Bloggintresserade

lördag 1 november 2008

En morgon när jag vakna

...var hela världen vit... Ja precis så är det idag. Men det vita är frost. Stämde alltså det vi kände igår kväll när vi gick rundan med Lucky att kylan var på G och det med besked. Kolkwitzian är den enda av våra "blommande buskar" som inte har fällt sina blad än. Alla nyanser från grönt, rött, gult brunt, och nu med insprängt rimfrost så grant!..sånär som Kerrian intill där pyttebladen, trots att de fortfarande är gröna, hänger slakt ner.

Vaknade tidigt släppte ut Lucky som botaniserade runt i kylan, skickade tankar till var och en av mina vänner. Tänkte att det var signaler som jag kanske hade missat, skrev några rader och kröp sedan till kojs igen.
__________

Nu åter uppe har tappat upp ett litet bad (tappat upp vilken mening!) ska bli skönt att mjuka upp lederna efter en stillsam natt!

Jeanette och "Falerum nu: Soligt, vackert och 1 grad plus. Har legat på minus under natten".

Ann: "Nu é jag också vaken :-) Ute har vi -6,4C och rimfrost och vacker soluppgång och jag tog ett foto såklart".

Och vilket vackert foto sedan...! Har varit inne på din blogg och fått se. Visst är det kul att man kan dela med sig av något så visuellt vackert inte sant? ...för mig är det väldigt betydelserfullt att man också kan dela tankar och få dem bemötta på det här viset!


Ann: "...Var uppe efter 4 inatt och vinglade efter huvudvärkstablett, trodde ögat skulle ploppa ut, har inte släppt än, men dämpats".

Usch jag har haft migrän endast en gång i mitt liv och så den där gången när jag fick blödningen. Men att ha huvudvärk är hemskt...

__________

Ann: "Idag skall vi vakna, morna oss och sen åker vi! Har tre kyrkogårdar här vi besöker, sen Göteborg och två där. Har blivit en tradition för oss, förr åkte vi till kyrkogårdarna härikring med ljus, men sen pappa... åker vi också till Göteborg och det är så fint där också på bestemors kyrkogård där hon vilar med min farbror som dog i trafikolycka som tonåring. Så det blir en heldag med ljus och kyrkogårdar för oss".

Ja det var ju lite detta jag menade med att jag egentligen inte förstår att ljusets och helgonens högtid ska grumsas av spöken och skrämsel som hör ihop med Halloween. Och det även om jag känner till seden som ursprungligen kommer från Irland och att den för sig kan vara lite kul.

Kanske får vi se ett vackert foto från friden och stämningen på kyrkogård, mörker, ljus, blommor framöver?

---

Ann: "...Jo, vi har dubbdäck på bilen nu ifall du undrar :-)... Oroa dig inte, det är bara tiden som inte räcker till och då går det ut över sugenheten, du vet den att vara sugen att t ex skriva, blogga, ringa etc :-) DU FÅR EN GÖRSTOR VARM KRAM denna frostmorgon av mig för att du tänkte på mig på morgontimmarna :-)"

___________

Så nu har jag ringt återbud till Maria om att träffas ikväll. Mats känner sig inte i form mest upplagd för att gå hemma och skräpa säger han. Försent kom jag på att jag råkat ringa olämpligt; 2 minuter före veckans melodikryss! Vi ska höras efter, för jag kände för en tur på Lions loppis och ville gärna ha Maria med... Men det är ju helg idag; kanske inte ens öppet?! Läser du det här Britt-Marie så kan du väl lämna det som kommentar härunder. Jobbar Åke?...har nu insett att det får vänta tills nästa vecka...inte riktigt tänkt på att det var helgdag inte förrän tidningen uteblev...

Igång med att rensa bland papper. Ja det finns ju en baksida med att vara en människa som skriver i de flesta lägen för att inte glömma, men glömmer var jag lagt lapparna. Rätt snart blir det drivor. Lite kul att hitta och känna igen, men det tar tid att sortera bland dem vill jag lova!

Anna-Karin ringde hon är Kristianstad alltså påväg lilla skruttan! Strax efter Per-Olof likadant. Han hann precis stoppa Anna-Karin för att hon skulle få åka med honom hit till Åhus. Nu är de här båda P-O har aktiverat Mats att assistera vid däckbyten. A-K är ute och leker med Lucky som direkt ville ha henne ut kasta boll.

Mats åkte upp en runda till byn har glömt vad han sa att han skulle, glöm inte bilagan hann jag iallafall få iväg innan han var försvunnen. Tyckte mig se att den var med hem men den spar jag tills ikväll när jag antar att ungdomarna drar vidare på galej.

Sms från mor; "Riktigt skönt solsken . Men lite förädiska isfläckar...skoskav på hälen av vinterstövlarna".

Ja du, svårt att byta skor fötterna blir så lätt vana vid de skor man använder och särskilt nu efter sommarens "lössläppthet i skoväg".

Jo, jag har fortfarande ont i tån, men det är världsligt och jag har nu sett vad det är. För jag springer in i saker hela tiden, har inte riktigt pejl på mig själv och var jag befinner mig. Har alltid varit lite av det där halvklumpiga men inte har det blivit bättre! För att göra en lång historia kortare så har jag varit emot någonstans någongång och det har på någotvis blivit en nagel till. Har inte velat gå till sköterskan för jag vill inte ta bort något som sitter fast! Glad för det du hade att berätta! Hälsa alla!

Så nu har vi varit på Åhus kyrkogård och minneslunden. Vad vackert...massor av ljus i mörkrt och en hel del människor som passerade. Allt kändes väldigt nära i detta ögonblick på något vis som om gränser suddades ut.

Skinkstek, potatis och brunsås. Så gott!

Inga kommentarer: