Bloggintresserade

onsdag 29 april 2009

Ledigonsdag

...idag! Sol direkt på morgonen. Frukost och morgonsysslorna avklarade som disk, tvätt och bädd. Få se vad som händer härnäst. Mats är påväg till Finja.

Eva-Katrine planerar åka till kompisar i Lund vid middagstid. Ser framemot att få träffa Stina en kursare som hon blev vän med under marknadsföringstiden. Hörde idag på vädret att det troligen blir eldningsförbud i hela Skåne till Valborg (apropås avsaknad av regn). Tänker att det nog inte påverkar seden med eld på flotte längs med ån i scouternas regi här i Åhus. Är ni förresten involverade i år Mattssons?





Morgongos i Paradiset











Kanske hinner E-K och jag ändå ta en gemensam powerwalk före det är tid för henne att ge sig av söderut.

Senare ; Nu blev det inte det... istället dagens i Bowlinghallens matsal. Kotlett, potatis och vinsås. Så gott! Nu har klockan hunnit bli halv ett vi är mätta och trätta. Har precis fått upp ett par maskiner tvätt på torkvindan utomhus...

... i vilket fall som, så ska jag och Charlie till havet. Det är ju bara april månad ut de får bada och springa utan koppel med matte och husse. Sedan är det hundbadet som gäller men dit orkar han inte gå, man ska ju hem igen efter rastning.

Olivia ligger nog och sover antingen hos Eva eller hos Kalle för hon springer inte runt tangetbordet idag. Charlie däremot busar rundor med sin flodhäst... en av de få leksaker som han ännu inte har lyckats ta kål på... tills han trillade ihop som ett korthus på skinnfällen bakom mig.
__________

Ann (7.30): "Hej du lediga Pingla!
 
Strålande solsken och fågelkören igång. Så härligt väder, att man... blir lite pessimist och som maken sa häromdagen; detta är kanske vad sommar vi får, innan monsunregnen.... Vet du, det var 23C igår kväll vid sjusnåret när vi åkte till kund på andra sidan sjön, otroligt! Lika otrolig var den lilla bokskog vi har i början av vår enskilda väg, en backe, så vacker nu!!!
 
Det bidde lite fel igår, det var 0,3 mm nederbörd och inget annat :-D
__________
 
Håret blev as usualle :-O"

Oj, vad ledsen man blir... Kanske inget annat än på det igen? Det kanske bara kan bli bättre? 
__________

"... och ingen vinst på lotten som kom från Motala".

Nä man kan nog inte räkna med vinst, men om vore ju rätt kul... Kul också att få hälsningar från olika platser i Sverige... ännu roligare med ett kort från platsen kanske en kommentar... men det kanske bara är jag som tänker så.
__________

"... Murklorna dubbelt kokade, torkade i elektrisk tork och krympt bra, ligger nu i korg och torkar ur det sista. Förra omgången och denna blev två handfull för tork. Men man behöver ju t ex bara 80 g till en sås :-)"

Oj vilket jobb... smakar desto godare med en arbetad sås liksom med bullar och allt annat som man har relation till... :-)
__________
 
Skall tanka av telefonen på lite bilder, och har nog en och annan att sända dig!"

Det ser jag fram emot...vad kan du ha i din mobil måntro?

Ann: "Från handfull färska, över två kokningar till torkmaskin och lufttorkning :-) I lilla burken ser du förra omgången som var ungefär lika mycket i mängd".


__________

Vi fick isthé och nybakta matmuffins, fyllda med salami, oliver, soltorkade tomater och ost till kvällen.


Sen åkte vi till kund/vänner på gods på andra sidan sjön och jag försökte ta en bild på vår sida där friggeboden och bryggan syns, men kameran inte potent nog :-)


__________

Ja, man har jättebra utsikt ut på gatan här från arbetsbordet och datorn. Såg precis hur du och din man promenerade förbi Britt-Marie. Såg så skönt ut med kortbyxor.

