Bloggintresserade

fredag 20 mars 2009

Vårfredag

... en solig fredagsmorgon. Himlen klarblå en njutning för ögat. Inte ett moln på himlen här, endast vita ränder efter norrgående plan. Bilens termometer visar på -6 grader ute alltså en kylig och fräsch morgon.

... Kommer osökt att tänka på att jag denna morgon fastnat på kultursidorna i Bladet, där Jan Karlsson recenserar Ann Jäderlund. En författare som kommit ut med en diktsamling; "Vad hjälper det en människa om hon häller rent vatten över sig i alla sina dagar". Kan inte släppa mina tankar runt budskapet... och måste läsa den för Karlsson skriver: "Bara för att man läst ut den här boken och slagit igen den innebär det inte att man är färdig med den"

Intervju med Ann Jäderlund www.kristianstadsbladet.se/kultur
__________

Ann (7.10): "Blå himmel med slöjor av vitt man knappt anar samtidigt som solen klättrar upp över kullen och sjön, ännu kallare idag -7.8C och krukan med penseér jag fixa igår har sånt där vitt plantskydd virat flera varv om sig ute på trappan...".

Du skriver så målande att jag, med mina referensramar, riktigt känner känslan i varenda por. Låter spännande med ditt vårarrangemang, ett litet foto kanske?
Vill vi ha vår

Oj vad sugen jag blev... Såg i EKObladet att penseéorna var billiga även där. Kanske man borde ta en svingsa dit i helgen?



... eller vill vi ha vår!?!

... ja absolut vem förknippar inte rena doftande lakan som har hängt ute och lufttorkat med våren? Det gör då jag...

"... Efter proviantering och ärenden igår blev det köttärssoppa hemma, följt av tur i skogen efter blåbärsris och jakt i uthus efter kruka. Jag hade sett annons om 10 penseér för 29.90 och tänkte att ungefär där ligger min ribba idag, väl i butiken finner jag flera fina och piffiga arrangemang i utekrukor men långt över min ribba, och fick påminnelse då jag såg de sålde små buntar med blåbärsris för 29.90 dom är ju skira och fina när de slår ut i vas, så jag stannade vid ljust blekgula penseér, hemma plocka jag blåbärsris och videkissar för lite omväxling och ögongodis i kruka.

När make kommit hem vedade vi ett par kubik igen, inkomna blev det fiskburgare och hemstavade och frittade pommes".
__________
 
Forts Ann "... Idag har jag lite tvätt, gå ett varv med snabeldraken och plocka, bädda rent, laga apelsinkyckling till middag, baka filbröd :-) och både svägerska och svåger kommer hitom, och ikväll lutar det åt en stockholmspizza".
__________

Vet ännu inte så mycket om dagen, mer än att när jag kommer hem med busskortet så kommer Eva-Katrine att stå redo att åka in till stan. Hon ska hjälpa till med Semu (scen och musik) på teatern på C4 som är hennes "gamla" gymnasieskola. Frugalistor delar busskort :D
__________

Irre: "... Här är allt ok, smärtor... en del får det inte alla... så typiskt att jag får det. Fniss Tur det finns bot mot smärtan :D Tröjorna har kommit, Jonas har hämtat ut dem... Jag är så nyfiken så jag håller på att spricka :P... Besök av en av mina arbetskollegor och ett par "hemliga" gäster oxå".
__________

Själv har jag nyss kommit hem ätit en giffel så ute väntar nu räfsan o vårvädret. Inte heller grannen kunde hålla sig innanför dörrarna idag upptäkte jag när jag kom gående längs vår lilla väg. En liten "best"... eller snarare stavat med ä skällde inne från vår tomt.

Vad gäller det där dammet får det äran att ligga kvar ett tag till, det är för fint väder känns det som och mig rör det inte i ryggen om det självmant försvinner.

Pling sa det i mobilen och härovan anlände ett par vårfoton från Värnamo.
__________

Ann: "Magen full av apelsinkyckling, tvätt på vindan och diskmaskinen går och maken med bror kör motorsågar nere vid tjärnen när jag är här inom och hälsar på dig! Ser att du fått mitt sms denna vårdagjämning när jag vitsade till det á lá (Petra) Mede :-) (istället för Är vi i X eller... Vill vi ha X eller...)

Nu brödbak!"




Själv passade jag på att föreviga min lilla svarta jag investerade i inne på Lindex (199 pix) Tyvärr som det blir alltsom oftast numera utan skärpa... funderade ett tag kanske kan jag ha min lilla väska till som jag komponerade, broderade och sydde svarta pyttepärlor i för ett par år sedan?

Ann: "Ser snitsingt ut, din nya svarta och egenkomponerade väska :-)"
__________

... Knoppade därefter in ett par timmar... sov mig igenom House och sedan ytterligare en timme. Antar att det var behövligt efter gårdagen, och så jobb även idag.

Vet inte riktigt än, men tror att det känns rätt bra! :)

Ett sista ryck med räfsan och samla upp högar för idag. Nu skymmer det på rätt bra. Tänker mig ett bad innan det är riktig fredagskväll. I Paradiset vankas idag klyftpotatis, kycklingfilé, örtsås och baguetter.

Inga kommentarer: