Bloggintresserade

torsdag 23 april 2009

Torsdag

Godmorgon allesamman! Uppe men inte riktigt vaken än, försöker piggna till med en kopp kaffe. Nu har det hänt igen; både jag och Charlie saknar morgonfilen. Jag går också miste om kanel som naturligt blodtryckssänkande. Får försöka komma ihåg att dyka in på Domus på hemvägen.

Solen ser också ut att morna sig... visst är det ljussken jag ser i talletopparna! En sådan där blank dag har börjat när jag bara ser det närmsta målet. Förmiddag på jobbet.

Börjar smått bli otålig på en kommentar... tänker sedan att det nog inte har varit något att kommentera på ett tag... eller är det fler läsare som känner sig som jag. Och kanske Ann, men jag kan ju egentligen bara tala för mig själv, så det låter jag vara osagt.

Kallt, det måste ha varit rätt kyligt i natt, men nu frisk och härlig vårmorgon. Insvept i yllekappan fryser jag ändå lite lätt... medveten om att jag kommer att ångra att jag valde den på hemvägen. Men nu... solen skiner, popplarna luktar underbart (den där schampodoften som jag älskar), fåglarna jublar... kan det bli annat än bra?

Ann: "Solig morgon och markiser nerdragna :-) ... Popplar blommar? Mums, upptäckte dom popplarna som hade nåt speciellt namn ute hos plantskolan där de blommade en vår och jösses vad gott det luktade! Vi prata om att plantera någon/några här i området för att på känna lukten, men längre än så kom vi inte".

Det var nog kanske Balsampoppel. Det fick vi ett enormt tvåstammigt exemplar på tomtens baksida fällt rätt fort när vi flyttat in. En brandman fick ta sig upp och kapa bit för bit. Vilket jobb. Ska se om vi inte har något kort i gömmorna på det.



Grannen har ett ståtligt träd intakt och det doftar verkligen ljuvligt! Om ni plantera ett sådant tänk bara på att de blir bautastora och slår mängder av rotskott. Långt ut i kanten alltså!
__________

Hinner precis ögna igenom Bladet på bussen in till stan (där våren ligger snäppet före). Dagens citat på temat självdistans står Ethel Barrymore (amerikansk skådespelerska) för : "Man är vuxen när man kan skratta åt sig själv".
__________
 
"... Receptetiketterna har jag gjort själv, i datorn :-) oftast med bild på basinnehållet (typ nässla) och skriver ut, stansar hål och fäster med band".

Anns Nässelpesto
4 personer

3 dl färska nässlor (ungefär 100g förvällda nässlor)
2 vitlöksklyftor, rivna eller pressade
1 ½ dl pinjenötter, solrosfrön, mandel eller hasselnötter
1 dl riven parmesanost eller annan lagrad och smakrik ost t.ex. västerbotten
1 dl olivolja
Salt och peppar

Skölj och förväll nässlorna ett par minuter. Krama ur nässlorna ordentligt.

Häll nötterna i matberedaren och kör tills de bildar ett grovt pulver.

Riv osten. Häll ned nässlor, ost, vitlök i matberedaren. Kör tills nässlorna är finfördelade. Häll i olivoljan i en fin stråle medan matberedaren är igång. Smaka av med salt och peppar.
__________
 
"... Igår efter makens jobb knipsa vi nät och fäste ihop till högre skydd för  våra små träd som rådjuren tuggade på förra säsongen, tänkte få dit nya skydd innan knopparna spricker ut och de kommer igen och tuggar... skickar bild sen :-)


__________

Nu är jag hemma igen, inne på Domus en stund för att vara så effektiv som möjligt ni vet och bussen skulle inte gå förrän 1. Passade på att handla veckans extrapriser och så fil så klart. En chaufför som nog satt i egna tankar idag och glömde resenärerna. Inte ett leende, körde förbi hållplatser och glömde öppna dörrar... Priset tog det när jag tre gånger fick hojta från bakre sittplatser att han inte öppnade dörren för en dam med rullator som ville in. Han hade väl en dålig dag... annat var det med den där äldre mannen med keps som brukade ta mikrofonen och önska passagerarna välkomna och hopp om en behaglig resa. Sedan när vi var framme önskade han oss alla en trevlig dag... HAN älskade nog sitt jobb och vi uppskattade honom.
__________

Först fastnade fältbiologen gångvägen hem. Är inte detta en gul och vacker blomma. Som de flesta önskar se utanför sin tomt?



... och nu är det vackert under buskarna på framsidan. Tyvärr går det inte att ta kortet så man ser hela havet längs gränsen ...men en bit:


__________

Klockan har hunnit bli halv 3. Har pratat med ungdomarna en stund innan de for till stan, Karl-Mikael, Eva-Katrine och Erik. Lite blogg. Charlie är trött han har varit ute mycket i förmiddag, jag är trött... kanske skulle man sova 5 minuter på den lille visaren?
__________

Har sett en hyrfilm Patrik 1,5 Rekommenderas med det varmaste (Kärlekskomedi) med bla. Gustav Skarsgård.
__________

Plingeling så anlände foto på dina bullar Ann:



"Purfärska ostisar, känner du doften ;-)"

Inte alls svårt att föreställa sig! Nog skulle man gärna sätta tänderna i en!
__________

Jo nu har det tillkommit foton så långt tillbaka som i tisdags.
__________

Kunde inte låta bli att föreviga den omtalade Ribesen


__________

Är man priviligerad som bor ett stenkast från havet eller? Så tänker vi. Få se om det blir fint väder i helgen då kan det tänkas att vi går till Landön utmed stranden.



Häromdagen när vi var vid havet så doppade Charlie tassarna och idag sprang han som en tosing ut och in i vattnet ut till knälederna.



Just idag har vi lekt gömme och Charlie är mycket observant på var Mats och jag är hela tiden.

Förresten vägde vi honom idag och nålen på vågen stannade på 14,1 kg viktökningen 4,1 kg på 3 veckor. Ser ut att bli en liten bamse. Om man jämför med Lucky så vägde han runt 18 kg som fullvuxen. 20 kg på slutet.
__________

Riktig fredagsmat på en torsdag. Grillade spett med smarriga tillbehör.

Inga kommentarer: