Bloggintresserade

tisdag 28 april 2009

Långtisdag

... har tagit sin början. Mats på väg till Osby, morgonbad fil och kaffe avklarat... Ännu grå himmel... vad månde bli av denna dag? Tänker solen våga sig fram... det är ännu frågan...
__________

Forsythian och Ribesen står i full blom,

Häggmispeln även känd som Amalanchier, är full av små skira vita blomknoppar... för allt i världen Ann, missa inte den och placera den gärna så att den från ett fönster blir som en tavla. Den kommer att förse dig med många vackra årstidsväxlingar. När den står i full blom går den, i min mening, utanpå det mesta. Kanske inte så rolig på sommaren (men då blommar ändå så mycket annat) och på hösten klär den sig i sin höstskrud... och den går inte av för hackor.

Olivia sitter just nu framför mig på arbetsbordet och spanar långt ut genom fönstret. Jag följer hennes blick och ser hur en duva spatserar ute på gatan, kan undras vad hon tänker, eller om hon bara följer rörelsen... Det finns ju dom som skulle säga att tankar gör anspråk på en sk. högre stående varelser. Så tänker inte riktigt jag och jag spekulerar ofta i vad, och okej då förmänskligar djuren. För visst är det så att man undrar varför människan så ofta använder sin "gåva" på ett oanständigt sätt?

Bakom mig på skinnfällen ligger Charlie och tuggar på en av sina pipleksaker. Få se hur länge till den piper...
__________

Var precis ute en runda vid kvart i åtta och såg hur solen kämpade för att ta sig igenom det gråa. Tog ett foto på häggmispeln, vet inte om det blev bra, men isåfall hamnar det här så småningom.


Mattan med Vildtulpaner som ni ser är rätt anonyma utan sol... lite som vi människor (?) Väntar på näring...

Har nu precis skrivit ner några rader med efterreflektioner efter behandlingen på vårdcentralen igår. På vis och sätt tangerar det vildtulpanernas behov... men då blir jag djup i tankebanan skulle Eva-Katrine säga (vi diskuterade detta ämne just igår vid powerwalken. Du ska då alltid filosofera sa hon and so on...
__________

Mötte grannfrun Elisabeth vid busshållplatsen och vi spanade neråt havet till... just idag ovanligt klart där och man såg tydligt vattnet. Vår slutledning att solen var på gång och att det brukar vara tvärtom så att dimman /diset ligger kvar vid vattnet... idag omvända världen. Ingen sol vare sig vid busshållplatsen och mörkare blev det ju längre in emot stan vi kom...



Men onekligen vackert vid kanalen ett stenkast ifrån mitt jobb.

... och det skulle dröja till efter middag innan den vågade sig fram... men nu hoppas vi att den är här för att stanna.
__________

Ann: "Hör och häpna; solen skymd bakom molnslöjor minsann! Tog en stund innan jag fatta vad, kunde sätta fingret på vad men det har faktiskt regnat! Knappt man anar när man tittar ut. Väderstationen rapporterar om 3 mm nederbörd... Igår rapporterade just nyheterna om att vi inte fått regn i länet på en dryg månad. Gott tänker jag det blir färre fästingar och inga mygg just nu :-) Men, det är otroligt vad det grönskat ute ändå!
__________
 
Du menar foto av just storskraken här?"

Ja, just precis du lyckades få ett höjdarfoto i fjol, men du vet jag blev ju piskad att rensa från allt vad bilder och länkar hette för att sedan börja på ny kula igen.

Skall försöka men det lär dröja, hon syns knappt till nu när hon ruvar på äggen, sen när fågelungarna hoppat ur och gått ner till sjön ser man hona och hane ofta cirkulera för att hitta inflygningsbanan mellan hustak, trädtoppar till den gamla asken då större chans på foto här :-)
__________
 
... Faktiskt, jag titta in hos moster istan igår, hon hade likadana vildtulpaner i ett hörn av sin trädgård man ser från köksfönstret! Aldrig sett förut och hon berätta hon satt dem häromåret :-)"

Du ser, de sprider sig som jag vet inte vad och fort går det!

"... Jag hade en burk äppelchutney med till dom som litet tack för hemrökta forellen vi fick i helgen.


__________
 
... Rotskott för uppfostring funnet! Oh så roligt! Vill du ha besväret så bugar, bockar och niger jag :-)"

Det är klart sen får vi ju hoppas att det tar sig, man vet ju aldrig...
__________
 
Den hemlige kocken från 2007 har jag hört om då och då, figurerar i dagspressen med jämna mellanrum, sist var han med i Niklas Mat-program och jag känner det inte är läge för köp av bok utan la in reservation av hans två böcker på biblioteket. Texten nertill på framsidan säger mycket mer;
 
"Det okända fusket med maten på din tallrik."
 