Ann: "... Du skrev igår; "Farmor berättade att man brukade hälla innehållet i pottan på rabarberna då växte de så det knakade!
 
... och jag tänkte direkt på vad jag läste i senaste VillaLiv, kolla bildens trädgårdskanna!



Jeanettes kommentar härunder: "Den där 'kissvattenkannan' såg jag i ett program som rapporterade från trädgårdsmässa, konstiga idéer men är väl bra om de fungerar:-)"



__________

Andra dagen på raken du har skrivit en hel del på din blogg Jeanette. Kul också att du nu låter mycket gladare. För oss som inte kom med i årets valpkurs och inte heller har någon valp till nästa är det skoj att läsa vad som händer ute på planen.

Jeanette: "Tack för dina kommentarer om min skrift på bloggen och ja, jag har haft igår och idag då jag faktiskt fått må bra!! Inte mer värk än jag klarar av att hantera och det känns mer än underbart:-) Kan tro att det då syns i hur man formulerar sig och hur många ord som måste ut:)

Jag har haft dig & Charlie i åtanke när jag skriver om valpkursen, så ni får se vad vi går igenom.

Önskar dig en underbar ledig onsdag!
Kram Jeanette
__________

Kan undras hur det är med er andra läsare? Hoppas att ni också kan njuta av våren 2009 som hittills har visat sig från sin bästa sida.

Genom fönstret i vårt vardagsrum


__________

Så nu har jag läst ut första boken av dem som jag lånade igår. "Varma ögonblick" skriven av Even Ruud. Boken behandlar musik, hälsa och livskvalitet och är klart läsvärd. Läste första halvan utan att kunna lägga den ifrån mig. Författaren börjar med att definiera begreppet hälsa som en reservstyrka, ett motstånd emot sjukdom snarare än ett vakuum med frånvaro av sjukdom.

Hon konstaterar att musik berör djupt och långvarigt. Hon talar om sinnestillstånd där en inre naturlig värme sätts i rörelse (vibration) ex. vid glädje, behag och vrede. Musiken förmår ge sammanhang o mening, upplevelser av glädjen, gemenskapskänslor, hopp och mening. I musiken är man aktiv, vinner självkänsla, upplever grundstämning av glädje och framförallt framkallar och skapar minnen. Hon går så långt att hon menar att minnet av musik är det minne som varar längst att det därför är en ingång till en persons värdighet. En oerhört viktig medicin för att ge lugn och harmoni, väcka livskrafterna med andra ord. Hopp och livsmod är viktiga resurser för att föra oss genom kritiska livsfaser.

Varför har jag då läst just denna boken? Dels för mitt eget intresse och dels är saken den att matteläraren och jag har planer på att föra in musiklyssning i matteundervisningen... Själv har jag positiva erfarenheter av det sedan arbetet i min förra klass dels är vi nyfikna på den sk. Mozarteffekten. Allsåledes nästa bok jag ska sätta tänderna i.

Ruud pekar på att musiken påverkar social tolerans, samarbetsförmåga, konflikthantering, emotionell upplevelseförmåga men är däremot mer tveksam till just Mozarteffekten och ökning av intelligens.
__________

Det var skönt med en lur i samband med House nu väntar trädgården. Lite rens och så promenad till havet med Mats och Charlie.
__________

På kvällen vars en korv i bröd och Sommer på tv.
 

1 kommentar:

Jeanette... sa...

Hej Ingela!
Den där 'kissvattenkannan' såg jag i ett program som rapporterade från trädgårdsmässa, konstiga idéer men är väl bra om det fungerar:-)

Tack för dina kommentarer om min skrift på bloggen och ja, jag har haft igår och idag då jag faktiskt fått må bra!! Inte mer värk än jag klarar av att hantera och det känns mer än underbart:-)
Kan tro att det då syns i hur man formulerar sig och hur många ord som måste ut:)
Jag har haft dig & Charlie i åtanke när jag skriver om valpkursen, så ni får se vad vi går igenom.

Önskar dig en underbar ledig onsdag!
Kram Jeanette