Bloggintresserade

tisdag 14 april 2009

Tisdag

... ja så blev det då tisdag... lovet som verkade evighetslångt... svisch så hade det gått och nu pang på direkt... lång dag... Tittar jag ut ser jag hur en dag gryr som kan bli lite vad som av. Vädret kan vi ju inte påverka (men resten), tycker mig nog ana att solen tänker visa sig snart.
__________

Med förenade krafter har vi kommit en bra bit i trädgården, även om den ju inte på långt när är färdig... och vem vill förresten ha en färdig trädgård?! Bara så pass att det går att vara i den... (och att något känns klart)... en gång projektmänniska i miniformat ... en som alltid spanar efter nya infall... om inte, är det något som inte är som det ska.

DAGENS CITAT i Bladet: "Den som drömmer på dagen vet mycket som undgår den som bara drömmer på natten" (Edgar Allan Poe).



Ann: "Så fint ditt trädgårdskort var!!"

Man tackar... ja vi trivs definately! Men just nu den sida som är minst utsatt för våra ruckader. Fotot är från imorse när Charlie och jag var ute och botaniserade.

I år har vi skövlat en hel del i buskagen för att ge plats åt nya rotskott. Med följd av att några buskar inte ser så frodiga ut. Men det blir bättre rätt snart hoppas vi när buskarna väl har slagit ut. En jättehög har vi iaf. ordnat som ska till tippen nästa helg.
__________

Nästa vecka planerar Nisse också hjälpa oss ympa in andra äpplesorter i vårt Oranie. Det är dax när barken börjar släppa. Det ska bli spännande! Tänk ett alltiett träd... passar mig!
__________

Nu väntar en lång dag på jobb och det är inte säkert att det hinns med att blogga så värst mycket under dagen. Tur att Eva-Katrine kan vara hemma hos den lille hunden. Karl-Mikael har jobbat inatt så jag skulle tro att han sover som en stock.
__________

Nytt under Påskdagen...

Ann: "Så var påskhelgen över.
 
Vi fick upp resterande fem markiser i stora rummet igår, och jag har precis fällt ner tre av dem på långsidan där solen klättrar upp över kullen.

Vi fick eftermiddagsbesök av moster och morbror och på kvällen inmundigade vi hemlagad hamburgare med bönsallad och stekta potatisskivor.
 
Jag hoppar nog tisdagars raska långpromenad med flickorna idag, tror kroppen fått fyspass så det räcker i helgen.
 
Du, måste berätta, eller har jag kanske redan gjort, här finns tre rabatter jäms med huset, första och andra hösten här har jag rensat från lökar (tulpaner, krokus, snödroppar) och fick bort ofattbart massor, trodde det var tomt... men icke det kom upp fler, och fler och nu är rabatterna smockfulla varför jag tror att rensning av lökar stimulerar de pyttefå som blev kvar till att expandera och dela sig :-)

Varför rensa? Två av rabatterna skall bort, skall ha trädäck över men det har inte blivit gjort än och den sista ville jag börja från skracht i och plantera nytt och själv".

Ja man ska ju helst inte ha rabatter intill huset så trädäck låter som en god idé (!)... annars är det ju verkligen så som du säger att det bara blir fler och fler lökar när man delar dem. Läste någonstans att man gott kunde dela snödroppar i grupper om 5 (tänkte satsa på det nu när de har blommat av).

Men tulpanlökar och annat kan ju dyka upp på de mest konstiga ställen där man inte tänker att man har satt några... det gillar jag... eller när fåglarna kommer och överraskar med att ha sått frön till någon art som man inte har någon aning om.
__________

Ann: "Ribesen? Kolla, den har sprukit ut och blomhänget finns! Är det samma som din tro?"

Absolut är det en Ribes!!! Det är en Rosenrips!!! Det namnet känner jag igen.

"... Hur föröka? Stickling i vatten/torv/ellor..."

Kanske kan man få en kvist att rota sig annars är ju ett rotskott ett säkert kort. Har man en buske kan man ju böja ner en gren under jord och tvinga fram rötter. Vet inte om jag har något rotskott nu har rensat rätt bra ska kolla!

Föröka växterna med sticklingar
Nu på sensommaren kan vissa växter förökas med så kallade halvmogna skott. Det är bland andra rosenrips (eller andra av släktet Ribes), deutzia, getris, korneller med färgad bark som korallkornell, forsythia, plommon med färgade blad och prakttry.
Sätt sticklingarna i luftig, sandig, näringsfattig jord, gärna ett lager sand överst, i en kallbänk eller krukor. Skär av ett årsskott och ta bort spetsen om den är mjuk. Sticklingen ska vara 10-15 cm lång och de nedersta bladen tas bort.
Stoppa ner sticklingarna knappt fem centimeter och ha ungefär dubbelt så mycket mellan dem. Håll jorden fuktig och skydda mot vinterkylan. Plocka bort bladen när de faller av.
De bör stå kvar och rota sig ordentligt under kommande sommar, för att planteras om i oktober efter ett år".
__________

"... 22C innan idag, sanslöst :-)"

Tyvärr har man ju varit inomhus idag, men vi slutade konferensen lite tidigare idag. Skönt!
__________
 
Powerwalk? Självfallet när vi kom hem kryddkorvarna grillade av grillmäster. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Så fint ditt trädgårdskort var!!

Ann