Läst elva kapitel igår, himla intressant, handlar om tumlad så kallad smörgåsskinka, Svenska Hem kooperativet startat av kvinnor uppätet av Konsum, matfusk redan på 17 och 1800-talet och alla dessa E-nummer och mycket, mycket annat. Här kommer brottstycken;
 
"Men ingen synar själva livsmedlen. Vad som händer med dem innan de kommer in i våra kök. Inte ens de som kallar sig matintresserade brukar ha särskilt bra koll på vad de egentligen lägger i kundvagnen...-... Och för myndigheterna är huvudsaken att livsmedlen inte är direkt hälsovådliga. Sedan är det fritt fram att sälja bröd som inte är bröd, cider som inte är cider, glass som inte är glass."
 
"En genomsnittlig konsument i den industrialiserade världen får varje år i sig 6-7 kilo livsmedelstillsatser av olika slag. En ansenlig mängd eftersom de kemiska substanserna är så potenta att varje produkt bara behöver innehålla en ytterst liten dos för att den eftersträvade effekten skall uppnås...-... Nio av tio tillsatser är istället i någon mening kosmetika. De förändrar matens färg, smak, konsistens eller ytskiktets egenskaper. Ofta handlar det om att försöka återställa vad som gått förlorat i den industriella processen.

Ann: http://www.aftonbladet.se/nyheter/hemligekocken/article5009657.ab
--- 
Igår kväll mumsa vi på absolut hem- och nybakta bröd med fänkål och nyponsoppa och jag läste brottstycken i bl a kapitlet "Vårt sorgliga bröd" för maken och vi uppskattade mitt bröd flerfalt mer ;-) Det är kö på boken som jag får låna i två veckor, lagom till jag får hans uppföljare "Äkta vara" :-) "
---

För detsamma lockade du mig idag att gå in till Kristianstads Stadsbibliotek... och kom en stund senare ut med en trave böcker så klart! Lite kul för när jag stod djupt försjunken i böckernas värld kom en man fram och frågade om jag kom ifrån Ryssland. Nä jag är svensk :-) varför tror du det sa jag. Jag är från armenien svarade han då är du gift. Ja och har fyra barn... kan undras om han stötte på mig :-D ... eller bara ville prata en liten stund.


__________
 
"...Så har Gumman och Gubben vaknat och frukosterat och gått ut, sovmorgon så fort himlen inte är klarblå, så typiskt dem :-)
__________
 
Idag skall räkningar betalas, tänkte plocka nässlor till frysen och ev fresta nacken med lite trädklippning. Tänker på dig och din långdag, då blir den förhoppningsvis kortare när jag 'tar' av den :-)"
---
SMS:et har anlänt med foton på tulpaner i långa banor som du skriver...



... samt en påse murklor... vänta bara tills ni får se!



Rabarbern och Libbstickan har överlevt.


Farmor berättade att man brukade hälla innehållet i pottan på rabarberna då växte de så det knakade!
Nisse berättade i lördags att de redan hade haft rabarberpaj flera gånger. Själva har vi gjort bort oss rabarberstochkarna har försvunnit i hanteringen en kraftig miss!
___________

Tack för mail Maria! Ja visst hade vi trevligt och även gott att äta. Man behöver inte alls konstra till någonting, bäst blir det gärna sådär Apropås! Träffas nästa gång gör vä antagligen på Lördag för att åka på växtbytardag vid Kjugekull. Förresten har Gunilla nu anmält oss till Irländsk afton på rökeriet! Ska bli kul!

Maria: "... Nu på morgonen när jag läste tidningen hittade jag en annons om kuiosa. När jag läste vidare i annonsen hörde den ihop med det stället som jag berättade om när vi var i affären "Spiket i kistan". Gå in på http://www.ahusbyggatervinning.se så kan du se vad de har för grejor att erbjuda och det verkar vara en bra ordning på dem. Det finns även vägbeskrivning på deras sida".
__________
 
Ann: "Här sitter jag med kulör i håret och har datorunderhåll med diskrensning, skapar återställningsskivor och sånt vi missat sen datorn var ny. Snart ringer timerklockan och då dags skölja ur håret".

Spännande kanske blir den mörka blondie? Lycka till hos frissan imorgon!
__________

"... Med posten idag kom vad som ser ut som första skraplotten till maken :-)"

Ja, man kan ju alltid hoppas att det blir vinst...hade ju kunnat ta hål på det som ev. är en myt; aldrig högre vinst än ny lott på 10 lotter!
__________

Ja fick bli något snabbt och enkelt i magarna idag... spaghetti och färdigtrillade köttbullar från mamma scan.

En lite stund med marktjänst inomhus tvättstuga, ute plattor...

Inga kommentarer: