Bloggintresserade

tisdag 25 november 2008

Snart advent...

Extra tidig morgon, kändes som mitt i natten när klockan ringde vid 5. Eva-Katrine och Mats skulle ge sig av tidigt till Finja för att möta upp Stockholmsbilen. Alldeles strax är det tid för Luckys runda och för hans morgonmedicin. Själv jobbar jag förmiddag medan Kalle fortfarande är hemma, han går inte på sitt schema förrän imorgon och jippi då är jag ledig.

Omöjligt att säga något om vädret men ni får ha en bra dag så hörs vi! En liten stund över innan bussen kommer. Tyckte nog att det var något mildare ute idag, men alldeles beckmörkt. Ett litet test att ge sig in på den lille stigen som jag har fotat tidigare till bloggen. Jag famlade och Lucky ledde mig (lekte en stund att han var min blindhund för det gjorde nästan ingen skillnad om jag blundade eller hade ögonen öppna. Inte en endaste lampa sånär som på en och en annan ytterlampa eller Adventsljusstake (!) tänd vid fritidshus. Angående !, får man tända dem innan söndag? Men jag litar fullt och fast på min vän i mörkret. Vi satsade på snäpp 2, och jag lovade Lucky en längre runda vid middag. Han får säkert en runda innan av Kalle, snacka om hans järnkondis (Luckys).

...stärkt av framgången att ha klarat mig med ledsyn under morgonpromenaden... hade jag åter Ann, lämnat glasögonen hemma... lyckades få iväg följande SMS till Irene:
...själv famlar jag rundor på bussen. Stolt över mig själv, mindes allt...utom glasögon!

...räddningen Maggans extra glas på jobbet!

__________


Eva-Katrine: SmS 1 Va´ mycket snö det är :)
SMS 2 Vi är i Jönköping :) här är jättemycket. Supervackert. Riktig vinter.
SMS 3 Så här ser det ut från min balkong.


Eva-Katrines kommentar: "va fint fotot blev :) eller hur? puss på dig mamma"

Ja visst ser det fint ut så här på bild men du vet jag föredrar snö just på bild.


Ann: "Vacker sol steg över sjön. Bara -2C idag och samma pudersnö.

Makens julklapp kom igår, en väderstation. Måste packa upp och kontrollera så den är ok, inte lätt när man inte vet vad och hur den funkar men jag får göra motsatt männen, kika i bruksanvisningen och se om den drivs på batteri eller ström :-)

Låter kul, berätta mer hur fungerar den, något foto kanske? Jag är jättenyfiken!

Ann: "Good morning Pling,
 [ http://www.ellos.se/misc/ProductZoom.aspx?ImageSource=71-9230.jpg ][Image]
National Geographic 265 NE

Denna unika väderstation med pekskärm och pc-program är
en komplett enhet för att registrera och följa upp det
lokala vädret utanför ditt hem. Peka bara på skärmen för
att se de olika alternativen.


Funktioner:
*Inomhus:
0 graderC till 60 graderC
(32 graderF till 140 graderF)
*Utomhus:
-40 graderC till 65 graderC
(-40 graderF till 149 graderF)
*Trådlös överföring:
135 meter
*Kalkylator för vindavkylningseffekten
( graderC och graderF)
*Relativ fuktighet
*Regnsensor (cm och tum)
*Vindhastighet och vindriktning (km/h och mph)
*Lufttrycksförändring med
12 timmars prognos
*Aktuellt lufttryck
*Prognossymbol
*Minne med max- och minhistorik
*Programmerbar alarmfunktion för vissa väderförhållanden
*Radiostyrd klocka (RCC) samt datum med manuella
inställningsalternativ
*Inställning av tidszoner
Funktioner
*Larm för höga eller låga värden

---

Hoppas denna har vad maken vill veta :-) vet han, liksom jag, är intresserad av vindarna.

__________

...Värmt upp stämbanden = svägerskan ringde vi har babblat i en halvtimme innan hon skulle till jobbet om ditt å datt :-)

__________

Förra veckan tände granne sin blåa ljusslinga i en pergola... inte redan tänkte jag... igår hade någon i en by jag passerar bytt till röda köksgardiner och tänt adventsljusstaken... inte redan tänkte jag...

