina mått mätt då?!

Lite så försöker jag också tänka Ann. Jag vill inte beklaga mig har så mycket att vara glad för. Om det inte blir bättre är det bättre att spara på klagandet, så ser jag det.

Ann: "Jag tänker nog istället, att om det inte blir bättre, inte funkar att hoppa över, ha överseende med eländet och hitta nåt att vara glad över och sysselsätta sig med, då sparar jag inte på klagandet, då kommer det ut :-)"

Ja, jag håller med dig kanske var jag otydlig för jag tänker i det långa perspektivet att när vi blir äldre för det utöver en massa positiva erfarenheter lär vi alla få fler och fler krämpor...
__________

Ann: "Dagen gryr, vi har runt nollan idag och lite frost på gräsmattorna. Jobbar inte kväll idag, så jag skall nog uträtta något ärende, typ Apoteket kanske.
Leta breda svarta ripsband till gardinlängder jag tänkt sy till fyra fönster i matbordsdelen av rummet till jul, vips så är det första advent ju.

Och du, har du vanlig vecka nu, inga heldagar hoppas jag!"

Det sista blev ju nästan "lite kul" har inte berättat om tisdagen tänker heller inte göra det...Hihi

__________


Ann: "Ha, glömde:

Det blir nåt grytigt med sjömansbiffskött och en slatt portervin (vi drack inte upp lilla minikannan* igår kväll)

*M frös lite efter vi kommit hem från heldag på kyrkogårdar och undrade om vi skulle ha lite glögg.... hm, tänkte jag och kom ihåg portervinsflaskan, och den lät god lite värmd tänkte vi så jag hittade två fina mindre glas vi ärvt av makens farbror som gick bort förra sommaren, slipade typ likörglas på fot och sen hällde jag lite porter i en gräddkanna från min servis och värmde i micron :-) det funkade jättebra, men faktiskt, vi drack inte upp hela kannan :-D

(gapskratt du vet hur liten en gräddkanna är)"

__________

Många tankar i dagens mail från Ann...en hel del som jag redan varit inne på men hinner inte bemöta dina tankar nu och här...ber att få återkomma för nu ska Lucky och jag ha vårt!

__________

Kolsvart utanför fönstret klockan är 17.05. Lucky och jag har precis avverkat en snäpp-2-runda. Stackars lille killen han hade längtat efter mig ville ut direkt och jag förstod rätt snart varför diarré X 3. Men nu måste det kännas skönt! En extra kvällsrunda ytterligare en hög, stackars gubben.

Faktiskt blev det skumt redan vid 16.20 och fem minuter senare tändes belysningen inne i bussen! Då fick jag SMS från Kalle som han kanske glömt att skicka tidigare. Idag hade det inte blivit något författande, klockan var snart 2 och han skulle till jobb.

Sitter här och gläds över ett SMS från Anna som kom nyss "Det var jättemysigt att vara hemma."

Nu har även Eva-Katrine ringt från kyrkan. Hon var och tränade har ju fått lov att låna pianot där. Ikväll skulle det bli körövning fram tills 21. Det såg hon fram emot. De skulle öva julsånger till Lucia och så blir det Luciatåg. Igår hade hon spelat in en låt i studion. En låt som han själv hade komponerat sedan på skoj hade båda flickorna fått spela in en tvåstämmig julsång.

Eva-Katrine ringde efter kören och när vi sett Fagervik på tv. Det hade varit hur kul som att sjunga i kör igen! I helgen tänkte hon kontakta Therese och Ove och Katarina för Stina skulle åka hem den här helgen.

__________

Ikväll serveras kokt potatis, remolad och sprödbakad torsk i Paradiset.

Och nu så är det sängdax! Godnatt!

1 kommentar:

Jeanette... sa...

Jag tycker inte att du klagar om du skriver din åsikt och de känslor du har angående en lång arbetsdag, eller om du skriver att du inte mår bra eller har ork osv. Oavsett om andra kan ha det värre, så har ju du rätten att förmedla dina tankar och känslor även om det gäller att du kanske inte mår bra.
Det är ju en del av livet, Allt är inte 100% röda rosor och jag som läser din blog VILL ju veta hur du mår och hur du känner och hur du upplever saker!
Så är det ju bara Ingela:-)
Bamsekramar & ta vara på dig,
syster Jeanette