Bloggintresserade

onsdag 22 april 2009

Solonsdag

... redan ett soligt Åhus. Utvilad och uppe med tuppen Mats... frukost, diskmaskinen satt i arbete och redan en vända ut i tvättstugan... tvätt som väntar i baljan på att hängas ut på tork. Sängarna väntar och vika tvätt sen då? Vi få väl se.

Känner för att måla men vill helst inte att Charlie hjälper mig med det och han är hjälpsam!

Morgonpromenad med Charlie då han har träffat en kompis. Lite kallt faktiskt. Frös så smått i min kofta. Jag har några blomlökar som ska placeras ut och tänker dela snödroppslökarna 5 och 5 som jag läste var gynnsamt i rekommendationen.

Sedan ska vi Powergå, lite tidigare idag för Eva-Katrine går på tidigt pass i kassan (nyttigt för Charlie att vara själv en stund). Ikväll kommer E-K:s kompis Erik på besök och stannar antagligen tills på söndag. Sen kallar hans skola på honom.

Dagens citat i Bladet: "Det vackraste i livet är illusionerna om livet" står för Balzac på 1800-talet känd för "Den mänskliga komedin".

__________

Ann; "Ofrivillig sovmorgon minsann, tror jag behövde det :-) vakna strax efter åtta. Soligt och växlande molnighet".

__________

Kul att du har fått din nya symaskin Jeanette, antar att du brinner av längtan att ta den i bruk. Kanske har du också redan gjort det? Hur pass avancerad är den vad gäller sömmar? Själv hade jag en halvantik första maskin av okänt glömt märke... skaffade sedan en PFAFF med lite av varje på... den har Eva-Katrine fått av mig när jag fick överta farmors Husqvarna i stort sett med raksöm och Zick-Zack. Det räcker för mig. Förr sydde jag ju mycket och ritade mina kläder som jag inte ville skulle se ut som alla andras. Nu blir det sällan och bara för det mest nödvändiga. Ett tag sedan vi hörde om dina syprojekt Ann? Vilar de? Kanske till förmån för plantering, klippning av fruktträd och annat som drar i trädgården?

Ann: "Nop, symaskinen står i viloläge just nu. Apopos beskära träd så kom trädgådsmästaren igår kväll när vi tittade på tv, han gav förvånat ansikte när han steg ur bilen och såg redan klippta träd, in alles åtta styck varav fyra nästan nyplanterade. Vi fick ursäkt om sen ankomst och sen fick jag godkänt när vi gick om alla träden jag 'hackat' i som maken sa och bara nåt trimmande klipp här och där gjordes, fniss".

Där ser du, bättre beskära och kanske göra ett snitt fel än inget alls! Bra jobbat! Visst kändes det bra för självförtroendet...
__________

  Så nu har jag varit ute en liten vända och målat innan Eva skulle på jobb och tänkte sedan att jag försöker men vem tror ni ville hjälpa mig? Rätt gissat, ville inte ha en målad hund så det fick vara. Började pyssla om mina pelargonior. Kan undras om det finns något liv i dem efter vintern i uterummet. Såg inte så ljust ut... men kanske. Vore synd för det har nu lyckats flera år... Fortsättning följer om en stund.
__________

Tack för länken Christin, mor och Tommie. Har nu lyssnat på Susan Boyle och kan bara instämma i hur fantastisk röst hon har begåvats med. Hade hört talas om henne, det är ju ett namn som fullt förståeligt florerar. Hade däremot inte blivit färdig att gå in på You tube och lyssna. Senast igår pratade Mats och jag om att vi bara måste skaffa en egen uppfattning. Ibland tar energin slut och då kan det t.o.m vara tufft att ta sig in på You Tube.

Men här kommer länken om det är så att ni oxå har missat något ;-) http://www.youtube.com/watch?v=9lp0IWv8QZY

Ann: "Nämen så märkligt! Det har ju varit prat och skriverier om att Susan gjorde en Paul Potts i flera dagar och just idag tog jag mig till You Tube och tittade och lyssnade på denna sångfågel och du gör det samma :-)
__________

Hur är det Ann, håller dina katter oxå på att byta till sommarpäls? Jag tycker inte alls att Olivia är sådär mjuk och fin i pålsen nu. Jorå, Gubben och Gumman fäller päls som bara den i värmen! Kan knappt stå i närheten förrän hela jag är full av katthår... det är som om det vore statiskt elektriskt eller magnetiskt för det bara obönhörligen sätter sig på kläderna :-) Men de är mjuka och fina ändå, allra helst Gumman, det är de alltid oavsett årstid faktiskt, vi brukar skoja om att de använder balsam :-)
__________

Har nu klippt ner pelargoniorna och vattnat. Man gör vad man kan. Precis varit ute och strukit kabelvindorna 2:a strykningen. Klart så långt.



Då kom ett SMS med en bild från dig Ann. Undrade vad det var och tänkte kanske det också har kommit ett mejl... och det hade det!



Jag skall skriva ut receptetiketter, har idag premiärplockat nässlor och tillagat nässelpesto och nu kokar morrondagens nässelsoppa och ägghalvor på spisen. Etiketterna behöver jag till på lördag för vi är bortbjudna och jag har gjort ge-bort-pesto och igår gjorde jag den goda äppelchutneyn att ge värdparet.   Opps, färdigkokt! Svejs!"

... Undrar sa flundran var finner man receptetiketter?... och du skulle man kunna få receptet på nässelpesto?
__________

Powergång... klart. Lämnade Charlie i 40 minuter, han var inte glad när vi gick, men desto gladare när vi kom hem. Hade nog legat och väntat vid dörren hela tiden verkade det som.
__________

Erik kom från Stockholm och sa; Vad skönt att vara i skåne här är ju mycket bättre väder än hemma. Kan tänka att det spritter i en golfspelare att ut på banan.
__________

Kväll, idag makaroner och köttbllar en promenad med Charlie, Sommer...

Kunde inte låta bli att föreviga ett Charlieryck nu ikväll.
 

1 kommentar:

Jeanette... sa...

Hejsan!
Kommer att berätta mer om min symaskin när jag inte har så j-la ont i nacke-&-kropp. Är så stolt över den:-)
En tystgående Singer som är enkel och låter som en symaskin.
Kram till den dag framöver jag mår lite bättre, Jeanette