Förresten, jag har en fix grej för mig, sen måååååånga år :-) Lördagen före första advent lämnar jag inte hemmet, då är det städning och putsning och byte till julgardin i kök, adventssljusstakar och stjärnor som kommer fram, och dessa avnjuts söndag (ok lite tjuvstart lördag kväll tassar jag runt och myser)... Men, inte sista åren, då renovering pågår, därför lite byte i sovrum och matrum där renovering klar :-)...

Vad har du för rutiner kring advent, jul? Var din fråga om adventssljustake förlaga till veckans Pling :-D... Novemberklem!

...ja så skulle man ju defintivt kunna se det inga ledande frågor inte, eller? Men november får väl ändå klämma (nästan) färdigt först?

Jo jag resonerar som du absolut inte förrän till helgen visst lite tjuvstart på lördagskväll är väl ok då. Just för att det är lördag...

Traditioner är jätteviktigt för oss och jag tänker att vi till viss del fört över dem på våra barn. Mats skulle nog svara att han inte är så bunden av traditioner men man skulle bara komma och rucka på vissa grejor. Det heter nog att vi kan göra något annorlunda...men det ska vara det andra också.

Jultomtar och allt i affärer som har legat framme ett bra tag det blir liksom fel för mig. Likadant är det med fastlagsbullar etc. etc. Man tar lätt ut saker i förskott och det blir inte så mycket fest över till det verkliga tillfället.

Ann: "Yes, du skrev "Man tar lätt ut saker i förskott och det blir inte så mycket fest över till det verkliga tillfället." så känner jag, man tröttar ut helgen,festen med konsumtion så långt före i tid... Man kan nog säga jag har en privat bojkott nu, handlar inga såna saker affärer envisas med att saluföra redan i sep/okt, inte förrän julskyltning och advent satt startskottet :-)"


Tradition för mig är definitivt att gå i kyrkan kring advent, Lucia och jul. När flickorna sjunger är en höjdare. Till trettondag jul brukar båda sjunga duett tillsammans och då kan jag säga att vi är stolta så vi nästan spricker!

Ann: "Vi hade liten annan härlig tradition, gick på Luciakonsert i stora stadskyrkan, men den växte dem över huvudet och de bytte lokal och vi kände tjusningen försvinna. Vi öppnar alltid en morgonjulklapp på morgonen julafton,oftast en av givaren utvald liten sak á lá garderob, kan t ex vara en ny fin tröja för dagen :-) Paket öppnas always en och en :-)"

När jag var liten tog vi alltid in och klädde granen på lilljulafton. Ja, det här är något som vi har tullat på med åren. Helgen före jul känns ok...så man hinner få undan skräpet utan stress. När granen är klädd till julmusik är det gott med ett glas glögg...eller två och till sist på kvällen en vörtbrödsmacka med nyssklarskinka.

Frågar du stora "barnen" skulle de bergis svara pappas köttbullar...och paketöppningen där de ska sitta under granen på morgonen och gärna öppna något i förväg, kanske ett nytt spel för vi älskar spel som ni nog har förstått. På källen måste vi vänta medan en och en öppnar. Riktigt suga på karamellen- Det började vi med när barnen var små för att de inte skulle rafsa upp dem och sedan inte veta vem de har fått dem av... Det är något som vi tänker är viktigt att lära sig, något som blir extra väsentligt idag när barn har och får allt. Att ge är minst lika roligt som att få särkilt när öppnandet sker med omsorg.

Få se om här blir fler kommentarer härunder! Hade vatt skoj! Men som sagt en del kanske ska åka från Sverige och julen eller sitter och drömmer om det.
__________

Hemma igen efter middagsturen. Gått en bra runda med Lucky. Nu tvättat och smort in honom med Aloe Vera (tycker att han ser bättre ut igen där bak, tack för tipset mor med salvan isf. kortisonsalva och tratt under så här många månader!). Ska riva ett äpple (tack för tipset Irene): Han har diarré idag. Vi gör vad vi kan för att han ska ha det så gott det går. Tankens kraft är verkligen ovärderlig Irene, jag håller med dig! På torsdag kväll har vi tid hos veterinären. Väljer bort att tänka så mycket på det.

__________

Ett par parti Yatsy med Kalle. Ikväll stuvade makaroner och jägarfalu till kvällsmat. Grymt längesen faktiskt. Som avslutning en rätt lång promenad, Äntligen hemma, House och hela köket fullt av grabbar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Såg första adventsljusstaken och röda köksgardiner igår på hemväg... är det inte första advent först på söndag...? :-)

Ann

Anonym sa...

va fint fotot blev :) eller hur? puss på dig mamma