Bloggintresserade

torsdag 28 januari 2010

När gav du dig själv en blomma sist, eller gjorde en snöängel?

Ann (Småland): "Peppar, peppar vi ser ut att vara rätt skonade från snöovädret. Visst snöade det mest hela dagen igår och blåste till drivor, jag var ute och skottade framåt eftermiddagen igen, det syntes inte var jag tidigare skottat eller ens var vi haft plogat, vilket fyspass :-)..."

Hör att du oxå gillar skotta snö. Det gör min Mats med. Det syns vad man gör säger han... men se där, hur länge varar det? Visserligen den där friska luften och särskilda tröttkänslan den den är ju skön...


Det här fotot knäppte jag av igår då jag precis stigit av bussen i Åhus påväg hem. Visst snöade det även i Skåne :-) Men som du säger det blev inte så mycket till oväder tack och lov... snarare oerhört vackert och en alldeles speciell känsla att pulsa i snön samtidigt som snön faller i stora tjok runt en... och lägger sig som en vit och ren isolering över marken. Känslan blir liksom tyst och dämpad...

**********

Ann: "... sen ut på vägarna då makens företagsbil krånglat hela veckan, hamnar i nåt nödläge och går inte med full kraft, hem kom vi med lånebil och usla friktionsdäck, skyr personligen odubbat. Jo, det går troll i fordonen i den här kylan berättar verkstaden, felmeddelanden och annat konstigt, själv fick vår personbil tiltspel i tisdags då varningslampan (som annars blinkar vid antispinn) tändes och lös konstant utan felmeddelande, när jag parkerat och starta om motorn var allt ok igen, en sån typisk elektronisk kyltilt.

Pigg snöskyffel på dig!"

Hujedanemej... Själv har jag ju förmånen att vara på hemmaplan idag. Men Mats är påvägarna. Kosan har han vänt söderut till företagets filial i Grevie. Hörde om isgata och avåkningar nu på morgonen men kan inte mer än att ta det piano!... men det var lugnt fina vägar och solen skiner ... mer än vad den gör här och nu.


**********

Mediaöverföring översättbart med tankeöverföring :-) ?
Sol ute sol inne sol i hjärta sol i sinne












Vacker färg sa kassörskan och log då jag la upp buketten på bandet. "När gav du dig själv blommor sist" kontrade jag "... och det här är min älsklingsfärg". Leendet blev om än bredare... Vad säger du Ann ;-)








Sorten? Tropical Amazone!



Duken? Vackert hantverk från Korfu :-)

**********


Nu på morgonen har jag sett första avsnittet av Sharpe "Belägringen" äventyr under Napoleonkrigen. Hyfsad underhållning faktiskt på en ledig dag. Men nu tänker jag baka ett par satser Havrerussin... en till faster G och en till hushållet.


**********



Trist utsikt från evas jobbfönster till höger:





Några timmar senare lång Charlierunda avverkad samt något besvärlig cykeltur ner till byn och Konsum, (mötte cyklande postare men han så lika glad ut som vanligt trots stora väskor bak på cykeln, kakorna färdiggräddade och cowboysoppan klar:
Mums vad god! 10 av 10 poäng får den utav mig! Restlös sedan gårdagen och tullar därför på dagens meny. Man tackar för tipset Lena hämtat från "Hallon och blåbär" på adress: http://hallonblabar.blogspot.com/

Hemma hos Ann surkålsoppa på bordet! Utlåtande? Kanske värt ett recept?



**********








Och kan ni tänka er igårkväll då Mats spanade ut genom köksfönstret ut över trädäcket med all orörd snö så tänkte han högt: man borde göra en snöängel. Men, vi var för trötta. Idag gjorde jag däremot slag i saken ;-)




**********

Ja, inlägget härunder är från morgonen idag!

11 kommentarer:

Anonym sa...

GRATTIS KARL- Mikael på namnsdagen.
Hoppas att du får en tårtbit av mamma och pappa idag:)

Puss och kram eva

Ingela sa...

Jasså minsann. TACK för att du påminde oss!

Anonym sa...

Haha ja det står ju stort i kalendern att det är KOnungens namnsdag och det är väl kalle nöjd över att han är kung :) haha

Anonym sa...

Hmmm... Kanske dax att skaffa en ny kalender? Mamma

Anonym sa...

Haha kanske det ja :)

Anonym sa...

ledsen om jag lät sur på telefonen, inte alls min mening är nog bara lite trött och stressad. Hoppas att maten och kakorna blir goda :)

Jag får se hur jag löser det med att komma hem nästa helg, får bara hoppas att jag kan åka hem. Men annars får jag åka hem någon av helgerna efteråt. Kanske roligare också att vara hemma och mysa lite mer och titta på sharpe :)

Ha en underbar dag min fina mamma.

Puss och kram

Anonym sa...

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20100128/KRISTIANSTAD/701289897/1338/&/Radjur-skjutna-vid-promenadstrak-i-ahus

Du mamma vad handlar detta om egentligen? Jag skäms ju nästan för Åhus när jag läser det.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Fånga dagen sa...

Hej tjejen!
Visst var soppan god, mums.
Du jag vill bara önska dig en fin helg, jag åker ju till Skövde i morgon bitti över helgen så det blir inget bloggande över helgen.
Kramar Lena

Anonym sa...

vilken fin snöängel :)

Ingela sa...

Ja, en häftig känsla att helt sonika lägga sig ner i svala snön halvvägs i livet :-)