Bloggintresserade

torsdag 9 april 2009

Skärtorsdag

Skär i betydelsen ren. I bibeln kan man läsa hur Jesus tvagade lärjungarnas fötter och instiftade nattvarden.


Min bibel och så Toran
Händerna av olivträ är från Israel
__________

Risken för häxbesök är störst idag. Katten måste tas in och kvastarna gömmas.
__________

Ann (7.00): "Det har regnat inatt eller på småtimmarna ser jag, fuktdimmigt och grått än så länge. Prognoser pekar på sol framåt dagen.

Åhus (7.37)... Ja, idag hann du före Ann. Passade på att ta lite sovmorgon även idag när Mats jobbar i Osby så börjar han redan 7 med körtid blir det väl magstarkt när det är Påsklov tycker jag. Mats slutar redan kl 14 idag och då börjar vår gemensamma ferie. Härligt! Blir en familjesammankomst med konstrunda och påskbord på påskafton

... men utan Per-Olof för han är i Göteborg hela helgen. Vet inte men skulle tro att han ska på fotboll kanske spelar HIF där Runo? Du vet säkert för det är ju "ert lag". Tack till er båda Runo och Eva-Lotta för mejlet med påskhälsningen igår!!!
__________

Det har regnat här med under natten men det visste inte jag förrän nu så jag var fast inställd på att ut och måla direkt... men ser i detta nu att solen kommer med stormsteg. Bra för då torkar det kanske rätt fort så jag kan på det. "Man ska smida mens järnet är varmt". Det är också positivt för alla med allergi att regnet sköljer bort fröer så gott det går.
__________

"... Apropos grannens buske och döda grenar, de grenarna tillhörde annan buske som stod jämte, denna okända står så frisk och fräsch".

Där ser man "... allt är inte det man tror man ser" :-D

Tog in en gren igår från ribesen och satte tillsammans med några forsythiakvistar i en liten vas ute i badrummet efter att jag var klar med städningen där. Tänkte att jag kunde försöka skynda på processen för att visa dig Ann.
__________

Lite kul för för knappt två veckor sedan fick jag en inbjudan att det nu var dags för mig att hämta ut kommunens minnesgåva.

Skickade för några dagar sedan iväg ett mejl som följer:

"Ärende: KAN DET VARA MÖJLIGT?
HEJ :-) Kristianstad kommun har beslutat tilldela mig Minnesgåva 2009
Nu var ju jag inbjuden i förrfjol till ett väldigt trevligt evenemang och har fått en minnesgåva från Rolf Nilsson :-S Så något konstigt verkar ha hänt...
Insisterar ni så kommer jag mer än gärna!"

Idag fick jag följande respons:
"Jag meddelar din förvaltning detta, någon miss har skett där. Ha det bra i Påsk!"

Kommunen verkar ha mer pengar att dela ut än man själv har bruk för?
__________


 "... Idag bl a kökstjänst, skall laga min makrills frestelse jag som getingkock fick kokbok för av Expressen för nåra år sen så den står till sig till imorgon skogslunch. Baka leksandskaka och även dela och baka ut en herman, tror det blir varianten med nötter och ananas till helgens fikor. Middagen färdigköpt :-) gulachsoppa när maken kommit hem och senare idag skall jag göra lite olika ägg- och sillmackor till ikväll då vi blir sju till bordet och serveras öl och nubbe".

Du verkar vara en riktig fixare och när jag hör det så låter det hur mysigt som helst. Ja, så gemytligt att vi kommer i tanken.
__________
  
"... Bidde du utan fotograf igår... hittar ingen bild på ny frissering eller du iklädd vitt silkesmjukt..."

Nä men jag tror nog att det kommer.
__________

LITEN KURS: "Har precis gått två delar kurs hos KI's  http://www.sundkurs.se/ och läste bl a om att sluta röka att "Efter ett år har man halverat risken för hjärtinfarkt" och jag räknar... drygt nio månader sedan jag slutade :-) snart ett år minsann! Wow!!!
 
Sänder som liten apropos... till din Mats alltså :-) "
__________

Nu när klockan är kvart i 9 är himlen rent klarbå och solen skiner... och väntan har jag nu rensat pennburkarna och vässat blyerts (ett lika sällsynt som tråkigt jobb. Men tänk bara vad det kommer att spara irritation ett tag framöver.
__________

... Har inte heller läst tidningen idag det passar bra nu när det är dax för 10 kaffe...

... Idag kan man läsa om åskan som drog fram över bla. Kristianstad tidigt igår morse. Ovanligt tidigt för året normalt brukar dessa komma under tidsperioden maj-september. Det har ockå rapporterats om jordbävningar i Åhus och Broby men det förklarar experterna med stora temperaturskillnader och sättningar i jorden.
__________

En rätt lång runda med Charlie i det sköna vårvädret... på vägen snack med en man som satt och njöt på kanten av sin bubbelpool med en kopp kaffe. Lite nyfiken var jag och han berättade... en bubbelpool kostar mellan 50 000- 200 000 och gör man som dom och värmer upp den med el till att hålla kroppstemperatur året om blir värmekostnaden 5 000 kronor... men å andra sidan som han sa så kostar det lika mycket att värma upp vid de tillfällen man vill använda den och det är en billig semester...
__________

Så nu har klockan hunnit bli kvart över 2. Jag pausar i målandet, för hur länge vet ej! Mats har nu också slutat jobbet och är på väg hem skulle jag förmoda.
__________

Ann: "Hett i köket, solen värmer genom glasdörrarna och jag har bakat leksand, kokat typ 21 ägg till mackor och gubbröra och nu gräddar ananasherman och tog min kaffekopp ut på trappan men fortfarande skugga på denna sida så den har inte torkat upp efter regnet och minsann, det blåste lite kallt så jag svalna rätt fort och här är jag nu och tittar till dig för jag tänkte på annat..."
__________

Nu klar också med min makrills frestelse till imorgon, gubbröran till ikväll blev otäckt god :-) och jag är i stort behov av dusch :-)

I em skall jag gå en vända med snabeldraken.

Har dukat också, min gula fina duk täckte nästan bordet med en utdragsskiva :-)








Nu skall jag ut i uthus och hämta porslinsägg och sen ett elektriskt ljus och sätta på trappen jämte penséekrukan.












Jag stänger ner Orvar (datorn) för idag tror jag. Ha det SÅ gott och vi hörs
imöra bitti :-)"

45 minuters Powerwalk tillsammans med Eva-Katrine, badet väntar, sedan hemlagad pizza och kväll.

Inga kommentarer: