Bloggintresserade

lördag 25 april 2009

Lördag

... "ledig dag". Absolut blå himmel och strålande sol i Åhus. Klockan har hunnit bli halv 10, här har vi nyss ätit frukost, bäddat and so on.

Ann (7.53): "Drömde, kanske om träd och grenar...och det murrade så, vaknade, värre oljud.... det var maken som körde över gårdsplan med traktor och timmerlastare, så nu är jag vaken! :-)
 
Solsken och illblå himmel, grönskan runt oss ökar för var timme i dagsljus! Det blir sommarkänsla idag med känner jag. Gavelns rabattulpaner glöder i rött och gult sen någon dag, fint värre!
__________
 
Jag höll mig mest utomhus igår och siderade dammsugning och sånt, men idag måste det göras. Sen ut till rosor och äppelträd. Så du skall klippa också?"

Trädgården väntar YES! Plattor ska rivas upp och tvättas idag. Men det är inget litet projekt plockar åter fram farmors uttryck; "Många bäckar små blir snart till en hel å".
__________

Så var det rosor inte helt enkelt att svara på din fråga igår...

Planterar man på hösten ska rosorna inte klippas men däremot vid vårplantering.
Sen beror det på om det är klätter-, busk- eller rabattrosor

Klätter behöver bara tuktas till som man vill ha dem, ansas. Buskrosor likadant.
Men däremot rabattrosor hålls ner på våren till 4-6 ögon. Desto mer man tar ju buskigare och större blommor! Sen ska man tänka på att klippa av utblommade rosor hela säsongen! Hade enormt vackra rosor i rabatt vid vårt förra hus. Kanske hittar jag ett foto senare.

Ann: "Jo, det är rosor i rabatt"
__________
 
"... Bjuden på middag kl 15 idag hos svåger och hans fru, också svärmor och svägerska med man och ett barnbarn kommer dit.

Då blir det premiär för nya skor för säsongen, både för mig och maken. De jag köpt på rea skrattade jag högt åt förra året, nu har aversionen lagt sig lite och de har förvandlats till fulkul och är så sköna att gå i,

makens märkesskor vita eller som han säger 'för vita' och känns lite 'fjolliga' :-) men ack så praktiska utan snörning :-)"

En del modeller ska bara sätta sig. Ibland har jag varit osäker vid inköp men det brukar bli bra när man vågat ta tag i dem. Jag har ett par som jag bara blrv kär i det året jag fyllde 0:a och Mats och jag var i Rom. Då kunde jag absolut inte gå med dem med mina balansproblem, men kanske att det går lite bättre nu. Måste testa! Mats tyckte absolut att jag skulle köpa dem ändå var väl när han såg min min och att jag skulle bli "lycklig" av bara tanken att rå om dem...
__________
 
"... Ikväll kan det bli grill! Igår rörde jag ihop min Limemarinad och i påse ligger benfri kotlettrad i kylen och gottar sig, en långpanna rotsaker, aubergin, squash, lök gick i ugnen för rostning också igår. I'm ready :-) Ha kanonlördag!"

Låter smarrigt osäkert här ännu... men lutar åt grillat med tanke på fint väder!
__________

"... Har Leksandskaka i ugnen ifall det blir elvafika här, har svägerska o man ute på vedbacken och klyver (till svärmor) kanske kaffe här, eller hos dem eller hos svärmor :-) Ny grönska på dig!"
__________

Så nu har jag precis fått undan efter fredagskvällen i kök och vardagsrum. Fått på Mats gamla snickarbyxor som han på något sätt har vuxit ur. Med graffittimönster men vad gör det?

Nisse ringde precis skulle bara tanka bilen sen komma med ympor som nu ligger i hans damm och drar vatten. Här ska ympas. Så vi får höras senare.

Ann: "Ympas? Åh, jag impas :-)... Kanske förevigade du något av ympning på bild?"


Kommer ska bara ut...
__________

... och spola plattor... Usch vad tunga, får inte Mats ont i ryggen av dessa så är det då konstigt. En del klara för läggning i vart fall. En rabatt (den enda intill huset) nu nästan rensad. Dessa hemska kirskål! Vattnat, Charlie hjälpte till och sedan härjade han runt i jorden... tvunget med en dusch både för hans del och vår...
__________

Slog mig ner en kort stund vid datorn. Det plingade till SMS från Ann. Tänkte kanske att någon mer kanske är intresserad:





Tänkte att det måste vara Tibast när du dessutom skrev att den har röda giftiga bär.
Visst är det en vacker buske men ack så klen. Har kollat på nätet och sett att artgissningen stämde!... och ni också ser jag!
__________

Grillade fläskkotletter, med väldigt goda tillbehör till efterrätt kladdkaka och "handvispad" grädde tillsammans med Nisse och Maria. En promenad för att rista ner maten och njuta av vårvärmen. Åter liv i sommarstugorna, det uppskattar man lika mycket varje år efter vinterperioden.

 

Inga kommentarer: