Bloggintresserade

måndag 6 april 2009

Askonsmåndag

... Stilla veckan tog sin början redan igår med Palmsöndagen och nu är det alltså askonmåndag även kallad askfisen, latmåndag, blåmåndag... Kärt barn har många namn...

Godmöra... lite senare uppe. Idag steg jag inte upp tillsammans med min lilla gube som jag brukar... utan bestämde mig helt sonika för en sovmorgon Vaknade så till blå himmel och strålande sol i Åhus vid halv sju snåret.

Få se vad den här dagen bär i sitt sköte... lär väl få fortsätta med projekt tvätten så jag får undan strykbrädan snart. Där ser man hur det blir om man ligger på latsidan några dagar...

Ann: "Blå himmel, fågelkvitter när jag vaknar denna dag. Idag har vi denna förmiddag fyra veckor sen svärfar hastigt lämnade oss. Verkar lugnt och stilla ute, igår blåste det på eftermiddagen".
__________

... Skulle vilja skaffa hem färg till planket men att cykla med en stor färgburk inser även jag blir för svårt... dessutom tror jag inte att Mats klurade ut färgnumret, vi planerar samma färg som huset lite kräm istället för vit grå som nu.

Kökssidan börjar nu ta lite form i tanken. Först måla planket sedan haka fast sådan där tjok med armeringjärn i rutor. Dessa är tänkt att rosorna ska få klättra fritt i... :-) samt att hänga andra blomarrangenang i...

Sedan ska min Mats, som också är elektriker fixa så vi kan ha belysning på planket för att lysa upp nattetid. Vi har idag tunga 50X50 sjöstensplattor på köksaltanen. De har legat sedan huset byggdes 1974 och tarvar nu en omläggning. Men är tunga och otympliga. Dessa tänker vi ersätta med annan markbeläggning. Där är vi inte klara i tanken...

... men vi kommer att använda dem under torkvindan en bit bort och som gång in till ludan. Under och runt den stora kabelvindan som är på G att färdigställas, tänker vi oss lös sjösten. Liknande den i plattorna. Kan nog bli fint när det blir färdigt, det är ju en härlig solsida precis som Nisse tänkte högt igår.

Någon form av dusch med vatten från borran har Mats funderingar på någonstans på denna skyddade sida.

Ann: "Förlåt mig från västkusten som saknar Åhuslexikon men vad betyder och är 'ludan' och 'borran' du skriver om idag kring kökssidans projekt :-)

Borran= en djupborra efter eget vatten till trädgårdsbruk etc.
Ludan= ett gammalt ord som kan översättas med lada. Vet inte hur länge den har funnits där men länge... Annars har vi ju ett förhållandevis nytt hus.
__________


Jo, det blev Göteborg igår. Tur det för som det såg ut hos pappa... de har stulit från graven igen. Så det såg bedrövligt ut i planteringen, vi rensade marktäckaren och satte tete-a-tete med fjädrar.

Ja visst är det ofattbart att någon kan ha mage att stjäla på en kyrkogård. På någotvis känns det ännu värre... för hur illa är man då beredd att göra andra människor? Kändes säkert jättebra när din kärleksfulla hand hade riggat till det!


__________
 
"... En sväng i solsken ut till Hornbach, tänkte så på er... fick se de sålde strandkabin :-)



Senare: ... Förresten, vad tyckte ni om strandkabinen :-) ?"

Jo, vi kom liksom av oss lite sist så det blev ingen mera respons på bla. detta med den fräna strandkabinen. Helt klart både snygg och till ett överkomligt pris. Vet att jag tänkte när jag såg den att vi har en del som vi måste färdigställa först sedan blir sådana ting liksom prickar över i:et. Men det är onekligen kul att gå och planera i tanken... ibland blir man mer och mer säker efterhand och det händer också att planerna av olika anledning ändras.
__________

"... Ikeas restaurang och Coop Forum sen tog vi Varbergsvägen hem som omväxling.

__________
 
Idag blir det lite tvätt, skulle till Apotek efter annan pollenmedicin till maken än den vi har hemma.
 
Men, jag har ju glömt berätta; i torsdags tror jag det var hade jag sällskap från brevlådan hem, ett vårtecken som annat, en bamsehumla :-) som sen surra kring rabatt med krokus och snödroppar och växters knoppar börjar svälla överallt".

Samma här för igår kväll när Mats och jag tog vår stranden tur så fick Charlie för sig att jaga en humla på flykt utmed vägen. Det var nog oxå den första humlan vi har sett i år. Charlie hjälper oss att observera vårtecknena. Från det ena till det tredje det händer nu allt som oftast att jag av misstag kallar honom för Lucky. Kanske har jag slappnat av och bär inte längre på den där ständiga krampaktiga sorgen längre... fast jag vet inte för i detta nu så sprutade tårarna...

När du berättade om ditt pyntande på din pappas grav fick tanken att mogna. Klart viktigt att göra något åt hans sista viloplats just den här veckan.



Ännu bättre blir det när det gamla ekplanket är tvättst och jag har planterat sådana där gräsliknande marktäckare på kullen (=trampnarv) samt en blommande buske av något slag. I flädern har jag hängt upp tre glaslyktor inköpta på Indiskan för halva reapriset (=fynd).
__________
 
"... Jag har frågor om din ribesen, återkommer :-)"

Jag väntar med spänning, vad månde komma...?

"... Jo, en granne på vår enskilda väg har en så fin buske jag upptäckte tidigt förra våren. Den var minilite grön och hade mörkrosa blommor tidigt och de varade så länge. Änkemannen visste inte vad busken heter, den hade frugan planterat. Vi prata om att leta, kanske se om dela men så är det vår igen och jag såg häromdagen att hans buske börjar komma till liv igen, så postar du foto på din blogg och igår på Hornbach såg jag vad jag tror var hans buske, men vi har glömt namnet, det stog något med xxxhallon eller hallonxxx och bladen ser precis ut som vinbärsblad. Så jag undrar om du har bilder på din Ribesen i mer full blom att visa mig? Vet du om den har något daglignamn med ordet hallon i kanske?

Jag ser framför mig en häck här bakom huset med allt möjligt och omöjligt i buskväg i framtiden, både bär och blomster.

Vi har mörk Wiegela samt även rosa. Det blir klockformade blommor på dem båda. Hos oss blommar den rosa på våren medan den vinröda blommar på hösten. Bredvid den rosa wiegelan har vi tre paradisbuskar med mindre klockor dessa blommar underbart på våren. Ribesen kallas även för falsk vinbär. Kanske har jag något foto i gömmorna...men jag skulle även tro att om du söker på min blogg så kan du hitta dem där.

På framsidan (norrläge) har vi som häck planterat olika sorters blommande buskar som blommar vid lite olika tider. En gång planerat av vår gamle trädgårdsmästare Bror.
Från vänster till höger Forsythia, ribes (falsk vinbär), norsk brudspirea, forsythia, ribes två amalanchier (= häggmispel blir hög med skira vita blommor) Underbar på våren på hösten dekorativ med rödaktiga blad, Kerria (=gul vildros utan taggar), tre Kolkwitzia (=paradisbuske), Kerria, Wiegela (rosa), bukettspirea.
__________
 
"... Här har vi nu fått slöjor på himlavalvet och svärmors vimpel böljar lite, blir kanske ingen felfri blå himmel idag då. Svejs!"
__________

Ann lite senare: "... Soligt och varmt väder med lite bris! Luktar t o m gott ute, typ... växtlighet".

Håller med dig om att våren luktar speciell. Själv älskar jag doften av fuktig Poppel(= en väldoftande schampolkt).
 
"... Jag har rensat och bytt bland skor, stövlar och jackor från vintersäsong till vårsäsong i hallen... kunde vart lite roligare om jag haft förvaringsmöjligheter men så är icke fallet i orenoverat... Skall tvätta och ånga ytterkläder som skall hängas undan (under tiden kanske vi kan komma på var...) Snart dags för middag, korv Stroganoff blir det.
  
Middag på dig påsklovsunge!
__________

Irene: "Strålande sol här med 8-D ... men solglasögonen glömde jag hemma såklart... sitter och får lite ljusterapi ute i solen nu... se om de har en säng ledig till mig. Hoppas kan man ju alltid. Skönt att sova bort ett par timmar så blir väntan inte så lång... inte många dagar kvar :-D

... Sen får jag oxå ett litet påsklov 8-D Tror jag tog mig igenom allt jag missat på bloggen igår. ;-) Ha en underbar dag i trädgården..."

Du om någon har gjort dig förtjänt av sköna lediga dagar!!! Det verkligt fina vädret, vilket nu det är, beräknas komma tills på torsdag!
__________

Ja nu har Eva-Katrine jag och Charlie varit en runda på stan för att premiäråka buss med killen, låta honom uppleva en annan miljö än lugna Åhus samt besöka torget handla några blommor till Luckys grav och så grönsaker till oss själva. Killen var jätteduktig men jag konstaterade hur mycket glasskärvor och annat skrot som ligger på marken och som djur kan skada sig på.
---
Dessutom svårt att hitta någon grön plätt att göra sina behov på. Vi fick ta oss ner bredvid kanalen för att hitta ett ställe som var tillräckligt rofyllt för att han skulle kunna koppla av och göra en skvätt.


Lite kul eller vad man ska säga när han blev bajjenödig mitt på gågatan. Men nöden har ingen lag och jag har väl gjort mig känd när jag hukade mig för att plocka upp efter honom.
---
Ja, lattjo tyckte han med alla som sprang och slängde kyssar till honom för att inte tala om ungar dom älskar han. Visst är det märkligt att små hundar genast ser om det är barn som de själva?
Vi pratade med en äldre man ett tag som bara måste ta på honom uppskattade hans silkeslena päls (den valpen måste ni väl ändå gosa med hela tiden sa han). Han beundrade valpullen som Charlie har kvar på kroppen, och hans grova fina tassar.

Och vet ni vad han sa sedan; att det är bättre med djur än människor (!!!) för de dömmer inte efter om man är fattig eller rik. De känner bara om man tycker om dem! Där har vi ännu en och viktig aspekt på lördagens inlägg... FLER?
__________

Nu är vi hemma klockan har hunnit bli 1 på eftermiddagen, vi har ätit vars en köttbullemacka och morgonfilen som jag sparat tills nu. Nu sover Charlie som en stock efter en häktisk förmiddag.
__________

Powerwalk med stavar 45 minuter, därefter stekt laxkotlett, kokt potatis, kokta morötter, spenat och gönsallad.
Nu blev man "mätt och trätt".

Ett välbehövligt bad... och blåster på hälen... så allt gott.
__________

Kan undras om det är något på tv ikväll?

1 kommentar:

Anonym sa...

Förlåt mig från västkusten som saknar Åhuslexikon men vad betyder och är 'ludan' och 'borran' du skriver om idag kring kökssidans projekt :-)