Bloggintresserade

fredag 3 april 2009

Godfredag

... s.. morgon. Ja vi kan nog vänta oss en dag med vackert väder, för visst ser jag solen om än lite i trädtopparna (6.43). Man riktigt ser hur knopparna växer igår på promenaden stötte vi oxå på dem som inte kunde hålla tillbaka längre och det var nere i solgasset vid slottsruinen.

Idag en del som väntar... på tal om våren har jag äntligen fattat vad mitt halsont, feber, snuva och besvär i ögon kommer ifrån. Javisst jag, jag har ju pollenallergi!... och slut på all medicin i skåpet... det måste fixas under dagen.

Ann: "Ah, så det var pollenallergin? Du é lá för gó som glömt det :-)"

Jeanette kommentar härunder: "Pollen gör sig påmint i Fridensborg också...det jag saknar mest är att hänga ut tvätten på våren och få den torkad i vinden. Så sjuk som min make blir så han ska ligga i en säng som har sängkläder som varit ute...jösses!! Och sedan ha kläder på sig som hängt ute och samlat pollen? Näe, det får jag allt skona honom ifrån, och mig eftersom jag har en släng av eländet själv. Men han är värst. På mig sätter det sig på ögon och näsa.

Fick långt om länge kontakt med Vårdcentralen men bara för att höra att de inte har tid att skriva ut någon medicin förrän på tisdag... (?) Ja man upphör då inte att förundras!

J: "... Har skrivit lite om valpkurs starten på bloggen:) kram syrran"

Har nu fått besked... fullt i kursen nu i vår och även i Kristianstad. Synd till hösten är han ju inte valp längre. Så, så var det med den valpkursen.

Jeanette: "Trist att valpkurserna var fulla...:-( Jag anmälde våra när de var 6 veckor gamla eftersom det snabbt blir fullt i grupperna. Har ni inte någon dagaktivitet på någon närliggande klubb så du tex på ledig dag kan åka en sväng och socialträna i närhet av andra hundar? Vår klubb (ÅHK) har det på mån + ons kl.10-12.
Kanonbra för de som inte kan gå kvällstid pga jobb eller så också.
__________

Har lovat Eva-Katrine att investera i vars ett par stavar på vägen hem. Knappt 150 på Teamsportia. Ska åtminstone kolla på dem. Och vilken tur man kan ha det fanns ett annat par som mannen i butiken rekommenderade... för 99 kr! Ställbara de oxå och Eva-Katrine är ute och testar dem nu. Utlåtandet; Jobbigare än man skulle tro.

Ann: "Stavar, ja det köpte jag beg på secondhand, blev helt vanliga skidstavar för nån tia :-) för nåra år sen när jag skulle slita ojämnt läkt bruten axel, likaså en crosstrainer. Står obrukade nu, funderar däremot på att hitta min gamla cykel... i nåt uthus."

Det slår mig att det kanske inte alls är dumt med stavar till mig i dubbel bemärkelse för jag var ju på samtal och testades sedan motoriskt i onsdags. Det visade sig att jag är så spänd att jag i stort sett inte kunde slappna av som sjukgymnasten sa. Det sliter ut knäna och felbelastar ryggen. Kan det vara därför jag alltid har ont i svanken (?), och det bekräftade hon. Det drar ju atomatiskt jämt snett utåt höger på mig därför spänner jag mig så klart för att inte ta överbalansen... Dessutom tröttar det kan man ju förstå.

Anns Kommentar: "kanske massaiskor till din sneda och spända gång? väninna med reumatism har sen några år tillbaka. jag testade dem då. Ann"


På tal om sjukgymnasten så träffade jag just idag min arbetsterapeut på stan. Vi blev båda lika glada över att se varandra och hon hoppade genast av cykeln och vi fick en liten pratstund. Hon hade tänkt på mig många gånger och jag på henne. Hon hade lämnat CSK och arbetade nu på arbetsförmedlingen riktat mot arbetssökande med Neuropsykiatriska funktionshinder. Fick hennes visitkort och vi kom överens att höras. KUL!
__________

Mats har med min mobil till Hässleholm. Fungerar inte som den ska. Tänk vad avigt det kommer att kännas hela dagen ändå lämpligt idag när ändå batteriet blivit urladdat (det blir det på ett dygn).

Ann: "Så du är mobillös idag? Ja, det skall nog gå för så hade vi ju det förr :-)"

Tufft, det skulle man behöva prova på lite oftare. Mest har jag saknat att inte kunna skicka SMS till Irene idag. Hoppas att han har den med sig hem så jag kan skriva och förklara varför jag inte har hört av mig på hela dagen.

Så nu är mobilen hemma igen inklusive SMS!
__________

Ikväll ska vi till Ekbacka krog - betongens hus med Finjaföretaget. Då är det ju också finnemang att kunna ha mobilkameran med.

Så nu hinns det inte blogga mera. Vi ska köra!
__________

Ann: "Solsken och nollgradigt denna morgon. Fågelkvitter. Tittat när jag kommer ihåg åt stora asken till, om den har hyresgäst... vi har våra två vårar i rad här sett stolt storskrakehona och hennes kull lämna boet i asken i maj och nu undrar jag, när flyttar hon in..?
__________

... Gula krokuskassen igår blev gåva till grannfru som var snäll och hissade alla familjens tre flaggor när hon kom hem efter begravningen när vi var kvar i församlingshemmet. Gul och pigg :-) Galet härligt väder igår!

Idag tvätt, hushållssysslor, middag med maken som slutar tidigare fredagar. Svejs!"
__________



Så nu har vi riggat till oss och känner oss sugna... ja hoppas de blir något ordentligt att äta sa Mats just precis här. Eva-Katrine och Charlie ska campera ihop ikväll. Men det lär inte bli så sent för vår del. På vägen ska vi hämta upp en arbetskamrat till Mats och hennes man och så kör vi och släpper ut hästarna "på vägen". Det låter väl något. Hoppas på att det kan bli några foton till bloggen.

Påskbord i orangeriet med olika sorter sill, lax, ål, jansson och grovbröd. Yes det satt fint!


Och så en tipsrunda runt Ekehus. Rätta svar ja det lär Mats väl få reda på framöver. Här ett hav av krokus.


















Och som final en tur för att ta in islandshästarna i stallet för natten. Tyvätt för mörkt för att jag skulle kunna föreviga Anettes två fina islandshästar med mobilkameran. Får väl försöka ta skadan igen vid annat tillfälle.

3 kommentarer:

Jeanette... sa...

Pollen gör sig påminnt i Fridensborg också...det jag saknar mest är att hänga ut tvätten på våren och få den torkad i vinden. Så sjuk som min make blir så han ska ligga i en säng som har sängkläder osm varit ute...jösses!! Och sedan ha kläder på sig som hängt ute och samlat pollen? Näe, det får jag allt skona honom, och mig eftersom jag har en släng av eländet själv. Men han är värst. Mig sätter det sig på ögon och näsa.
Har skrivit lite om valpkurs starten på bloggen:)
kram syrran

Jeanette... sa...

Trist att valpkurserna var fulla...:-(
Jag anmälde våra när de var 6 veckor gamla eftersom det snabbt blir fullt i grupperna.
Har ni inte någon dagaktivitet på någon närliggande klubb så du tex på ledig dag kan åka en sväng och socialträna i närhet av andra hundar? Vår klubb (ÅHK) har det på mån + ons kl.10-12.
Kanonbra för de som inte kan gå kvällstid pga jobb eller så också.
Kram Jeanette

Anonym sa...

kanske massaiskor till din sneda och spända gång?

väninna med reumatism har sen några år tillbaka. jag testade dem då.

Ann