Bloggintresserade

tisdag 12 januari 2010

TISDAG

Godmorgon släkt, vänner och mer eller mindre frekventa besökare!

Idag en grad kallt om jag nu ser rätt på termometern, lite mörkt fotfarande trots snön.



Ann: "-12C har vi denna morgon. Igår strålande solsken och det blev dagsmeja vid yttertrappan som blev glashal för från taket hängde otaliga vackra och livsfarliga istappar och droppade".



Oj så vackert och samtidigt så farligt


**********

Ett par hyllor till klara i lagerhyllan (de ska sågas till rätt längd och fasas med beslag i ena änden)... "Rom byggdes ju inte på en dag", så inte heller syrummet. Men farmor brukade säga "... lite då och lite då så blir det snart till en hel å". Sen brukade hon också säga att man "såg inte på resultatet hur lång tid det tog" (ibland kan man möjligen ana).

Monika din svärfar brukade ju säga "sakta kommer man långan väg!" Och det var ju ett rätt snarlikt uttryck... Så klokt, självfallet måste det vara så.

De gamla hade och använde så mycket ordspråk och jag föredrar att hålla liv i de som jag minns. Jag växte ju upp hos min farmor så jag hade ju förmånen att serveras gamla skånska ord från Linderödstrakten. Många har fallit i glömska men poppar upp ett och ett emellanåt. Brukar tänka att jag borde skriva ner dem för att dra mitt strå till stacken så de inte utplånas. Nu får jag snart göra slag i saken!

"... Javisst, de gamla käras uttryckssätt och talesätt finns hos en och man vill ha dem kvar precis som du säger! När ni blir klara med syhörnan kom ihåg vad din farmor sa när något var perfekt bra och säg det till er själva :-) det hade hon gjort!"


Absolut du har så rätt för det var verkligen så att de gamle allmänt var mer nöjda för saker och framför allt visade det! Hon brukade oxå säga "Olika falla ödets lotter, somliga har skithus andra bara pottor". Thats life!


**********

Ann :-)


http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.287461-kanner-du-dig-lag-fram-med-tejprullen



HAha...


**********


Har du inte sett Damernas Detektivbyrå, kan jag rekommendera den, kallas 'feel good' program och mysigt är det :-) med en basal smak av sensmoral och annat.


http://svt.se/2.119132/damernas_detektivbyra
finns där på SVT Play

**********

Angående fyrkanter i mina mejl; jadu inte vet jag men det är ju kommunens brevlåda så det är nog inget virus... inga fyrkanter i mina original.

Ska jag men först vila en stund.


**********

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

Ja nu börjar det bli lite mildare i luften, skönt. Jag vill ha plusgrader så vi blir av med isen på gatorna :)

Hoppas att du får en underbar dag idag mamma :)

Snart Whitney...:) Ni är duktiga hemma som bygger och städar och ändrar om.

Puss eva

Monika sa...

Hej på dej!

Mysigt att läsa vad ni pysslar på med! Kom och tänkta på ett ordspråk som min svärfar ofta sa när vi byggde vårt hus, och det tog tid att bygga då det inte är ett standardhus, "sakta kommer man långan väg!" sa ha alltid när vi höll på och knåpade med något som tog tid! Ha en bra dag!

Hälsningar från ett snöigt, soligt och lagom kallt (-8) Österbotten!

Ingela sa...

Ja, visst är det mildare ute, men eftersom man nu aldrig ska vara helt nöjd så slabbigt och dant att gå Charlierundor. Faktiskt så tycker jag att snön kan få bli liggande idag slaskigt men snö på morgonen och tro det eller ej men nu snöar det lite igen. Jag har nog svårare för det här hattiga.

Kul att du tittat in igen till mig Monika! Nu tätnar snöfallet här, får se vad som händer i arbetsrummet idag. Något får det allt bli. Nu har jag inventerat vad som finns av tråd, blixtlåsar etc. i lådor. Kanske bär det av en vända upp till Charlotte framåt kväll för att se om där finns några tyg- och bandrullar för att bringa ordning och göra inbjudande!
Ha det gott halvvägs och långt däruppe i norr.

Anonym sa...

Usch va tråkigt med ännu mera snö, här snöar det lite typ varje natt, så trött på det. Nu är jag redo för vår och ta fram ballerina skorna :) hihi.

Glöm inte förnuft och känsla 20.00 på två:an. Sista avsnittet :( snyft

Puss och kram lilloppan